Torka svamp

sthu

Trådstartare
Efter en rejäl skörd trattkantareller köpte jag mig en svamptork. Kalasbra! Torkat en omgång trattisar till de var knastertorra och lagt i konserveringsburkar.

Skulle packa om dem i en annan burk när jag att de blivit mjuka igen. Vad har gått fel? De var ju snustorra när jag la ner dem!
Kan de ha varit lite för varma? Hur pass låg fuktighet måste det vara?
Torkar om dem nu, håller tummarna att det går bättre den här gången..

Förmodligen var de inte knastertorra igenom. Prova att bryta några på det tjockaste stället.

Burken kan ha läckt in luft.

Lägg ett lager med ca ½cm ris i botten på burken, det suger åt sig fukt (jag har det i bl.a. knäckebrödsburken och saltkaret).

Efter en rejäl skörd trattkantareller köpte jag mig en svamptork. Kalasbra! Torkat en omgång trattisar till de var knastertorra och lagt i konserveringsburkar.

Skulle packa om dem i en annan burk när jag att de blivit mjuka igen. Vad har gått fel? De var ju snustorra när jag la ner dem!
Kan de ha varit lite för varma? Hur pass låg fuktighet måste det vara?
Torkar om dem nu, håller tummarna att det går bättre den här gången..

Som Tjöta skriver så måste de bli torra helt igenom. Jag torkar mina svampar utlagda på brickor. Större exemplar klyver jag på längden. För mig brukar det ta ungefär tre dagar för svampen att bli helt torr. Nu har jag aldrig använt svamptork, men jag skulle tippa att om svamparna blir varma i torken så måste de kallna innan de läggs i burken. Är svamparna varma så kan det bli kondens i burken och då blir ju svamparna mjuka.

Ja, jag hade antagligen lagt i de sista lite för tidigt. Torkat om allt nu och nu är det bra igen :)
Plockade ännu mer idag. Planen är att det ska bli ännu ännu mer till helgen :D

Vet inte riktigt vad jag ska göra med allt, sambon vägrar äta svamp...

Om det är för konsistensen han inte äter svamp. Mal i en mortel lr matberedare, använd som krydda. För smaken som blir i rätt mat är gudomliga.

Det är smaken han inte gillar.
Eller ärligt talat tror jag det är en fix idé, han har bara bestämt sej för att det inte är gott..

Jag använder torkad svamp som krydda i köttfärssås o så. Jättegott! Men det duger inte till herr sambo..

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
Utrustning Jag googlade på skoputsning då jag ville putsa upp mina Petrie som fortfarande är som nya men fortfarande lika matta som de var när jag...
Svar
7
· Visningar
2 700
Senast: Hast-hund
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar