Torka ensilage?

hejzan

Trådstartare
Ny fråga...
Vi har nu fått möjlighet att få tag i billigt och bra hösilage från en granne. Kruxet är att det är i balar om ca 550 kg! Vi har ju bara två hästar - vad gör man då? Går det att öppna balarna, sprida ut och torka? Är det bättre att försöka hitta ngn som balar om dem till småbal? Några tips??
 
Jag har gjort försök att torka det. Det fungerar inte speciellt bra. Jag har flera gånger trott jag lyckas, bara för att efter ytterligare några dagar inse att 'nej, det möglar'. Så glöm det, det kräver liksom sjukt mycket jobb.

Däremot, om det är väldigt billigt kanske du kan ta med i beräkningen att du får kasta stora delar av balen, men det ändå blir bäst pris?

Så gjorde jag när jag hade storbalshösilage. Balar om 300 kg, jag hade 2 hästar som tillsammans på fri tillgång åt cirka 40 kilo/dygn. Jag fick (olika hur mkt beroende på årstid, dvs hur varmt/kallt det var) kasta delar av balen, men det blev liksom ändå billigare än småbalssilage. och - VIKTIGT - jag hade inga problem att bli av med det kasserade.

Nu har jag fortfarande två hästar, men de äter inte lika mycket som de andra två gjorde, så nu blir det inte 'hållbart' att kasta längre, så nu är det bara att hosta upp vad småbalssilage kostar. Och trots att jag har balar på 30 - 50 kilo så är det ett problem med hållbarheten höst och vår, när det är varmt, de hinner inte äta upp det iaf (på vintern är det inga problem, då öppnas en ny bal varannan - vartredje dag).

Men glöm att torka om du inte har väldigt bra resurser för det. Det blir för kompakt och möglar lätt, även när man vänt och luftat och skakat i oändlighet och tror att NU är det torrt..
 
Glömde ju. Har inte grannen djur? Om han bor hyfsat nära och har djur kanske ni kan DELA på hösilaget helt enkelt? Dvs du delar av balen var fjärde dag vintertid (och så stor del av en bal som det går åt då)?
 
Nja, inte tillräckligt nära för att det ska vara smidigt, tyvärr!
Hmm, det fungerar inte med tork heller? Man kan ju i så fall sprätta upp balar och lägga på trumman för torkning?
 
Ingen aning, jag är personligen tveksam faktiskt.. Men du kan ju prova med en bal, men jag är tveksam. Speciellt när det är hög luftfuktighet etc.
 
Vi strör ut våran bal och låter det torka. En bal för oss går åt på en vecka (5 hästar), men balen håller bara ett par dagar nu på sommaren innan den börjar bli varm, och då strör vi ut den. Dock så krväs det att man luftar om höet i alla fall 2ggr om dagen för att det inte ska bli dåligt.
 
Lägger du den ute då?

Jag har nyss konstaterat att nu i sooolen fungerar det att torka hösilage (gissa vem som torkar för fullt? *s*). Men när det var mulet gick det åt skogen, trots att jag hässjade det till och med.
 
Vi har en stooor lada. Där finns massor med plats att fluffa ut höet...
Perfekt som skydd för regn, för den varma solen m.m.
Dessutom så fins där två stora loportar som man kan öppna och på så viss få in frisk luft som hjälper till att torka höet!
 
Vi har en stooor lada. Där finns massor med plats att fluffa ut höet...
Perfekt som skydd för regn, för den varma solen m.m.
Dessutom så fins där två stora loportar som man kan öppna och på så viss få in frisk luft som hjälper till att torka höet!

Var just i lada, eller loge, jag försökte torka och det bara blev skit... Men jag kanske har blötare hösilage, eller nåt..
 
Det blir mkt jobbigare om man får en blöt bal men det går..., som tur är så är våra bala oftast ganska så torra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp