"Toppad" av morötter??"

Hressa

Trådstartare
Kan hästar bli "toppade" av morötter? Jag ger ca 2 kg om dagen på två mål. Ngn som vet?
Kram Suss :)

Sv: "Toppad" av morötter??"

Tyvärr vet inte jag heller... Men jag har länge funderat på samma sak! Vi ger våran fjordhäst ca. 5 dl krafft grund, och en massa morötter. Och det tycker iallafall jag låter som en väldigt låg kraftfodergiva. Men hon är superpigg ändå! Kan det vara morötterna som piggar upp?

Hej
Jag ger betfor och lite lucernpellets(1 dl) och då två kilo morötter och har en tosig häst, hon får ca 8 kg hö. Jag har nu slutat med morötter och ska prova ett par dagar utan för att se om det hjälper. Har en kompis vars häst har blivit lugnare sen hon slutade med morötter.Kram Suss :love:

Hej!
Chansen att hästen blir toppad är nog inte så stor men visst finns det energi i morötter oxå. Läser i Freefarms foderlista att 1kg betfor innehåller 11,5 MJ medans 1 kg morötter innehåller 1,5 MJ (bara som jämförelse). Men har upptäckt att det är väldigt individuellt hur åtminstone mina hästar reagerar på foder. Den ena kan man lugnt ge havrekross tex medans den andra blir fullständigt urflippad :eek: av det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka