"Toppa" inför tävling

S

SanchoPancho

Om man skall toppa hästen inför tävling, alltså ge lite extra energi, hur många dagar innan skall man göra det? Med hur mycket av det totala brukar ni höja?

Läste i kraffts katalog, ganska intressant, om att man inte skall ge för hög kraftfodergiva för att hästen vänjer sig vid den stora mängden energi och det blir svårt att toppa den inför tävling. Vet många hästar som går på sådär 5 kg kraftfoder om dagen i träning och så mycket mer kan man ju inte höja.

Sv: "Toppa" inför tävling

Ingen som har toppat sin häst inför tävling? Ni "foderkunniga" måste väl ändå ha en åsikt?

Jag tycker att en häst ska vara tränad så att en tävling inte blir jobbigare fysiskt än en träning. Alltså, man fodrar för att hästen ska orka med träning, då kan man tävla på samma foder. Om man låter hästen vila dan innan tävling kanske den är lite extra pigg på tävlingsdagen. Så tycker jag... ;)

alltså hästen har ju sitt temprament och det går ju inte att göra så mycket åt. Min ft häst får 3kg havre om dagen + 1 kg lucern och 10kg hösilage + olja =energi.
Han går svår internationell klass.

Mina fullblodshästar äter 6 kg kraftfoder/dag, de rids ordentligt 5 dagar i veckan och gör race regelbundet. De skulle inte orka med träning eller tävling om jag inte tryckte i dem så mycket kraftfoder, ändå anser många tränare att mina hästar får lite mat, de har fri tillgång på stråfoder dygnet runt och går i avbetade gräshagar minst 12 timmar/dag. De äter minst 10 kg strå utöver sitt kraftfoder och plockar bland stråna i hagarna.
Jag vet en arabtränare som fodrar sina tävlingshästar med 10 kg kraft! Så mycket skulle mina inte orka äta.

Har haft nån liknande tråd här tidigar om samma ämne, och fick ganska intressanta svar. Jag har iaf gjort som så de senaste veckorna på min dressyrhäst, för att få fram en "toppform" till tävling. Började i princip från 0 då hon vilat pga skada. Igångsättning ca 3 veckor, på då låg foderstat, därefter börja träna succesivt för tävling och höjt foderstaten eftersom. Tre veckor innan tävling "låstes" foderstaten och jag maxade träningen, för att veckan innan ta det lugnt.
Har nu varit på vår första tävling, för säsongen, och tränings och foderstats mässigt funkade det utmärkt. Hon var laddad, och hade ork, för att göra bra ifrån sig hela dan.
Hade även en pigg och fräsch häst, trots lång resväg(23 mil enkel väg)

Jag har en känsla av att hästen mår bäst och gör bäst ifrån sig när den får sitt foder av samma sort och mängd som den är van vid. En plötslig ökning eller ändring kan påverka hästen negativt istället, om man har otur.

Man kan inte ladda häste med hjälp av foder.
Det man kan göra för att påverka formen är att träna klokt och ge hästen en jämn och sund foderstat. Detta ger det bästa resultatet.
Det tar ca 3 veckor för hästens mage att ställa in sig efter ett nytt foder. Innan invänjningen är klar utnyttjar hästen inte fodret maximalt efter som att microorganismerna inte hunnit "ställa in" sig på att ta hand om det nya fodret.

hej nej jag höjer inte innan tävling då skulle hon bli helt oregerlig (tror jag) när det vankas tävlig blir hon het som en dåre och vill inte förrvärra det

Enligt SLU så är det vetenskapligt bevisat att det inte går att "toppa hästen" innan tävling överhuvudtaget. Hästen har sin energi, och varför egentligen ge den extra mat innan tävling när man annars redan ger den förberedande?
Nej, jag tycker det är helt fel att ge den lite extra innan tävling. Tror faktiskt inte att de får den energin iallafall.

Okej, intressant! Nej det var inget nytt fodermedel det handlade om!

Motsatsen då. När man sänker t.ex. havre på en het häst, hur lång tid tar det till den är lugnare. För visst är det väl så även enl. er att en häst kan bli piggare av energi? Då borde ju en normal häst kunna bli piggare.

Bara frågor och funderingar :smirk:

Jag vet inte ens om det är sant egentligen, om en häst är het så är den ju het oavsett, mitt fullblod får i stort sett bara lucern och olja och pyttelite havre nu som krafftfoder just för att hon inte går så mycket men hon är ju inte mindre het för det, hon har ju sitt temprament. Om hon rids hårdare behöver hon ju mer energi för att orka arbeta och kunna sätta muskler, jag tycker inte man skall blanda ihop het och pigg med ork sas.

tycker det verkar knäppt att "toppa" en häst med hjälp av kraftfoder.. det funkar väl inte ens?
jag jobbar med tävlingshästar (trav) som äter 4-6 kg kraftfoder/dag, och vi skulle aldrig toppa dom med mera kraft innan start, det har jag aldrig hört nån som gör.
verkar skitdumt ju.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17