Top reiter bomlös!

Sv: Top reiter bomlös!

Jex har en sådan som hon skulle ha till sin Freydir eftersom han är lite knepig med sadlar. Har ridit i en Diddi-sadel & det var HEMSKT.
Min häst har inte någon otrolig gång i traven men efter två steg satt jag bakom sadeln!
Det tar lite tid att lära sig sitta i den, så om jag skulle köpa en bomlös skulle det typ vara en Torsion, de verkar mkt bättre :)

Har nyligen köpt en bomlös topreiter och trivs riktigt bra med den, lagom mycket stöd och en otrolig närhet till hästen.
Dock passar den bara min häst som inte har en markerad manke, den är väldigt låg fram och ligger an rätt rejält på min ena valack utan att han har en särskilt hög eller markerad manke.

Det är den enda bomlösa jag har testat men jag är mycket nöjd med den. Den är inte heller så lång som många verkar tro, ligger mycket bra på min valack med en kort anläggningsyta.

priset är ju också klart överkommligt

den sadeln är kanon skall själv köpa en sådan den passar de flesta hästar och har rejäla knästöd och är jätte skön att rida i,och den ligger nära hästen man har bra kontackt den är jätte bra och kostar ca 8000-9000kr bra den jag skall köpa kostar 7995kr :)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
även ifall detta är ett islandsforum tror ni att en sån sadel kan passa ett kallblod med lite manke? har en sån pad som det pratas om att man kan ha att höja den med.
har fått tag på en sådan begagnat men har inte kollat på den än..

*kl*
även ifall detta är ett islandsforum tror ni att en sån sadel kan passa ett kallblod med lite manke? har en sån pad som det pratas om att man kan ha att höja den med.
har fått tag på en sådan begagnat men har inte kollat på den än..
Tipsar om en annan sadel. Har nyligen skaffat en bomlös som heter Soft Supreme tölt från Soft Saddles. Den är kanonskön och har lite mer mankfrihet än Diddi och topreiters bomlösa. Såg nyss att de kommit en till modell (dressyr) som såg ut att ha ännu mer mankfrihet. De kostar betydligt mindre än Topreiters och ger mer stöd för ryttaren.

En sak som har känts väldigt ovant är att bossorna är av ett väldigt sviktande material och första gången jag travade så undrade jag vad in i h.. hände :D. Fast nu när jag vant mig är det skönt då jag har en stortravande häst.

det som är att jag har fått tag på en begagnad som är inärheten skall åka o kolla på den på tisdag så det blir billigare än att köpa någon ny modell=)
har en bomlös från börjes som ligger bra men jag tycker inte om att rida dressyr i den då jag inte får det stödet jag behöver för benen..
det var därför jag undrar om det finns någon chans att den kan passa=)

det som är att jag har fått tag på en begagnad som är inärheten skall åka o kolla på den på tisdag så det blir billigare än att köpa någon ny modell=)
har en bomlös från börjes som ligger bra men jag tycker inte om att rida dressyr i den då jag inte får det stödet jag behöver för benen..
det var därför jag undrar om det finns någon chans att den kan passa=)

Ja, det klart det finns nån chans att den passar, men det beror ju också på hur din häst ser ut.

Fast vet du, den sadeln som Diny pratade om, kostar mindre ny, än en begagnad top reiter gör! Riktigt bra pris på sadeln! :bow:

Jag har aldrig provat en top reiter,
däremot en diddidyna, upplevde att mockasitsen gjorde det lite stadigt, men det var allt lite "ovanpå häst" känsla...

där jag har kollat så har den fortfarande varit dyrare än den jag skall kolla på imorgon denna har även mocka sits o stöd men jag hoppas den passar behöver verkligen en sadel som ligger bra..
och har stöd för benen i den bomlösa jag har rider jag endast ut i då benen inte vill ligga still för mig när jag sitter =(

Hur är det med "töltens" stöd för skänklarna? Hamnar man i en bra sits? Vill veta ALLT om den sadeln:D :D :D

Liknande trådar

Utrustning Är jackorna i Top Reiter små i storlek?
Svar
3
· Visningar
158
Senast: Ajda
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
490
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka