Top Gun La Silla-klon född i USA

Sv: Top Gun La Silla-klon född i USA

Hmm om man klonar en häst, blir den inte så 100% identisk alltså? Tänkte på strumpor och stjärn.

Exakt min tanke... En klon är väl detsamma som en exakt avbild till både DNA och utséende?

nixpix, du får ett annat mitokondrieDNA i en klon, sen sker det "crossing-overs" när kromosomerna delar sig, som är unika i varje individ

Tycker detta är äckligt och väldigt läskigt. Nu har väl ändå människorna gått ett steg för långt när vi sysslar med kloning. Hur gick det med fåret Dolly egentligen. Lever den klonen ännu? Det är samma med genmodifierad mat, tror vi leker med något vi borde låta bli.

*kl*

Vad händer egentligen med alla kloner, embryotransfer, mmm?? Det har ju fötts några nu och ett par av dem måste ju vara lite äldre...

Jag tycker detta är jätteintressant!

Och jag vet inte men i min fantasi kommer man i framtiden kunna klona fram kroppsdelar som man kan operera in i sjuka människor istället för att de ska vänta flera år på donationer osv...

klonade organ måste ha en kropp att växa i också. Så då får du ju ta död på värden först.

Däremot har de ju kommit längre med att odla vävnader. Men det har inte så mkt med kloning att göra.

ett embryotransfer har du fullständig genuppsättning från bägge föräldrarna, det är bara som en "lånemage".
Vet inte hur det har gått för klonerna, men i avelssynpunkt, där de flesta är framavlade för, tycker jag att det är ganska värdelöst då mitokondrieDNAt kommer från den äggcell som är "värd" för dens DNA som ska klonas, dvs en helt annan hästs... Jag tycker det är förstor skillnad för att kalla klon och orginal identiska. Bluff och båg och massor av pengar :D
Nu kanske det inte spelar så stor roll, mtDNA är en sådan liten del, men jag personligen tycker det är för stor del för att vilja avla på tex ETs klon....
Nu tillhör jag dem som vill att aveln ska gå framåt, inte bakåt, så jag skulle ha svårt att avla på en ev. identisk klon i vilket fall som helst:laugh:

Ja det är inte jag som är vetenskapsmannen, det där löser dom ;)

Hade det inte varit så dyrt så hade jag lätt klonat min häst när han blir gammal och det blir dags för honom att vandra vidare

Fast du tjänar ju inget på att göra en klon :p Den häst / djur man känner som sitt husdjur har ju inte helt blivit så genom genetiken det har. Utan snarare om hur den behandlades som föl / unge och uppfostring och så vidare.

Mjah, en individ skapas av både arv och miljö.

Humor hos människor ska tex vara genetiskt (av vad jag lärde mig när jag var gymnasiestudent för sådär 10-13 år sedan...).

Däremot så ja, du kan Aldrig få en exakt samma häst, personlighetsmässigt. Så kanske då bättre att köpa ett syskon, eller någon med närliggande stam, med tanke på hur dyrt det är att göra en klon idag. Och troligast inte värt pengarna eftersom de, av vad jag förstått på fåret Dolly, inte är lika hållbara. Hästar som ska användas till annat än avel ska ju helst vara hållbara.

Jag är nyfiken på hur hållbara avkommor efter en klon blir? Får de förälderns svagheter?

Eller var Dolly en dålig klon?

Senast ändrad:

klonade organ måste ha en kropp att växa i också. Så då får du ju ta död på värden först.

Däremot har de ju kommit längre med att odla vävnader. Men det har inte så mkt med kloning att göra.

Nja som jag har fattat det så klonar man fram ett embryo och tar till vara stamcellerna och kroppen som skall ha det stötter inte bort det då det är samma gener.

Men om det är etiskt fel eller inte råder det delade menigar om och är embryo ett liv eller inte.

Rätta mej om jag har fel men det är så jag har fattat det med min ringa kunskap inom området.

Kram

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Angelie von Essen hade inte turen med sig vid säsongens världscupdebut i La Coruña - 18 fel och en 33:e plats blev det med Crush. Vann...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För någon vecka sedan presenterades nyheten att Singular La Silla är tillbaka i Sverige. Nu är det klart att det blir Tullstorp som han...
Svar
0
· Visningar
387
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart vilka hästar som hoppryttarna rider i världscupfinalen i Las Vegas nästa vecka. Marcus Ehning rider Maria Gretzers...
Svar
0
· Visningar
436
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Belgiska hingsthållaren Joris de Brabander från stuteri De Muze har köpt en hingstklon av Top Gun La Silla. Den ska visas och förväntas...
Svar
0
· Visningar
617
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama