Top-Boot, fullblos som ridhäst.

rebeckasff

Trådstartare
Vet ej om jag har kommit till rätt forum men eftersom han är ett fullblod så försöker jag här ;)

Jag har fått hem en, i stallet SUPER COOL, kille som är helt underbar att hantera och "går med på allt". Han älskar uppmärksamhet vad det än gäller, borsta, klippa, rycka manen, pussas, kelas, you name it!

MEN HAN ÄR SKVATT GALEN ATT RIDA!!!

Han är 6 år och vad jag vet, ej blivit löptränad. Men han går knappt att rida med andra hästar. Han ska alltid tävla, i skritt trav eller galopp, det spelar ingen roll, han ska vara först! Får han inte vara det så tacktar han, galopperar på stället, går som en "ostbåge" (åt båda hållen) slår bakut för att sen kunna springa ifatt första hästen osv. Jag har inga problem med detta på så vis att jag har svårt att sitta kvar eller dyligt. Det är bara inte roligt att inte kunna rida ut med sällskap. Han beteer sig inte stressat när han blir sist å det är inte det, men han blir ju spänd av allt han själv hittar på... Plus att han släpper bettet så att han inte arbetar ordentligt utan bara "kryllar ihop sig" och går bakom handen så det är jätte svårt att få honom att arbeta rätt.(han är kollad i munnen)
Han är lugnare om jag rider ut själv. Ej tramsig alls!:angel:

Jag har ingen större erfarenhet av fullblod, är dom sånna? Även om dom ej är löptränade?

Är det någon som känner till hans stam "som ridhäst"?
Hur är dom?
Känsliga, nerviga, hoppning, humör osv?

Tacksam för svar både på stammen och om någon har tips om vad jag kan göra åt "rida ut problemet".

Sv: Top-Boot, fullblos som ridhäst.

Kan inget om stammen men kan säga att generellt så är fullblod inte så! (Även om det förmodligen är den största fördommen om dem :crazy:)

Angående rida ut problemet så är det nog tyvärr bara att traggla på. Låter som om han inte är van vid att gå med sällskap och blir lite exalterad. Hur är han om han får lov att gå först då? Om han är lugnare då skulle jag låtit honom gå först och i slutet när man skrittar av och de är lite "avrastade" testa att låta någon komma upp bredvid och så småningom framför, ta det successivt helt enkelt.

Ett annat sätt som är värt att prova är att du får aktivera honom hela tiden, rid serpentiner, halvhalter, flytta sidvärts osv så han får något att tänka på hela tiden och inte koncentrerar sig på hästarna framför. Fullblod måste man också vara väldigt noga med att inte bli hängande i handen trots att de vill springa på framåt, det ger oftast motsatt effekt. (Jag vet, lättare sagt än gjort när hästen vill klättra över den framför... *grr*) Ibland hjälper det att lätta lite i handen och istället driva framåt, hur fel det än låter!

Hoppas du får rätt på det så du får uppleva allt det härliga med fullbloden! :love:

Ibland hjälper det att lätta lite i handen och istället driva framåt, hur fel det än låter!

Du gav kloka råd och jag vill bara understryka det här som många tycker är så svårt:cool: Att faktiskt lätta framåt, driva och fånga upp, att våga RIDA framåt, och inte bli sittande och hålla, det är många som inte förstår och då kan hästarna ligga på och bli svåra att få stopp på t o m.

Så till ts, så säger jag samma, låt den gå först då i början och vänj den sen lite i taget vid att gå efter också tex på hemvägen i början. Hästar ska kunna gå med andra och hålla sej i skinnet även om de är löptränade eller startat löp, det ska inte ha nån betydelse.
Och bli ALDRIG hängande i tyglarna, utan rid.

Det var bra råd!
Men allt det där vet jag och har praktiserat på honom *suck* Annars hade jag inte vänt mig till ett forum om jag inte hade haft slut på ideer...:cool:

Men han är faktiskt tvärtom, han går bra att rida iväg med andra hästar men ju mer han värmt upp ju mer vill han gå först.

Han är inte stark eller hänger sig i munnen utan tvärtom så släpper han bettet och ljuger.
Vet att man bara ska fortsätta driva framåt men då slår han över i galopp och slår bakut och springen på snee...

Saken är den att han har en ganska dålig trav och hänger inte med dom andra i normal arbetstrav och när dom travar om eller går upp jämnsides så slår han över i galopp.
Jag kan visst hålla honom och jag bryr mig igentligen inte om att han slå, men ska han hålla på såhär så kommer han till slut att gå i sönder och det är ju inte riktigt det som är meningen...:crazy:

Gillar pigga, busiga pollar med fart i men som sagt så vill jag ju att han ska hålla vilket han inte kommer att göra om han gör så här!

Har inga problem med honom när jag rider själv eftersom han då får gå i sitt eget tempo och då arbetar han på bra, är rak och tar stöd på bettet.

Han är genomgången i munnen, vetrinärbesiktigad och genomgången av massör...:cool:

Jag har en tvååring efter Top Boot och hon passar in kanon på din beskrivning. Hon är SÅ egen, skiter helt i om hennes kompis går in och hon blir själv. Vi har haft ett hellsike att rida in henne men hon är den underbaraste i stallet så alla älskar henne, utom jag som rider på henne...:crazy: Hon ska starta galopp så jag hoppas att detta blir en bra egenskap på banan:bump:.
Jag bor nästan granne med Top Boot också så jag har sett endel av hans avkommor och alla är snälla, jag vet inte om alla har vart tuffa att rida in men jag vet att ett par stycken har vart det. Han är en mycket trevlig herre själv nu 21 år gammal fortfarande snygg :)

Haha, låter precis som min!
En riktig liten studdsiboll :bump:
Men han är aldrig elak och jag har inte hört något om att han skulle varit svår att rida in..
Och det är aldrig av elakhet han gör så när man rider, han är bara pigg och glad och vill vara först!;) Och han slår aldrig bakut så att det är några problem med att sitta kvar, han vill bara få upp en ur sadlen så att han får en chans att springa ifatt första hästen:angel:
Annars är han som sagt en riktig go och glad kille, älskar att bli riden och pysslad med. Men han behöver bli "underhållen" eller sysselsättas med andra ord, annars hittar han själv på något att göra och då blir det inte alltid rätt:smirk:
Så fast än att han inte är så stor så är han mycket häst att rida och hålla koll på då han ibland kan vara "över allt" :D

Men han är faktiskt tvärtom, han går bra att rida iväg med andra hästar men ju mer han värmt upp ju mer vill han gå först.

Han är inte stark eller hänger sig i munnen utan tvärtom så släpper han bettet och ljuger.
Vet att man bara ska fortsätta driva framåt men då slår han över i galopp och slår bakut och springen på snee...

Men det där är ju eg vanligaste sättet som dom är på, tycker jag, få fullblod läger sej verkligen på (om dom inte pullar:cool:) Dvs det vanliga är att dom släpper och taktar o hoppar på tvären osv. Det är då du måste vara konsekvent och rida framåt och inte tycka det är "lite kul" att han lättar frånmarken osv utan vara konsekvent med att han ska lyda dej och jobba.
Det är ju också en fråga om grundarbetet i ridningen, att i all ridning jobba med att få honom lydig för vad du vill, oavsett vad som händer omkring.

Hästar är inte dumma och lär sej fort, och jag har själv många gånger fått skärpa mej, för hur ska en smart häst veta att ena gången låter matte hästen skutta lite och tycker det är kul nästa säger hon NEJ -JOBBA!:cool:

Om du har hästen bra grundriden och lydig så kommer det du beskriver nu inte att vara ett problem heller sen.

Låt honom gå först ibland och efter ibland, det ska han kunna göra vilket som, men välj att träna gå bakom när du själv har bäst förutsättningar att klara av det.

Eg är det inte DRIVA du ska göra i första hand utan RIDA, vilket är skillnad, om du medvetet DRIVER hela tiden är det klart han ökar framåt, men du ska använda sitsen och växla mellan att ge framåthjälper och ta tillbaka. Inte fastna i något av det. Skulle han bita fast (men det gör han ju inte säger du) så tryck till med skänkeln, framåt- sen fånga upp och tillbaka igen.
Det mesta reglerandet gör du med din egen kropp, dvs släpper fram - sitter tillbaka.

Senast ändrad av en moderator:

*instämmer med föregående talare* ;)

Som sagt, fullblod är smarta varelser så det gäller att överlista honom att jobba och lyssna på dig istället för att hitta på bus... ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·
Dressyr Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt. Idag kan hon...
2
Svar
36
· Visningar
4 905
Senast: Cha9
·
Dressyr Jag har verkligen alltid försökt ha den uppfattningen att alla är födda med olika förutsättningar-både vad det gäller talang och...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
37 245
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka