Tonsiller och kastrering

paradiset

Trådstartare
Om man misstänker tonsillit och att hunden kan ha haft det sedan jag fick honom (3½ mån drygt ) Då lär ju tonsillerna vara ganska illa åtgångna tycker man...kan man begära att de tas bort direkt? För oftast så slutar inte problemen förrän de tas bort ändå. Sedan funderar jag allvarligt på att kastrera. Varannan människa har hund här. Min hund som är lättstressad har det asjobbigt nu i löptider. Vågar ej ha honom lös då han blir helt blockerad av alla kissfläckar och springer fram till varje tik, ja även hanar men de innebär ju ej parningsrisk. Är en tik på väg att löpa snart är han på och rider och tikarna säger inte ens ifrån *suck*

Hursomhelst kan en vetrinär baka ihop dessa 2 ingrepp tro eller gör det ens någon väsentlig skillnad i pris, det kanske bara är poliklinikavgiften som går bort egentligen?

Ursäkta om jag verkar korkad eller så men jag har aldrig haft sjuka djur innan...

Och hundens alla åkommer han haft hela tiden då:

Problem med att åka kana på rumpan ibland, delvis pga lös mage till och från
vägrar äta torrfoder ur sin skål, kinkig med godis
kraxar och hostar när han drar i koppel/sele ibland
kliar sig mot halsen
har nästan oavbrutet förhudskatarr
har fått tandsten på huggtänderna uppe
stort gnag och bit behov på saker, slickar på sig och människor mycket
snuttar på täcken

Nu behöver inte allt detta ha med tonsillerna att göra men mycket av det har jag hört kan vara pga dem.

Ja på mån ringer jag vetr.

Sv: Tonsiller och kastrering

Jag tror också att hundens problem kan ha med tonsillit att göra. Just detta slickande och snuttande är typiskt, likaså vägran äta torrfoder och hostar.
Veterinären kan ta bort dom direkt men jag skulle rekommendera att detta görs i slutet av en penicillinbehandling, tex 10 dagar och så opererar man någon dag efter. Det är aldrig bra att skära i ställen som är jätteinfekterade.

Ang att göra båda ingreppen samtidigt kan jag inte svara på men det borde ju kunna göras. Du får lyssna med veterinären när det gäller den biten.

Lycka till!

*

Hursomhelst kan en vetrinär baka ihop dessa 2 ingrepp tro eller gör det ens någon väsentlig skillnad i pris, det kanske bara är poliklinikavgiften som går bort egentligen?

När jag kastrerade min kille frgade jag om dim kunde dra ut en kvarvarande valptand också, men fick till svar att de inte gärna gör ingrepp "både fram och bak (i närheten av tarmöppning)" samtidigt pga infektionrisk. Sen är det kanske olika mellan olika vet. Du kan ju alltid fråga;)

Ah, låter logiskt....fast å andra sidan står ej försäkringe n för kastrering så det skulle bli komplicerat oxå. Men hur e det nu, hunden har varit försäkrad hos oss sedan han kom dvs i 4 mån ca och i samma bolag hos förra ägaren. Har ett ityg ua från vetr 1 v gammalt när jag köpte honom. Gäller förswäkringen för tonsilliten då?

Många hundar med tonsillit blir bra med en längre kur antibiotika. Huruwida tonsillerna ska tas bort tycker jag du ska öwerlåta till din weterinär att awgöra; de har ju trots allt en funktion att fylla och kan wara bra för hunden att ha! Om hunden däremot drabbas aw återkommande tonsilliter tycker jag att en operation är bra.

Wissa aw symptomen du beskriwer kan bero på en tonsillit. Dock inte tandsten eller lös mage och påföljande analsäcksinflammation. Inte heller förhudskatarren (som fö är wanligt på unga hanhundar). Att han hostar när kopplet drar åt runt halsen kan höra samman med en swalginfektion, men kan lika gärna bero på anatomiska förhållanden i halsen eller illasittande halsband. Testa sele!

Huruwida men will ta båda sakerna samtidigt warierar säkert från weterinär till weterinär. Personligen tycker jag att man ska akta sig för att utföra kastration i samband med ett ingrepp i infekterad wäwnad eftersom risken för komplikationer då ökar.

Försäkringen bör täcka behandling och ew operation såwoda hunden inte har någon reserwation? Däremot kommer försäkringen inte att täcka operationen om du propsar på den utan det måste ske på weterinär indikation, dws weterinären måste bedöma det som nödwändigt och rekommendera det.

Hoppas det ordnar sig!

Om veterinär tycker det, skulle jag ta bort tonsillerna. Våran hund hade jätteproblem med förkylningar, som vi tyvärr missade då han inte visade några som helst symptom, däremot halt och till slut kunde han knappt resa sig. Det gick så långt att vi var nära att avliva honom innan vi bytte vet och hon upptäckte halsmandlar som var knallröda och sår bakpå tungan och ner i halsen. Hursom, halsmandlarna opererades bort då de inte blev bättre med medicinering, tyvärr lyckades han dra på sig någon form av ledproblem, troligtvis i samband med förkylningarna. Han är frisk från allt nu, men det tog 2 år och lite stelare än hans jämngamla artfränder är han allt... Men han äter jättemycket bättre nu än han gjorde innan operationen

Fick höra en intressant teori om förhundskatarr och halsinfektioner och om varför unga hanhundar ofta drabbas... det ena föder det andra, hunden har halsinfektion, slickar sig och för över infektionen, och sen för den över den tillbaka till halsen osv osv, hur mycket som stämmer vet jag inte, men det är en intressant teori

Lite svammel från mig som varit vaken alldeles för länge

Har hunden fått antibiotika mot detta någon gång? Jag hade först testat att medicinera som någons krev och hjälper inet det så hade jag övervägt att tabort dem om veterinären tror att besvären kommer från tonsillerna. Min hund har fått sina tonsiller bortbrända då han hade infektion efter infektion. Gick på flera kurer antibiotika men det hjälpte inte. Han fick andra sjukdommar och infektioner som startade i tonsillerna. Efter de bränts bort har han fått väldigt få infektioner.

Fick höra en intressant teori om förhundskatarr och halsinfektioner och om varför unga hanhundar ofta drabbas... det ena föder det andra, hunden har halsinfektion, slickar sig och för över infektionen, och sen för den över den tillbaka till halsen osv osv, hur mycket som stämmer vet jag inte, men det är en intressant teori

Mja. En hundmun är knökfull aw diwerse bakterie och inte har hundar per automatik tonsillit för det. De slickar sig på snorren, i rumpan, de äter skit de hittar i diket osw, men nej, det innebär inte att de får en infektion ändå.

Däremot kan idogt slickande leda till att sk kommensaler, bakterier och swamp (jästswamp) som normalt finns på huden men inte är sjukdomsalstrande, får chansen att infektera när det blir mumsig miljö; fuktigt, skadad hud, warmt.

Men kopplingen förhudskatarr - tonsillit håller inte. Det jag wet att man sett ett samband mellan är däremot noskwalster och tonsillit. Men det är ju en helt annan historia.

Det finns heller ingen koppling mellan tonsillit och ledbeswär. Sannolikt har din hund artroser som så många andra jyckar. Testa att ge glukosamin eller warför inte det suweräna fodret Hill´s j/d - det har hjälpt många!

Senast ändrad:

Nope, inga artroser, han är så genomröntgad det går att bli:D. Polyartrit (?) trodde de ett tag, men inga prover påvisade det. Det var veterinär som trodde att han fått ledproblem av sina halsinfektioner (inte helt ovanligt tydligen, även bland människor). Enligt alla prover är hunden nu frisk, så vi hoppas på det;), även om vi tycker att han är lite stel mellan varven. Har provat diverse mat från veterinär,varav hills fodret var det ena, men hans mage gillade inte det, så nu är han tillbaka på vanlig mat igen.

Ibland skulle man dock vilja att de kunde prata med en, så man fick lite mer insyn

Ibland skulle man dock vilja att de kunde prata med en, så man fick lite mer insyn

Om det nu hade hjälpt...! ;)
Polyartrit är wäl en komplikation till halsfluss (tror jag) liksom endokardit och annat elände. Kan ju säkert wara så att tonsilliten och polyartriten hörde samman hos din hund, men det är ett owanligt scenario. Tur att ni hittade en bot iallafall!

Testa Specifics CJD, samma princip som j/d, men billigare och andra ingredienser. Kanske kan fungera.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och... 2
Svar
22
· Visningar
2 910
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka