"Tonårstrassel" eller annat test (fullblod) (långt)

S

SanDa

\"Tonårstrassel\" eller annat test (fullblod) (långt)

Skrev för ett tag sen om pållan som inte ville bli hämtad i hagen. Tack för all uppmuntran o tips! Funkar bättre.
(Pållan=fullblod, 7 år, och jag har haft henne
sedan i våras.)Hos tid. ägare stod hon tillsammans med 3 hästar. I denna jättehage består flocken av ett 10-tal ston. Hon funkar bra i hagen o flocken och har funnit sin plats. Hela sto-flocken brunstar i stort sett samtidigt och pållans brunster är starka. Iaf blir hennes beteende mkt förändrat. Mer svårfångad, svårriden, är inte alls den pigga och arbetsvilliga hästen som vanligt. Förra veckan började hon med ngt nytt, varje ridpass började med att hon studsade fram, halvtegrade sig, lättade i baken. När jag drev henne framåt lyssnade hon och började gå och arbeta som vanligt. Har inte haft ngt fullblod förut och kommentarerna jag får är: nu ser man att det är ett fb, skaffa starkare bett, martingal, ny häst osv osv.

Så vad undrar jag, jo:
Jag tror att vi är på rätt väg, tänker inte skaffa annan utrustning. Sadel o annan utrustniung passar, veterinrkollad i samband med raspning=ok. Kan det vara ett test, har matte koll eller bestämmer jag? Kan det vara brunstrelaterat? Kan det var FB-relaterat? Och vad finns det för lösningar då? Har förstått att vi behöver jobba ihop hos mer och vi ska på läger hos Lisbeth J (NH) för att jag förhoppningsvis ska lära mig mer om hur ledarskapet kan utvecklas på marken. Men vad tycker ni att jag ska göra mer?
Förr kunde man ju spruta ston med starka brunster o brunstproblem men jag har förstått att man inte gör det längre, ngn som vet varför? Och till sist, var kan jag läsa på om fullblod för att lära mig mer? Tac på förhand! :bow:

Re: \"Tonårstrassel\" eller annat test (fullblod) (långt)

Mitt töntiga fullblod går inte att sitta på några veckor på våren -så är det bara och jag tänker inte tvinga mej upp på henne för vi bråkar bara då.
Det får jag igen sen på sensommaren då hon är som en gammal ko :D

Tonårstrassel är det inte iallafall då hon är för gammal för det :D
Däremot kan det mycket väl vara brunsterna som ställer till det( om hon är normal när hon inte brunstar) man kan ge dom munkpeppar, eller regulate( ett blandat örtpreparat) och prova om det blir bättre, annars så kan ston som har problem vid brunster vara sneda i korset så det kan du ju också kolla upp.

njä visst kan det vara tonårstrassel på en 7åring, idag räknas de ju inte "vuxna" fören de är 8år. Både när det gäller slutmätning och unghästtävlingar (unghäst vm i fälttävlan går för 6-8åriga hästar)

En häst som börjar med så stora protester har 99% av gångerna ont.

Nej, det är inte FB relaterat. De är hästar som alla andra, finns lika stora skillnader inom den rasen som inom andra.
Visst kan de vara känsliga men sådär "dumma" är inget som ligger i deras ras.

Men snälla du :crazy:

Det är ju väldigt konstigt att travarna är mogna redan som 3 -4 åringar då...i skallen...

Att säga att en 7 åring inte är vuxen i huvudet och i kroppen är inte klokt...Vad skall ni hitta på att skylla på när hästen är 9 år och beter sig ouppfostrat :confused:

Hmm...
så då menar du att fullbloden är vuxna när de är 2 eftersom de startas redan då??? :confused:
kanske har en hel del med människors pengaintresse än hästarnas utveckling när de är "vuxna" :cry:
Tycker att de är unghästar tills 8 år, däremot inte ouppfostrade!! :banana: (har föressten sett många travare som är helt ouppfostrade som 10 åringar, så att de skulle vara bättre kan jag inte hålla med om)

Tror säkert att det kan ha med brunsten att göra, bra att du jobbar med det, man behöver ju lite tid för att bli bra kompanjoner. :)

(har föressten sett många travare som är helt ouppfostrade som 10 åringar, så att de skulle vara bättre kan jag inte hålla med om)

...och vem har hanterat dom då??? Småtjejer.....

*fniss* :D

Jo jag anser att det finns många som är unghästar när de är 7år. Det har helt med utbildningsgrad att göra.

Med tanke på att du endast får starta Lätt klass med 5åringar tyder väl på att det är relativt omöjligt att anse att en 7 åring inte är mer än en unghäst i ridsportsammanghang.

Jag kan verkligen inte anse att det är rätt att starta varken 2 eller 3 åringar i löp, och de är defenitivt inte mogna i den åldern. Där är det pengarna som styr!

Att 7åringar i ridsportsammanhang anses som unghästar kan ju inte vara en tillfällighet.

Det finns nog ingen som skulle ge sig ut på en 7åring i svår klass! Och då skall ju en häst anses som mogen.

Så du menar alltså att en sjuåring är en "tonåring" i huvudet då??? eftersom du svarar mig på det viset....

Har JAG sagt att 2 -3 åringar är mogna att starta??? isåfall vart???
...å andra sidan så är hästar i högsta grad individer och en del har en högre mognad än andra...men har du en häst som beter sig som en tonåring i huvudet när den är 7 år....då bör man leta andra fel....

Du skrev 3åringar eftersom de startade på bana då.

Tja en häst som inte rids in fören den är 6 kan mycket väl vara som en unghäst i huvudet. Tycker inte det är ett dugg konstigt.

Han en 7åring som debuterat i lätt klass i år, han är en "unghäst" i den bemärkelsen att han inte hunnit se så många olika hinder än. Men det kanske är skillnad på trav och fälttävlan?

I fälttävlan blir ju aldrig hästarna slutlärda och lär få möta olika svårigheter som de inte sett innan i varje start, de kan mycket väl hoppa orutinerat som en unghäst vid nya frågor i terrängen.

Men rent vetanskapligt så växer hästar tills de är 7år och det är just därför man inte kan slutmäta ponnyer tidigare.

Mitt fullblod var endast knappa 160cm när han kom från banan till mig som 3åring, idag stoltserar han med hela 169cm. jag anser ju då att han definitivt inte var färdig som 3åring att tränas hårt vilket man tyvärr gör inom både travet och galoppen.

Fast kan ju hålla med dig om att vissa problem inte alls är tonårsproblem även på en sådan. Hästar är individer och haft både sådan som är jättesena som inte debuterat svår klass fören de är 10år och andra som 7åringar gick felfritt internationellt.

Det är ju väldigt konstigt att travarna är mogna redan som 3 -4 åringar då...i skallen...

Ser inget om nån bana :angel:

Skit samma...en sjuåring är ingen tonåring...det är vi ju iallafall överens om :p

Han en 7åring som debuterat i lätt klass i år, han är en "unghäst" i den bemärkelsen att han inte hunnit se så många olika hinder än.

Skulle kalla hästen nybörjare istället för unghäst i synnerhet en som är 7 år. För alla är ju nybörjare när det ska lära sig något nytt.

Liknande trådar

J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama