Tonåren 13-16 år, hur överlever man...

Sv: Tonåren 13-16 år, hur överlever man...

Detta är inte en "quick fix" men en sak jag tänkt på när det gäller en familj jag känner väl. De två äldsta barnen är mönsterbarn, den ena är präktig familjeflicka och den andra superduktig i skolan. Den tredje har helt oväntat blivit en busunge som gör det ena hysset efter det andra (dricker, röker etc 13 år gammal). Jag tror att en bidragande orsak till att hon har hamnat lite snett är att hon inte har hittat nån plattform att vara duktig på förutom i coola kompisgänget. Hon har två äldre syskon som redan har lagt beslag på två möjligheter till positiv uppmärksamhet (familjen och skolan) som hon inte kan konkurrera med. Så för att hantera det så skapar hon sig negativ uppmärksamhet. Hade hon i stället hittat en annan egen nisch som var hennes, tex stallet el musiken, så hade hon förmodligen inte hamnat så snett.

Så jag tror att det är jätteviktigt att se till att alla ens barn har nånting de kan få positiv uppmärksamhet för, annars är risken stor att de vill ta till skadliga/negativa uttrycksmedel. Tyvärr är det väl så att när barnen börjar bli tonåringar så är det nästan för sent att börja uppfostra och skapa dialog, det måste komma långt tidigare.
 
Sv: Tonåren 13-16 år, hur överlever man...

13-16 år då verkar varenda hjärncell vara felplacerad och trådarna felkopplade ,men det blir bättre . när han var 13-14 tänkte j ag ibland ,hur faaen kunde man förbjuda barn aga.Föräldratråden är lite lykliga familjen .En del familjer har tonårsproblem med misshandel av mamman och andra hjärtutslitande problem/konflikter .Alkohol dråger brott och div annat kan knäcka många.Det är dock viktigt att föräldrar drar åt samma håll ett vansinnigt förhållande med skitprat om varann missbruk och allt förbannat idioti kan vara katastrofala för tonårs problemen .
 
Senast ändrad:
Sv: Tonåren 13-16 år, hur överlever man...

Jag kan lyckligt berätta att igår var min tonåring som vanligt igen. Jag verkligen gläds åt de fåtal dagar då min goa glada tjej tittar fram, istället för den sura buttra tonåringen.

Nordsvensken: som tur är så är både jag och pappan i familjen helt överens när det gäller barnuppfostran. Men jag var likadan i tonåren(även om jag förnekar det om nån frågar)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 243
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
2
Svar
23
· Visningar
1 214
Senast: Enya
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 384
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
808
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp