tomtgränsträning

ako

Trådstartare
Jag är ju, som en del kanske minns, sedan några månader tillbaka lycklig matte till min och sambons första hund, en fyraårig Springerhane som oplacerades till oss p g a ändrade familjeförhållanden hos f d ägaren. Det är en supertrevlig hund på alla sätt, och alla små bekymmer vi hittills haft har rätat ut sig enkelt och fort (för de som läste mina funderingar kring hanhundsilska o kastration kan jag berätta att tanken på kastration är övergiven och att han funkar mkt bättre med andra hundar nu, antagligen då han känner sig tryggare med oss, sina nya ledare, nu).

Nu till saken: De senaste veckorna tycker vi att vi har fått så bra kontakt och lydnad på honom att han har fått börja vara med lös utepå gården (bor på landet o har hästarna hemma). Detta som bonusstimulans förutom långpromenader och lydnadskurs. Det funkar bra och han försvinner inte. Har dock hört man kan träna hunden till att hålla sig inom tomten ganska exakt, och det tycker jag vore skönt att lyckas göra. Trots allt åker det ju sisådär 10 bilar på grusvägen utanför varje dag, och om han ska vara med ute även när man gör annat, så är man ju inte fullt koncentrerad på honom hela tiden.

Alltså: Hur tomtgränstränar man vovve på tomt utan staket? HAde det bara varit en öppning som han inte fick gå igenom vore det ju lättare, men nu är det ju öppet runt om.

Tack på förhand
AKO

Sv: tomtgränsträning

Ett snabbsvar. :D

Något som är viktigt om Du inte har staket runt tomten är att låtsas att du har det. Ska du få honom att aldrig lämna tomten så gäller det att välja ett ställe som ni har som "grind". Där ska ni alltid alltid gå ut och han får endast gå över grindhålet när Du sagt varsågod.

Ska ge mer tips sen...

I början får ni lov att ständigt ha koll och bestäm er för exakt var tomtgränsen går i erat huvud eller till och med lägg ut ett snöre för att göra det klara för både er och hunden och så fort hunden kliver över eller är på väg över så är ett snabbt nej på plats. Och så även bra när hunden stannar innanför tomtgränsen. Det har fungerat på våran springer spaniel, men även som sagt att vi går enbart från tomten via vägen, aldrig över diket även om det skulle gå utan problem. Men även vid infarten har han lärt sig att stanna och vänta, även om vi går över vägen till postlådan. Han har inte tillåtelse att lämna tomten om inte vi har sagt så... Äh jag vet inte om det är något bra sätt men för oss har det fungerat.

Tack båda två!! Och gärna mer tips om du hinner, Guardian Angel.

En idé jag tror jag fått från nån tidigar tråd i ämnet är att sätta på hunden koppel, gå runt tomten och själv bestämma var "staketet" finns. Går hunden över, säg nej, beröm när den går på "rätt" sida.

Jag bor själv så, och en sak jag är noga med är att när vi ska gå utanför gränsen, så har vi alltid koppel på. Även om vi ska ut och gå och har nära till skogen, och de skulle kunna gå lösa, så är det ALLTID koppel på när vi går iväg...
Ibland går jag och hälsar på hos grannen som bor bredvid och också utan staket.
Dit får hundarna aldrig följa med lösa, de ska inte tro att de också kan gå dit och hälsa på. Iofs tar jag nästan aldrig med hundarna dit, just för de inte ska tycka det är kul att hälsa på där. Men har jag tex gått en promenad och vill prata med grannen, så är det alltid koppel på.

Alltså blir det, koppel på, man får gå utanför tomten. Inget koppel, innanför tomten.
Skulle de ändå få för sig att gå utanför, så ropar jag på dom. Händer det en gång till, då springer jag efter och ryter och gapar att de ska gå hem. Min äldsta hund som var 6 år när vi flyttade hit, visste ju inget om gränser i början. Men hon lärde sig snabbt. Några ggr gick hon till grannen, men då blev jag arg och jagade hem henne. Nu stannar hon här. Bad också grannen om hjälp att jaga hem henne om hon kom, även fast de gärna hälsade och klappade när hon kom. Men de förstod och har hjälpt till.

Ett tillägg..

Jag har också gjort så att jag själv har medvetet gått utanför tomtgränsen. Hundarna har ju gärna följt med då, men när jag går över gränsen, så säger jag till dom att de får vänta. Sen går jag runt lite utanför.. Så har jag nu gjort med valpen, och det fungerar utmärkt.

Jag tar upp den här gamla tråden igen och skulle bli jätteglad för ännu fler tips i samma fråga!

Har ni mer att dela med er?
Ako hur gick det för dig?

jag är löjligt bortskämd med det där, för mina hundar verkar ha någon sorts inbyggd tomgränskännare. de håller sig alltid på tomten, vart vi än råkar befinna oss. har inte ens brytt mig om att ha koppel på när vi går promenader eller bara gå ut på ett ställe. är det vanligt att de är så? eller ska man se till så att de är i livet när nästa hund kommer så den lär sig av dem?

Jag är nog också bortskämd för min hund lämnar aldrig tomten heller. Har aldrig visat honom var gränsen går, han verkar veta det ändå! Har även stått och kastat boll med honom ut på stubben på hösten och han lämnar inte tomten annat än när det kastas boll.
Han följde inte ens med grannens löptik när hon kom och skulle hämta honom för en "romans" i någon buske... När hon klev över gränsen stannade han kvar!

Hans bästa kompis - en liten Jack Russel - tyckte i ett obevakat ögonblick att han skulle ta en promenad i skogen helt själv och knallade iväg över fältet. Min hund satte sig på kanten av tomten och tittade efter honom och undrade var han skulle..!

Det är så jäkla skönt att man kan lämna honom ute själv utan att behöva titta till honom varannan minut så han inte är på väg iväg!

Ni är lyckligt lottade båda två;)

Någon annan som har haft det lite jobbigare?:grin:

Liknande trådar

Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 546
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Hej igen! För en vecka sedan fick vi ju hem vår första hund, en fyraårig Springerhane som behövde ett nytt hem p g a skiljsmässa. Han...
Svar
6
· Visningar
1 021
Senast: ako
·
N
Hästmänniskan Jag har världens mysigaste granne, krister, som jag fått lov att ha mina hästar på bete hos. Vi har bara hägnat in en "liten" del av...
Svar
9
· Visningar
1 207
Senast: Nilaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna