tomt där muskeln ska vara (knästräckaren)

cristobal

Trådstartare
Jaha, så var det dags igen:cry: ... Vet var ute idag och bekräftade att hästen knappt har några knästräckarmuskler alls, kanske det är Tensor den kallas.
Hon sa att det kan gå att träna upp om det nu är så att hästen tex varit felriden en längre tid, men det kan också vara så att hon har ont i knäna och i så fall undrar jag om det finns något som jag kan göra?
Massage, stretching, träning, fodertillskott?
Är detta samma sak som patellaupphakning?:confused:
Jag har skrivit flera trådar om detta men då utan att riktigt komma åt problemet, så jag gör ett nytt försök.
Tidigt i våras fick jag klart för mig att hon hade problem i detta område, så jag lyckades massera loss de muskler som var disfunktionella. Sedan arbetade jag hela sommren och en stor del av hösten med att bygga dessa muskler (där bak), och tycker att vi lyckades rätt bra, men de senaste veckorna har jag sett hur dessa muskler tvinat bort. Märkligt...

Sv: tomt där muskeln ska vara (knästräckaren)

Kunde hon inte se någon hälta? Kan vara så att hon har ont och sparar på det benet och på så vis förtvinar musklerna.

Åk in till klinik och gör en hältutredning i första hand, för att därifrån utgå vad som ska göras.

Hej!

Jag håller med föregående talare.. Är du säker på att häst inte har ont? Om den musklat sej fint hela hösten och nu plötsligt tappat muskler, det låter ju som om något är fel. Jag skulle kolla med en vet. för säkerhets skull..

/ Lavinia, som ioförsej är hypernojig

Till båda:
Hon visar ingen hälta alls, däremot "slänger" hon fram bakbenen, och det ser likadant ut på båda sidorna.
Har tänkt sedan jag skrev det förra, att det kanske har med det förbenade vädret att göra - det är väl många som får ont i lederna vid sånt här väder runt 0, regn o lera. Lera, förresten, hur är det att klafsa runt i dessa leriga hagar?
Är själv ganska nojig, men försöker vara någorlunda rationell.
Hon visar heller inga tecken på smärta, men jag tänker ta det lugnt ytterligare, bara se till att hon får röra sig, och promenera, tömköra etc
Vet rekommenderade att ge extra B-vitamin, och E-vit, men det senare får hon redan.

Jag skulle inte gå efter vädret. Det är otroligt svårt att hitta en bakknähälta, speciellt om den är tvåsidig, min visade ingen hälta, men däremot hade jag en känsla av att något inte stämde.

Är hon gallig över knäleden?

Ja, vädret kan ju vara en orsak, men då tror jag att det skulle sitta i alla leder. Att klafsa i lera är väl inte heller det nyttigaste, men även här tror jag att det skulle vara fler leder.

Låt hästen som du säger ta det lugnt ett tag och se vad som händer.

Nerver i kläm i ryggen eller längre ner kan orsaka muskler att förtvina. Om nerverna som försörjer muskeln inte "når fram" med sina impulser av någon orsak alltså. Med andra ord kan skadan/problemet sitta högre upp än där det syns.

HeJ!

Hur menar du med "kastar fram" bakbenen?
Lyfter hon tårna från marken, eller släpar dom?
Har hon ändrat rörelseschema i bakbenen?
Är tåkappan sliten på bakhovarna, eller framhovarna?

Som någon annan sa innan är knäledsinflammation inte alltid lätt att hitta, gjordes böjprov när vet var ute? Då brukar dom hittas (iaf hittades ena sidans knäledsinflammation på min häst hemma på stallplan av vet.. eller hittade och hittade, häst markerade lite (typ 0,5 grader, både före och efter böjprov) så vi åkte till klinik som "bedövade fram" dubbelsidig knäledsinflammation. Hemmavet. tyckte jag var lite överkänslig som åkte in och tyckte att en sån liten hälta inte var någon att oroa sej för, med lite vila skulle den gå över.. Vi sprutade sen ledern 3 eller var det 4 gånger..

Och en liten ursäkt, missade att du haft vet. ute.. läser inte så bra direkt efter jobbet:-)

Hoppas det inte är något allvarligt med din häst!

/ Lavinia, vars häst äntligen är frisk

Hur skulle du kolla det?

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar