Tömmar till tömkörning

Eilífur

Trådstartare
Håller på att titta på tömkörningsutrustning till våra islandshästar och har fastnat för Anders Erikssons däckel hos Tärnsjö garveri. Nu funderar jag över längden på tömmarna.

Vilken längd på tömmar använder ni (eller önskar att ni hade) vid tömkörning av era islandshästar?

Sv: Tömmar till tömkörning

Jag har följt Anders Erikssons personliga råd och köpt långa tömmar i läder. Har dock valt globus som är rimliga i pris jämfört med Tärnsjö.
Globus blir säkert också riktigt OK när de är riktigt väl insmorda, tar lite tid innan det jobbet är klart dock.

Jag har en globusdäckel. Man får med två maggjordar så den ska passa hästar med olika omfång.
Tömmar har jag köpt av en sadelmakare och de är 16m.

Har också Globus tömmar. Funkar utmärkt. Har även Globus gjorden och den är också bra. Många varianter på inspänningsringar och som sagt ovan, två gjordar.

Jag använder Globus longeringsgjordar i bomull.....

Stadiga, lite tunga, mjuka... delade! :bow:

Tack för era svar!

Det blev en Globus special och 12 m lädertöm som beställdes i fredags.

Testade olika längder på tömmar i helgen och tror att 12 meter kommer att funka bra.

Helst hade jag köpt AE:s däckel, men eftersom Globusen fått bra kritik från de som använder den så fick det bli den. Finns säkert annat att lägga mellanskillnaden på. :D

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 006
Senast: Liran
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 962
Senast: sthu
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 042
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18