tömkörningstömmar

vinkelina

Trådstartare
börjar var dax att köpa ett par sådana nu, funderar dock delvis på längd, till fullstor häst, 16 m är för kort, men kommer 18 att räcka?

och sen vilket material

är lite tveksam till läder, pga mycket dåligt handleder, armbågar och axlar, klarar tex ej tyngden av både longeringsspö och textil tygel

Sv: tömkörningstömmar

Har inte hört någon med längre tömkörningstöm än 16 meter. Vår tömkörningstöm är 16 m, smal, i läder. Den räcker gott och väl och är inte tung.

Jag tycker allt annat än läder är odugligt när man ska tömköra. Det är tyngden i tömmen som gör nytta.

började undra själv om de faktist är 16 m som jag har lånat... för de tycks ju int finnas nån annan längd. eller finns de kortare?

Jag har heller inte hört om någon standardlängd som skulle vara längre än 16m.

Det jag annars funderade på gällande tyngden från spö och töm du inte klarade av så kan det garanterat bero på hur spöet är balanserad! Om spöet är felbalanserat så blir det väldigt tungt och jobbigt för handleden, med ett ordentligt spö så märker man knappt av att man har det i handen!

då måste hon ha sagt fel åt mig då ja låna tömmarna (vem orkar meta?)

brukar använda longeringsspö då ja tömmkör, min häst har en tendens att sparka bakut när de blir för jobbigt, så man måst ha ordentligt avstånd

men som sagt, jag har riktigt kassa handleder, armbågar och axlar, så mycket av problemet ligger säkert där, därför är jag lite tvkesam till läder, som ju har en del tyngd i sig själv. men man får ju int nå "klatch" med textiltyglar. *dilemma*

Nä vadå "klatch"...? Det är ju pisken du ska peta med, inte tömmen, men det kanske inte var så du menade.

För övrigt så tömkörde jag med hööks tömkörningstöm idag. Det gick inte alls bra. De är alldeles för lätta så vinden tar dom. :p

Jag har 16-meters lädertömmar, 12 mm breda, 3 mm tjocka. De är definitivt inte för korta för en fullstor häst. De är heller inte tunga för att vara av läder, men avgjort tyngre än textiltömmar (som är helt värdelösa att tömköra med). Jag tömkör inte heller med pisk, eftersom min häst blir för spänd då (travhäst under omskolning). Tömmen använder jag ibland som sidförande.

Till dig skulle jag nog rekommendera riktigt bra reptömmar.

Jag har problem med handleder, axlar och en tennisarmbåge på det. (BLÄ) Jag tömkör utan problem med lädertömmar. Oftast utan pisk, men om jag behöver pisk så är det jätteviktigt att den är rätt balanserad, annars kan jag inte ha den. Då protesterar både handleder, axlar och arbåge. Är den rätt balanserad (som någon skrev innan) går det bra.

Tärnsjös tömmar! Det är min födelsedagsönskan! ;) Kolla bara så du får tömmar i rätt bredd. De får inte vara för breda för dina händer för då blir det jobbigt att hålla dom.

Hoppas du hittar nåt bra! :)

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för tömkörningstömmar? Jag tänkte köpa ett par i läder. De jag funderar mellan är Globus 16 m 20 mm ca 700 kr, Hansbo 16...
2
Svar
21
· Visningar
8 373
Senast: Piaff
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 371
Senast: Ingela_S
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 895
Senast: flashlight
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka