Tömkörningstöm från Börjes?

pinky

Trådstartare
Jag börjar inse att min rep/vävbandstöm inte funkar speciellt bra till tömkörningen längre, det skulle nog funka bättre med en lädertöm.

MEN, jag är inte så intresserad av att lägga flera tusenlappar på en töm, utan kikar gärna på lite billigare. Jag har tittat på lite när AE haft tömkörningslektioner här, och de tömmar han använder är ju ganska tunna och smala. Mina händer är ju inte så stora heller...:angel:

Börjes har ju en naturfärgad som de anger passar till longering och tömkörning, en svensktillverkad töm för knappt 900:-.
Är det någon som har den? Hur tjock och bred är den? Funkar den bra i övrigt?

Brukar även skymta en på Tradera, någon som kallar sig för Sadelmakaren eller liknande, som brukar ha ett utropspris på 595:-.
Hur är den, om någon köpt den?

Finns det andra som ligger i en lägre prisklass, men som ändå funkar bra? (Jag vill ha 16 meter töm.)
Generellt köper jag gärna läderprylar begagnat, men just tömmar verkar folk helst behålla för sig själva... ;)

Jag skulle även kunna tillverka en själv av 12 mm hamparep, eller är det en jättedålig idé?

Sv: Tömkörningstöm från Börjes?

Generellt köper jag gärna läderprylar begagnat, men just tömmar verkar folk helst behålla för sig själva... ;)

När man väl köpt riktiga tömmar så släpper man dem ALDRIG :eek:

Vi specbeställde för under 1500 (tror de låg på 1300 ngt, kan kolla upp mått o pris om du vill?) o fick egna mått, dvs smalare o tunnare än Tärnsjös smalaste/tunnaste och jag hade INTE velat ha tjockare. Rekommenderas starkt. Ska du ha lädertöm ska du ha riktiga i speciellt "tömläder", inte samma känsla som träns/tygelläder. Ligger bättre i handen o man för bättre grepp. Nog bland de bästa köpen någonsin trots att vi inte ens börjat tömköra på riktigt ännu....

"Blev 14 meter. 18 mm breda och 3 mm tjocka. Beställer från en kille i Svenljunga, Niklas heter han. Han gör dem på beställning, vi ändrade oss om måtten i söndagskväll o beställde i måndags Ska fixa dem i veckan så vi kan få dem i helgen (blev lite panikartat det här men han var jättesnäll o kunde lösa det ). Kursen blev ju redan på söndag morgon

Han tar 1500 för speciallbeställning. Tärnsjös billigaste gick på 1600 (1 mm tjockare) och vi bor en bra bit därifrån medan mormor o morfar bor i Svenljunga och instruktören vi ska gå för rekomenderade honom så det var ett enkelt val "

Så skrev jag i den gamla tråden om tömmarna så lite fel hade jag. Var nog ngt på 1300 för "vanliga" då :p Iaf, vi älskar dem :love:

Jag har kört 4 mans ekipage med både lyxtöm och från börjes och märker då ingen skillnad alls .Jag har ju endå vantar på mig när jag kör:)

Så jag skulle ha köpt från börjes de duger ypperligt att tömköra i=)

Jag har kört 4 mans ekipage med både lyxtöm och från börjes och märker då ingen skillnad alls .Jag har ju endå vantar på mig när jag kör

Så jag skulle ha köpt från börjes de duger ypperligt att tömköra i=)

Förlåt om jag verkar förvirrad, men jag måste få ett förtydligande...

Har du använt just den tömmen som jag pratar om (naturfärgad, finns bland longerings- och tömkörningsutrustningen i katalogen), eller har du använt en "vanlig" körtöm från Börjes?

Om vi pratar om samma töm, hur tjock/bred är den? Mjuk?

Hm, ja det var ju lite mer än vad jag planerat för, men det kanske är värt att spara ihop till.:d

Problemet är att jag måste spara ihop till en sadel också, och så länge jag inte har någon sadel så skulle det vara skoj att kunna tömköra lite bättre... *filosoferar över ekonomin*

Man kanske ska nedåt 3 mm för att det ska vara något att ha? 4 mm är ju ganska kraftigt.

Nu kan jag inte svara för just de tömmar du frågar efter men jag har ett par andra tömmar från Börjes i svenskt läder/svensktillverkat och de är i jättefin kvalite. Har haft dem i flera (5-6 tror jag) år och använt dem MKT periodvis men de är lika fina än.

Köp riktiga Tärnsjö, de smala.

Det är liksom de enda som fungerar BRA och är tillräcklig tunga utan att bli klumpiga.

De från tradera är samma som Globus = inte värt pengarna.

De från tradera är samma som Globus = inte värt pengarna.

För att?

(Känner mig jobbig, men det kan ju vara brister som jag ändå skulle stå ut med...:angel:;))

Jag håller på att sparar till ett par från Stall Akur. Är i något syntetmaterial men bra fäste och smala och sköna. Har tyvärr bara kännt på tyglarna men de hade bra tyngt (är nog lite lättare material än i mina lädertömmarn) och fasthet. Finns i flera färger men jag vill ha ett par svarta med mässing beslag

Kollade på hemsidan så jag inte sa fel. Är 12mm breda, 15 meter långa och kostar 790kr. Syns inte så mkt men så här ser de ut.

3700_web_360.jpg

För lätta och för breda.

De blir säkert bättre när de är "inkörda" men jag tänker inte försöka köra bebis med dem, ska hämta hem gammelponnyns grejjer istället (hon har en tärnsjögjord och tömmar till).

För lätta och för breda.

De blir säkert bättre när de är "inkörda" men jag tänker inte försöka köra bebis med dem, ska hämta hem gammelponnyns grejjer istället (hon har en tärnsjögjord och tömmar till).

Nog för stela/mjuka och dåligt grepp oxå. Totalt - fel känsla liksom!

Precis.

Det är svårt att förklara, man måste ha tömkört med både riktigt bra tömmar och dåliga för att förstå skillnaden.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 620
Senast: Liten
·
Körning Hej, Jag har precis börjat tömköra min nordsvensk, varken han eller jag har någon större erfarenhet av detta och ska därför gå en kurs...
Svar
11
· Visningar
1 548
Senast: Natasha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka