Tömkörningstips

ulle.j

Trådstartare
Finns säkert andra trådar om detta,men jag hittar ingen bra... Ska börja tömköra min häst,dels för att avlasta ryggen lite och för att bygga upp hans näst intill obefintliga ryggmuskler. Är väldigt grön när det gäller tömkörning så jag undrar om det finns nån med bra tips på hur man kommer igång och några bra,roliga övningar? :) Väntar med spänning på bra tips! :banana:

Sv: Tömkörningstips

Ut i skogen över stock och sten! Gör serpentiner mellan träden och "pulsa" runt bland blåbärsriset! (Undvik alltså "färdiga" stigar.) Garanterat uppskattat av pållen din!

Tack för tipset! Hur länge kan man hålla på? Lika länge som man brukar rida eller? :confused:

Ta hjälp av en tränare!!! Bättre att få det rätt från början än att exprimentera själv. Sen finns det också mkt mattnyttigt i bokhandeln.

De först gångarena ska du nog inte gå för snabbt fram, tänk på att det är nytt för dej och hästen (?).
Annars håller jag med om att man ska ut o knalla i skogen, oftast mycket uppskattat av hästen. Försök gärna få tag i en person som kan hjälpa dej med t.ex hur man håller tömmarna, hur de ska sitta, osv, om du känner dej osäker.
Börja med kanske 30 min/gång i skogen, så hästen accepterar att du är bakom och att denna går först, träna på lättare övningar t.ex. att svänga, stanna, gå framåt, osv.
Genom att tömköra i skogen bygger du upp bra grund muskler.
Sen när du känner för att arbete på banan, och inte rakt fram i skogen, rekomenderas det att ta ut en tränare så allting blir rätt från början.

Lycka till.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 492
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar