Tömkörningsproblem

Sv: Tömkörningsproblem

Tackar för alla svar!

Ska testa lite varianter idag och se vad han svarar bäst på. Ibland känns det så uppgivet då man kämpar på hemma utan hjälp, underbart att få lite knep och tips här på forumet!

Har nu testat med att använda samma spänning på båda sidorna om hästen. Alltså från ring i sele - genom bettring - övre ringen i selen - min hand, på båda sidorna. Lät sambon leda runt honom lite både på böjt och rakt spår. Man får faktiskt en helt annan stabilitet med denna spänningen, kastar han med huvudet så tappar jag inte stödet på tygeln lika lätt som annars.

Slutade med att tömköra på volt i båda varven och det gick kanon! Vi kunde byta volt i farten och det gick nästan lika bra i höger varv som i vänster nu.

Tusen tack för alla tips! :bow:

Bra att du fått ordning på problemet. Hade egentligen bara en fråga; när jag först läste uppfattadfe jag att du hade en ledande innnertöm och rak ytertöm, och sedan så får jag för mig att du kör med gramaninspänning på båda?

Om man använder graman tycker åtminstone jag att det är svårt med eftergiften och dessutom tycker jag själv att det är svårt att ställa hästen eftersom du inte kan ta ledande tömtag. JAg brukar ha rak eller graman på ytter beroende på hur stark jag behöver vara, och nästan alltid ledande innertöm, dvs från e4n låg ring i gjorden genom bettet och till min hand. Då kan du leda och ställa mycket bättre, men inte byta varv utan att ändra tömsättningen förstås.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 209
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
2 021
Senast: tuaphua
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur