Tömkörningsgjord

S

Silly

Har ni någon bra att rekommendera för omkring 1000 lappen? Har kollat lite på Hööks bruna och en liknande Globus har. Någon erfarenhet av dem?

Sv: Tömkörningsgjord

I princip alla med stående ringar och metalldäckel funkar. Har sett någon gång någon under 1000..oftast ligger de runt 1200 och uppåt.

Det viktigaste är ändå tömmarna tycker jag, tunna, lätta, och greppvänliga. Jag rekommenderar tärnsjös!

Måste få inflika att jag har haft erfarenhet av nordisar och tömkörning, där passade inte metalldäckeln alls, den bara gled för nordisar har inte halvblodsmanke. Istället använder jag då en gammal modell från tärnsjö med läderdäckel av samma typ som de billiga skräpselarna ex hööks säljer. Den ligger still.

Jag har hööks i nylon (?), den funkar bra om man bara tömkör då och då.
Fast när dom inte är stående är det jobbigt, men jag fäster dom med lite kabeltejp är den jätte bra :D
Har hööks tömmar också, de är jättedåliga, så köp andra om du tömkör ofta.

Du kan ev. köpa en skit sele och ta av bröstan. Det är nästa det bästa och billigaste alternativet.

Mvh
Emma

Haha, jag har höökstömmar och världens sämsta börjesgjord... Avancerat... Nä men tömmarna kan jag leva med, de är verkligen inte bäst men "riktiga" är så jäkla dyra... Selen däremot är totalt värdelös, ligger emot manken, det finns bara två stående ringar och några få grymt felplacerade liggande... Så den måste ersättas...

Vad brukar ni ha på hästisarnas huvud när ni tömkör? Kapson, sidepull, bett (vad för bett och nosgrimma i så fall?)??

Vanligt milt 3 delat och träns med aachennosgrimma.
När jag kör växlar jag lite med och utan nosgrimma på tränset. :d

Mvh
Emma

Vi brukar tömköra med hela selen, kan ju ta av och använda bara däckeln men det är oftast så bökigt. På huvudet har dom det vanliga körhuvudlaget med vanligt tränsbett, skulle aldrig få för mig att tömköra med något skarpare eller bettlöst.

Hej!
Vill du ha ett tips? Om du hittar en gamma bågdäckel från en sele, putsa upp den, och få en skomakare eller sadelmakare till att sy på et par extra ringar på varje sida (har du en gammal skomakare i närheten kan dom ofta göra underverker, billigt...) Vips har du en jättefin tömkörningsgjord som sitter bra :bump:

Jag har Hööks Bruna i läder och är jättenöjd med den , många inspänningsmöjligheter.

Tömkör med vanligt huvudlag och det bettet jag rider på. Har antingen lädertömmar 12 M Eller vävbandstömmar 12 M, men fördrar läder då dom ligger bättre i handen.

Senast ändrad av en moderator:

Det viktigaste är ändå tömmarna tycker jag, tunna, lätta, och greppvänliga. Jag rekommenderar tärnsjös!

Och jag tycker att det är viktigt att tömmarna inte är lätta och sladdriga, så jag rekommenderar inte tärnsjö. Men jag antar att det är helt och hållet en smaksak så det bästa är väl att prova sig fram till vad man själv trivs med.

Den från hööks är iaf riktigt snygg tycker jag, en i samma stall som jag har den och den verkar jättebra. Jättebra placering av ringarna ser det ut som. Du skulle kanske kunna köpa hem och prova hur den ligger kring manken? Kvaliteten tycker jag är lite mindre viktig på tömkörningsgrejer än på tex körselar och sadlar, ingen vikt läggs i dem utan det viktiga är att de ligget stilla och har bra ringar. Hur lädret är är mer en fråga om hur mkt kvalitet man vill att det ska kännas som när man selar osv. Måste köpa en ny jag med, du får gärna berätta vilken du köpte sen och hur den var.

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nya ridskor. Bruna i skinn. Hyfsat billiga. Har kollat på Horze och Hööks. Har någon erfarenhet av dessa två modeller? denna...
Svar
8
· Visningar
382
Senast: tott
·
Hästmänniskan Något märke som är lite större i storlekarna med bra passform? Gärna max pris runt 1000 lappen.
Svar
8
· Visningar
731
Senast: WBanna
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
448
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 782
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar