Tömkörningsgjord stl Ponny?

Lilla_Gubben

Trådstartare
Ni som har mindre ponnies, vad använder ni när ni tömkör dem? Jag hittar bara tömkörningsgjordar i stl Cob eller full size och de passar inte:(. Nu har jag iofs 'bara' varit runt till Hööks, Börjes och Horze. Men ska man behöva specialbeställa? För tillfället använder vi en överrullningsgjord med ringar upptill, men då finns inte så många alternativ att sätta tömmarna på

Anledningen till att det finns så få specifika tömkörningsgjordar till mindre ponnyer kan väl säkert vara att många kör dem och har en sela därför? Brukar ju i de flesta fall gå utmärkt att tömköra med en sådan/delar av en.

Ni som har mindre ponnies, vad använder ni när ni tömkör dem? Jag hittar bara tömkörningsgjordar i stl Cob eller full size och de passar inte:(. Nu har jag iofs 'bara' varit runt till Hööks, Börjes och Horze. Men ska man behöva specialbeställa? För tillfället använder vi en överrullningsgjord med ringar upptill, men då finns inte så många alternativ att sätta tömmarna på

Jag sydde in en gjord. Klippte av, lade dubbel och sydde en jäkla massa över en bredare yta för att sprida ut trycket sas och inte få all belastning på en söm.
Den höll iaf hela den ponnyns 30-åriga liv. ;)

Tror du kan ta en större gjord och göra flera hål, längre in på sadelstropparna ;)
Den tömkörningsgjorden jag brukar låna är i storlek X-Full och passar bra på min häst med storlek 120 cm i sadelgjord, men med några extra hål i stropparna ligger den minst lika bra på en liten B-ponny (sett IRL och kan intyga det!) :)

Jag har en i storlek cob som jag använder på lilla shettisen med. Byter till kortare gjord bara och har tagit ett par extra hål på stropparna. Det funkar, men jag spänner iofs aldrig in utan har den bara för att hålla reda på tömmarna. (Ponnyn får ibland för sig att hon är en rodeohäst så det kan bli lite trassligt annars. ;))

Tror du kan ta en större gjord och göra flera hål, längre in på sadelstropparna ;)
Den tömkörningsgjorden jag brukar låna är i storlek X-Full och passar bra på min häst med storlek 120 cm i sadelgjord, men med några extra hål i stropparna ligger den minst lika bra på en liten B-ponny (sett IRL och kan intyga det!) :)

Njaa, kan nog knyta stropparna under magen på ponnyn ifråga...

DET spelar ingen roll. Kan jag med min med. Men så länge det finns hål högt nog upp är det inga problem. En kort gjord (som blir ganska lång på ponnyn) och sen kan det få vara hur långa stroppar som helst. Här räcker stropparna nedanför knäna utan besvär.

OK, skeptisk om det går, men får prova imorgon, kan ju inte mer än inte passa:D

Har en i neopren med stående ringar, strl Cob. tror den är fr Hööks. Köpte en kort sadelgjord på 35 cm t den. Har den på minishettis.

Tyvärr kunde hon inte ha Tärnsjögjorden men denna funkar bra nog.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Utrustning Googlade på det och hittade nästan inget, någon som sa att man i england använde ordet cob till hästar runt 150 cm, min ponny är ca 148...
Svar
8
· Visningar
2 457
Senast: Valle
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 484
Senast: Ajda
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka