Tömkörning

Corax

Trådstartare
Nu kanske denna egentligen ska ligga på körning (?)men hästen det gäller är ju dressyrhäst. ;)

Jag tömkör min 4-åring en hel del men nu har hon vilat rätt länge pga dräktighet/fölning. När jag nu har satt igång henne så sakterligen så dippar hon väldigt gärna vid tömkörning och jag vet inte hur jag ska få "upp" henne (händer samma sak vid ridning så har jag ju både hand och säte att "lyfta" henne med).
Tömfattningen jag har nu är från bett - låga ringar - hand.
Innan uppehållet så körde jag ofta med ytter från bett - däckel - hand och inner från däckel - bett - hand, men vill inte ha den nu då hon mest går på raka spår än.
När man börjar så går hon bra men efter en kort stund så dyker hon och kan även knipa tag i bettet lite. Det sker mest i skritten men även i trav.

Behöver hon mer "fart", annan tömsättning, mjukare hand (men jag är löjligt mjuk redan)eller nått annat?? Eller är det helt sonika för att hon är trött? Eller vill hon smita undan?

Sv: Tömkörning

Mitt halvblod gör likadant. Hon har också stått länge pga konvalescens och när jag red henne tidigare var hon likadan. Men när hon blev starkare var det lättare att få upp näsan på henne. Så just nu låter jag bara min vara, försöker få upp näsan på henne, men jag tror att det blir bättre när styrkan kommer!

Man blir ju väldigt stark i och med längden på tömen, så en känslig häst reagerar på minsta lilla. om hon nu saknar lite styrka kan det vara allt som behövs.

tycker du gör rätt som bara har enkel igenomlöpande tömsättning och kör mkt på raka spår. försök vara extra "med" och inte efter i handen.
på böjt, på en tömkörningsvan häst, kör man med fördel på fri innertöm tycker jag. dvs innertömen utan löpande via gjorden utan bett till hand. finns då inget att luta sig mot, hästen söker sig till ytter och brukar trivas jättefint. spänner då ytter från bettring till högsta ringen på gjorden.

Jag skulle faktiskt inte bry mig så mycket om huruvida en fyraåring blev väl låg i tömkörningen.
Huvudsaken är ju alltid att ryggen är med.
Så är ryggen med och hon mascherar på frammåt, så strunta i var hon har huvudet, erbjud ett gott stöd där hon befinner sig.

Annars är ju övergångar ett sätt att få henne att bli lite lättar fram, men som sagt, ingen ko på isen, speciellt inte så länge du inte upplever det som ett problem i ridningen.

Liknande trådar

Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 432
Senast: Lindon
·
Utrustning Läs gärna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=749040&highlight=konstiga+bett för lite mer bakgrundfakta. Tänkte testa ngt...
Svar
13
· Visningar
1 423
Senast: Baddy96
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 681
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10