Tömkörning

M

_Mimmii_

Vet inte om denna tråd ligger på rätt forum men aja. :D
Jag skulle gärna vilja prova att tömköra min häst men har INGEN kunskap om detta. Är det något jag kan göra bara sådär utan att ha gjort det förut?? Kan ni förklara hur man gör + vilka saker man använder och hur man sätter dom.. :D :idea:

Tack på förhand!

Sv: Tömkörning

Är hästen tömkörd förut och lugn?

Om ja, ta hjälp av en kompis som kan gå framför och hjälpa till om hästen och du inte förstår varandra och trasslar in er i linor...

Det är jättekul så lycka till!

Ja, är nästan säker på att han har blivit tömkörd tidigare. Men han har antagligen inte gjort det på ett tag så vi får se. Egentligen är vi ju inriktade på hoppning men måste ju försöka (åtminstone) att testa nya saker. :p

Men exakt vad för utrustning är det man behöver? Tömmar är ju en självklarhet, men mer?

Bör tilläggas att jag ska tömköra i naturen i sånna fall. Har hört att det ska vara bra att klättra när man tömkör? Exakt varför?

Köp filmen "Tömkörning" och/eller boken "Hästens arbete på töm"- båda av Anders Eriksson. :)

*rekommenderas* :banana:

Jo, kanske.. Men ingen här inne som vill förklara lite? :)

Du bör ha en erfaren person med dig som kan visa:)
Det blir så otroligt mycket lättare då:) Och roligare;)
Den utrustningen du behöver är träns, tömmar, en bra passande gjord ev med svanskappa, benskydd eller lindor.
Delbara tömmar är en fördel ifall hästen (eller du för den delen) trasslar in sig. Det svåraste tycker jag är att hålla ordning på tömmarna i början. Efter ett tag vänjer man sig.
Men Anders Erikssons bok om tömkörnng är super!
Finns på de flesta ridsprotbutikerna.

Synd, känner ingen som kan tömkörning, så är det att stå i hoppstall :confused: Kanske får köpa den där filmen då eller kanske strunta i det.. :cool:

tycker inte du ska strunta i de.
tänkte samma sak ett tag...men nu tömmkör ja flera ggr i veckan o hästen har blivit väldigt mycke bättre o lättare att rida.
och filmen e faktikst inte direkt dyr.
bara man kommer igång me de o blir vanare så e de inte så svårt.

ja filmen med anders eriksson är super!
det är ganska svårt att bara testa utan att veta hur det ska gå till, då kan det bli heltokigt.
om du inte känner någon som kan visa hur du ska göra kan du ju alltid ta hjälp av böcker!
du bör alltid ha med dig minst en medhjälpare ifall något skulle gå snett..

men tömkörning är otroligt nyttigt och det är lättare att få hästen att jobba på ett mer naturligt sätt än ex longering...

lycka till!

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 739
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama