Tömkörning

L

legolaspiggelin

Jag har precis börjat tömköra våran shettis och jag måste få säga att det är betydligt enklare att rida...Hur som helst,när vi tömkör på vägen går det hyfsat bra,men jag vinglar och vinglar(ser ut som jag fyllestyr),några tips för att komma tillrätta med vingel problemet?
Sedan undrar jag lite om tömkörning på volt,vart ska yttre tömmen ligga,över hästryggen eller bakom rumpan?
Och jag läste någonstans här om att arbeta hästen från marken med lång tygel!Det lät jätte intressant,någon som vet hur man kommer igång med det? :)

Sv: Tömkörning

Försök koncentrera dig och håll lika mycket i varje töm så går hästen rakt i alla fall! Använd dig av en vägg, staket eller liknande att gå efter i början kanske! När du kör på volt kan du ha tömmen både runt rumpan och över ryggen. Men medan du inte är så van tycker jag du ska ta den över ryggen så kan du erbjuda ett lite stadigare stöd i yttertömmen. Lycka till!!

I början när inte hästen är van att gå först så brukar den vingla, och att ha en "fylletratt" bakefter hjälper ju inte mycket :)

Tänk på att driva lite oxå, det ska gå i rask takt, och att ha kontakt med munnen hela tiden.

Det brukar ta några gånger innan hästen vet vad som förväntas av den. Undvik vägar i början! Jag har själv stoppat en del trafik pga häst som tycker den kan gå hur den vill :)

/jenny

Hihi ska försöka hålla mig nykter nästa gång ;)
Jag ska prova att tömköra imorgon igen och testa tipsen jag fått,
är det bättre att tömköra rakt ut i skogen än på vägen?
Hur mycket ska man höja ribban,ska man flytta till nästa steg när momenten är helt befästa eller kan man "små lulla" med lite av varje?
Tänker främst på att hästen ska känna glädje och lust hela vägen fram till att vi spänner honom för vagnen(och gärna med vagnen oxå :) ).

Då tycker jag ni ska träna lite självförtroende medans ni håller på. Träna på lite läskiga saker och ta det i hästens takt, ni har både igen det på kaxigheten för nya saker plus självförtroende när han sen ska dra er fram.
Lek lite med tömkörningen, stanna ofta och gå fram o beröm på ditt sätt. introducera pisken och lär in sidförande hjälper.
Ett bra tips om man har en lite seg häst, beröm med att ge frihet, så man inte berömmer genom att sakta av och stanna och sen klappa. Då får man snabbt en häst som stannar så fort man säger Braaa. Jag vet Thihi*

Ok,det ska jag prova!
Vad tycker ni om att tömköra ute i skogen?
Vi har mycket fin skog men det är inga stigar eller så.
Hur ofta ska man tömköra så här i början?
Och hur långa pass?

Liknande trådar

Körning Fråga mig inte varför. Men jag har fått någon knäpp idé om att jag ska försöka tolka med H.H i vinter. Men för att kunna göra det då...
Svar
3
· Visningar
1 430
Senast: Pallen
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Dressyr Jag har idag varit på kurs i longreining - mycket spännande! Stackars Häst var djupt upprörd över att inte ha sin tömkörningsgjord...
Svar
3
· Visningar
1 419
Senast: svea
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 771
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar