Tömkörning

A

artchie_1997

Det finns säkert redan en sida om tömkörning, men är det någon som vet hur man gör?
Har skaffat en jättebra sele och ett par tömmar.
Har sedan innan en halsförlängare.

Första ( och hittils enda) gången juag prövade reagerade han ingenting på att jag gick bakom honom. ( pratade som en dåre). Han reagerade inte. Han har inte gjort detta innan men verkar tycka det var kul. Vi både travade och gick i volter och allt möjligt.
Men hur ska jag göra sen?
Meningen är ju att man ska bygga upp muskler (eller?)
Så behöver jag köpa inspänningstyglar och sådant också eller?
Ska låna en video av en kompis om tömkörning av Anders Eriksson.

Så om någon ville förklara lite... :D

:bump:

Jag tycker tömkörning är det bästa som finns!! Faktiskt! :cool:

För att din häst ska arbeta rätt så ska den ju inte gå i form efter hjälptyglar/inspänningen utan det ska vara som att du rider, då bygger den mest muskler. En häst bygger heller inte riktiga muskler om den bara går runt ett fyrkantsspår och volter. (Vet dock ej hur gammal din är, men är den ung ska du ju börja med det förståss)

Jag har ingen sadel till min just nu utan väntar på min nya som har kvar en liten omstoppning och jag tycker det är perfekt att "hålla igång" dem när man inte kan rida. (Barbacka går bra i skritt och glp men inte traven, så stor gång att man inte orkar sitta!! :eek: :D)

Det bästa för både dig och hästen är om du har en tränare som kan hjälpa dig hur du ska göra för att han ska samla sig, höja ryggen och sätta muskler, för det är ju främst vid samling dem sätter sina muskler.

Lycka till! :)

Du råkar inte veta någon bra bok som beskriver just detta?
Ska börja samla min ponny, och tänker börja med det från marken.

// Selma

Han är sju år, 177 cm hög.
Min sadel är också på uppstoppning. Behövdes stoppas upp där bak. Ville då hitta på nåt annat under tiden.
Han har aldrig gjort detta innan men verkar tycka det är kul. Och för att få han i form krävs lite ben. Jobbigt. :crazy:

Men tack för tipsen hittills! :bow:

Du råkar inte veta någon bra bok som beskriver just detta?
Ska börja samla min ponny, och tänker börja med det från marken.

// Selma

Nej, det gör jag tyvärr inte!

Men det bästa är att ta hjälp av en duktig instruktör som kan visa och hjälpa så hästen arbetar rätt! :)

Han är sju år, 177 cm hög.

Vilken bjässe! :eek: :cool:

Han har aldrig gjort detta innan men verkar tycka det är kul. Och för att få han i form krävs lite ben. Jobbigt.
:crazy:

Som jag skrev förut är ju det bästa att du har en ridinstruktör som är duktig påtömkärning och ssom självklart tycker att det är kul!
Jag har en häst som man också får rida med mycket ben, och för att inte få han att "dö ut" så kompletterar jag med tömkörning, det är super! :idea: Han har blivit bättre, man behöver inte rida med lika mycket ben utan han bär upp sig själv väldigt bra. Visst när jag köpte han bärde han upp sig bra men man fick rida med mycket ben, alldeles för mycket tycker jag!

När jag tömkör har jag min tömkörningsgjord, går snett bakanför (höger varav går jag på hanshögra sida och vänster varv tvärtom.) Jag tömkör mycket på raktspår och lite sidvärts. Har ytter tömmen från betet genommstora ringen bara och inner tömmen sitter fast i tömkörningsgjorden genom bettringen och sedan går tömmen till min hand, en så kallad ledande. Den anordningen tycker jag är bra, iallafall den bästa som jag har provat hittills!

Min häst brukar när man tömkör på rakt spår vilja fara in runt i en volt i stället, då har jag inner tömmen som har samma inverkan som min inner skänkel, och smackningar använder jag när både "skänklarna" ska användas.

Tömkörning är super kul och speciellt om man har en bra instruktör som kan hjälpa!! :)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 665
Senast: Hedinn
·
Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 982
Senast: Digbil
·
Hästvård Först av allt vill jag bara skriva att veterinärtid redan är inbokad, så detta är ingen tråd som ersätter veterinär på något sätt, utan...
Svar
13
· Visningar
2 146
Senast: Korven
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 713
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar