tömkörning

V

Vennie

Hej!
Jag har tänkt tömköra min ponnie (en nioårig dponnie) men vet inte riktigt säker på hur jag ska göra. Jag har letat efter instruktör som kan hjälpa mig, men det värkar inte finnas någon som bor i närområdet som inte tar hutlöst betalt.

Ni skulle inte kunna hjälpa mig med några enkla tips om jag ska prova innan jag fått tag i någon instruktör?

Vad är de viktigaste sakerna jag ska ha?
jag har en longergjord /körgjord ifrån börjes som borde fungera utav vad jag vet, men inga tömmar, vad för tömmar bör jag ha (som inte är så dyra! hade inte tänkt tömköra särskilt mycket och har redan som det är inte så vidare stor plånbok..) borde jag ha något spö? den som kan tömköra i mitt stall använder inte spö, men min ponnie är inte så vidare framåt av sig alltid.

Vet att hon är inkörd och varit tömkörd förrut, hon ska kunna bli tömkörd alltså.

Kommer inte riktigt ihåg vad han heter just nu, men det finns en vieo som "han" (mkt duktig på tömkörning) gkort, som finns att låna på bibloteket, på vårat iaf. Heter tömkörning.

Bee: Kan det vara Anders Eriksson du menar?

Jag var med och tömkörde första gången för ca 3 veckor sedan. Kom en tjej till ridskolan kostnad var 200 kr för 45 minuter (skäligt pris).

Hon ville själv till att börja med kolla hur han reagerade för tömmar mm, eftersom det var premiär för oss båda. Han (hästen) tyckte det var lite skumt och reagerade mycket när tömmarna kom upp på rumpan. Det hela slutade med att hon hade tömmarna hela tiden. Jag tyckte det var bäst så eftersom han var lite misstänksam mot det hela. Skulle vara tråkigt om jag kom och ställde till med ngt så han blir skrämd.

Det enda tips jag kan ge är att om det är första gången för dig, tycker jag att du ska träna på en stadig häst som är van (men det kanske din är).

Utrustingen har jag själv blivit tipsad om att ha en gjord som är stadig med däckel (heter det så?) gjord av stål och tömmar av läder. Men visst då drar det ju iväg i pris.

Det bästa är ju att ha tömmar i läder men det kostar. Så om du bara ska tömköra ett par gånger går ett par vanliga tömmar bra. Men det ska inte vara med metallhakar på. Ett körspö kan vara bra att ha, och det kan du ju använda vid longering sen. Mkt bättre än longerspöna tycker jag. Det finns en video, som Anders Eriksson gjort. Det är rätt bra med den handlade mer om tömkörning på volt och så.

Det är lättare om man vet vart du bor.

Läder är bäst nu när jag har fått köra med ett par underbara
tärnsjö tömmar:)(kul med hästägare med bra grejer) Men
jag föredrar ett par reptömmar framför ett par vanliga ribb
tömmar och efterssom att jag kan splitsa så har jag gjort
ett par stycken vid det här laget:)

Jag är inte så förtjust i lädertömmar, utan har hellst ribtömmar, se bara till att de går att öppna i den enden då håller i.
Själv har jag ingen pisk, men det är ju upp till var och en.

jag gillar att tömköra på volt. Tycker det är lättast att lära hästen där (när den vant sig lite vid tömmar osv) Min häst trivs iaf bäst med det.
Det roliga med tömkörning är ju att man kan variera lite. ett atg och sedan lite på rakspår osv. Omväxling förnöjer :D

Hej!

Vet inte hur van min ponnie är, men jag vet att hon bliit tömkörd förrut av förra ägarens mamma som dressyrarbete och motionering. Så hon borde kunna rättså bra hoppas jag på.

Den enda hästen i stallet som tömkörs då & då är väldigt väldigt känslig. Jag har sett på när hon tömkört henne, och hon liksom slår emot tömmarna ibland och är väldigt lättirriterad så jag tror inte det är någon bra ide att jag som är oryttinerad försöker på henne.
/Vennie

Hej!

Jag har tyvärr ingen vidare bra ekonomi då jag står för alla extra saker till min ponnie själv och jag nyss köpt en dyrare dressyrsadel.

Varför ska man inte ha metallhakar på? (vill gärna lära mig varför, inte bara att det är si & så)

Tack /Vennie

Varför ber du inte din stallkompis om hjälp. Hon som själv tömkör sin häst! :idea:

Liknande trådar

Träning Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon...
2
Svar
35
· Visningar
6 196
Senast: vallhund
·
Körning Fråga mig inte varför. Men jag har fått någon knäpp idé om att jag ska försöka tolka med H.H i vinter. Men för att kunna göra det då...
Svar
3
· Visningar
1 429
Senast: Pallen
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 409
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar