Tömkörning - vinkla bäcken..!?

malinsky

Trådstartare
I väntan på att få hjälp och utbildning av "proffs" så undrar jag hur jag jobbar med min häst från marken för att lära/stimulera honom att vinkla bäckenet och bära mer vikt bak!? Jag tömkör ibland, är inge bra på det alls. Fick tips om att med hjälp av spö peta lite för att hjälpa till att sätta mer under sig... någon som vågar sig på en förklaring eller tips?

Jag har övat lite att bara genom att han står, flytta över vikten bak.. det har han nog svårt för, iom att det ofta blir så att han i stället backar. Jag tar nog också i för mycket.. men det är en övning jag ibland testar.

behöver er hjälp.. :bow:

Sv: Tömkörning - vinkla bäcken..!?

Hej!
Bra att du fösöker göra ngt vettigt av tömkörningen. Vissa tror ju att bara om de tömkör hästen på tygeln så sätter de ryggmuskler?

Nu kan du prova att känna och se hur rumpan ser ut.
Prova trampa lite bara... gör det inte så svårt... ställ lite till höger om den liksom slänger upp huvudet. Peta lite, håll lite emot och gå framåt samtidigt. Den får absolut inte backa... isf ghar den inte förstått. Prova. det skadar aldrig! Bli inte arg.

Lycka till!

Skulle lägga fokus på att lära hästen "var har jag min kropp" , för jag påbörjade tömkörning med spö-petande tramp- övningar.

Skickade PM, eftersom texten är gammal och riktat till en annan. Tänkte att det kunde öppna för en dialog.

:)

ja, jag läste! tackar! jag ska ägna tid till ditt PM på måndag då jag e tebax på jobbet och kan anv datorn. bredbandet har kajkat ur å jag surfar nu i helgen via mobilen, inte så jättesmidigt.. :) Det var jätteintressant läsning!!!

tack för tipsen! Ska våga mig på att testa lite, och arg kommer jag aldrig att bli...

malinsky skrev:
tack för tipsen! Ska våga mig på att testa lite, och arg kommer jag aldrig att bli...

Va bra! För vissa e inte det lika själklart... därför skrev ja det av vana.;)
Goodluck

Hur menar ni med trampövningar? Ska hästen stå på samma ställe och trampa? Peta med spöet medans man håller emot?
Blir inte hästen frustrerad då?
Dum fråga kanske. :o

Okej - några frågor, är det en oskolad häst?
Hur är den fram till handen och genom ryggen i dagsläget i det jobb ni gör i tömkörningen?
Hur vill den själv förhålla sitt bäcken av naturen?

Touchering är svårt.
Att touchera på svansroten är mycket effektivt för att vinkla bäckenet - problemet är att på en oskolad häst, så är det också bara det som händer. Den "översträcker" sin länd och kan inte använda sin rygg som en sorts hävarm.
Hästen "samlar sej för mycket". I bästa fall så stannar den bara upp och får ingen framåtrörelse i kroppen, i sämsta fall så drar hästen iväg som skjuten ur en kanon och du har stora problem med all touchering i framtiden. :crazy:
På en skolad häst, kan man använda sej av att touchera svansroten, men min erfarenhet är att hästen måste vara väldigt skolad för att det ska bli rätt effekt. På den skolad hästen behövs det sällan en sådan här touchering dessutom :D - men det går att använda sej av en mild variant för att förstärka en hjälp (lägga mot spöet mycket lätt precis ovanför svansroten, och bara låta den ligga).

Övrig touchering är mer en sorts hjälp med takt är min erfarenhet. Litegrann som "impulser" till mer vinkling (i andra leder än bäckenet).
Tochering vid bakknä - mer vinkling i höft, mer lyft i bakbenet, taktangivelse. Att ange takt kan ju också påverka vinklingen av bäckenet, dock på ett mer indirekt sätt än toucheringen av svansroten. Touchering under magen är en ganska snäll variant som kan hjälpa en häst som är låst i sin rygg, samt för en häst som är låst för touchering på rumpan (de flesta hästar har ju lite "förutfattade" meningar om spö på grund av hur spö brukar användas :crazy: ).

Jag skulle jobba mycket med att flytta sidvärtes, så att hästen lär sej kontrollera tyngdpunkten "sidledes". När hästen börjar ha koll på det så kan man också introducera tanke mot skolor - skolorna är, rätt utförda, samlande och gör att hästen "naturligt" vinklar sitt bäcken.

tack för ditt svar! hästen 'kan' öppna & sluta. men vi har av olika anl börjat om från början. vid tömkörn jobbar han bra i skritt & i trav välver han sig bra i vä varv. galopp e ej att tänka på. jag jobbar i stället för hand. flyttar sidled & lite 'öppna-tänk'. får hjälp å undervisn m tömkörningen som jag ej behärskar. hästen är 6 år

Senast ändrad:

Du som har sett honom... det är inte tidigt att börja med tramp? Annars tycker jag att tramp är en jättebra övning för att stärka hästen. det gjorde jag lite men ganska ofta med min förra foderhäst som var välskolad men i uppbyggnadsfas..!?

Jo, det är nog väl tidigt. :bow: Andra övningar kommer att leda er dithän, "Mot trampet".
Låt hästen visa när den själv är mogen. Han är ju så ärlig, så det ska nog inte vålla några problem.

Det är ju ingen som trampar med en bebis, ju. :smirk:

njae.. funderade också om inte detta kommer lite "senare". Tycker att trampet ska komma lixom som ett naturligt steg, som utav sig själv.

min jättebaby :love:
Det är jättekul att se hur rörlig han blev i länden.. han har nog haft den låsningen så länge jag har haft honom, trodde att det var hans naturliga rörelsemönster.. stackarn! :cry: Men nu är det annat som gäller, frisk, låsningsfri häst :D

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 895
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar