tömkörning på volt (behöver lite hjälp)

N

Nobelis

Hej.
Jag skulle behöva lite hjälp med min töm körning.
Jag har en schettis som är in körd (inte av mig, förra ägarna)
Han är jätte ducktig och älskar de.
Problemet kommer vid tömkörningen, när jag vill ha han på volt kan jag inte stå bevid honom och de går ju inte att få en volt när man är bakom.
Kommer jag för snett bakom honom upp mot sidan så tvär vänder han och står huvud mot huvud med mig.
har provat att sakta ändra läge men så kommer man till en vis pungt
och han tvär vänder.
Någon som har förslag på hur jag ska göra för att detta ska funka?

mvh Nobelis

Sv: tömkörning på volt (behöver lite hjälp)

Ingen som ha förslag???

Är inte riktigt säker på att jag förstår problemet men varför använder du inte tömmarna till att styra med? Precis som när du rider.

Mvh

Tora

Jag änväner tömmar att svänga han med presis som vid ridningen men problemet är att han vänder sig mot mig för fort, finns inget täcken på att han ska göra detta och han är ju som sagt en shettis som e mycket envis och stretar emot när jag försöker räta upp igen.

När man tömkör på rakt spår går man ju efter han och när jag kommer på sidan (fortfarande efter men snett bakom) så tvär vänder han och står med huvudet mot mig.

Hoppas förklaringen blev bättre denna gången.

Hmmm... låter ju knasigt. Men shettisar är ju precis som nordisar (som jag har) jäkligt envisa och får ibland för sig saker :devil:

Jag tror du behöver ha en medhjälpare. Någon som går jämte hästen och visar hur den ska går. Sedan allteftersom ni tränar kan medhjälparen gå längre och längre ifrån.

Ha även alltid pisk när du tömkör, var på behörigt sparkavstånd och försök förekomma ponnyn med att mana med pisken när du ser/vet att han tänker vända. Det gäller att inte ge sig...

Nu skrev du att han var inkörd så jag förutsätter att han kan svänga, start och stopp osv.

Hur mycket har du tömkört/kört? Beroende på din erfarenhet så kan detta svar hjälpa mycket eller lite. Precis som med ridning. Har du bara lite erfarenhet av körning på töm så är första steget att hitta en bra instruktör.

Börja med korta tömmar och gå snett bakom hästen. Se till att du har hästen ordentligt på yttertömmen. När hästen försöker vända sig mot dig så svänger du med tömmen och driver framåt. I början blir volten liten men allt eftersom hästen lär sig så blir den bättre. Ibland så går det lättare när hästen travar eftersom den bjuder bättre framåt.

Mvh

Tora

Vet inte riktigt vilken tömsättning du har men jag använder en som brukar funka på de flesta; innertöm direkt i bettringen - yttertöm genom ringen på ryggen, genom bettringen utifrån och in, vidare till nedersta alt mellersta ringen på däckelns sida.

På den lite mer vana hästen sätter jag yttertömmen bakom rumpan på hästen och ramar in den på så sätt, i annat fall låter jag tömmen löpa över ryggen.

Använd en tillräckligt lång longerpisk så att du kan driva fram och rama in på rätt sätt. Ställ dig i en position snett bakom hästen till att börja med och tänk hela tiden framåt, se till att variera mellan rakt spår och så in på volten. Arbeta i trav.

Jag VET av egen erfarenhet att shettisar inte är helt lätta, tro mig, men jag har fått detta att funka på min i a f. Det viktigaste är att inte tappa drivet framåt.

Lycka till!

Hej igen

Tack för era svar nu har jag lite att gå på :D

För att svara lite på era frågor så:
Tora:Ja han kan start, stopp och sväng och är jätte lyhörd när han har vagn bakom men inte vid tömkörning.

Jeeves: Jag har bara den deckeln som jag har när jag kör han, en sån man kompleterar med en lös brösta och bakdel (kom inte på vad de heter) så jag har bara ringarna uppe på att använda mig av.

Ska prova mig fram med era alternativ och hoppas på att något funkar.
Har förståt på er att de viktigaste är att inte tappa drivet så de ska vi jobba ordentligt på.

Mycke tacksam för era svar
Mvh Nobelis

Ta en metallring (finns på byggvaruhus har en diameter på ca 3 cm) och ett buntband. Fäst en metallring på varje sida av selen med hjälp av buntbandet (finns i lite olika storlekar på byggvaruhusen).

Mvh

Tora

Tack, vad ni e smarta :D
E mycke imponerad av vad en del kan komma på med så enkla medel,
e rätt korkad själv när de gäller uppfinningar ;)
men då e de ju tur att de finns sådana som du som är vänlig och delar med dig

Mvh Nobelis

A, att ha ytter tömmen runt rumpan är nästan ett måste i detta fall

Ok då ska jag fixa till jorden med ringarna så får vi fortsätta träna å träna,, han e envis som få, men de e jag me så de ska nog lösa sig ;)

Tack för alla era bra svar

Mvh Nobelis

Hej.
Kommer jag för snett bakom honom upp mot sidan så tvär vänder han och står huvud mot huvud med mig.
Någon som har förslag på hur jag ska göra för att detta ska funka?

Jag har varit med om liknande när jag haft problem med min position och pålle som vänder och vill ha godis (blivit matad av tidigare ägare när den varit duktig).

Jag har överdrivit min tydlighet och tagit steg på steg snett mot bakbenet. Nästan stamp-trampat emot rumpan och fått en tydlig drivning samt givetvis med ordentlig kontakt på yttertömmen.

Med tålamod kan skrället idag gå oerhört fint i töm men det har tagit endel tid.

Skjönt att höra att de inte bara är mitt bustroll som uppförsig så :smirk:
Jag ger inte upp i första taget å nu har jag ju fått lite hjälp med hur jag ska göra så jag hoppas att de ska gå vägen även för oss.

Tack för alla bra svar

Mvh Nobelis

*kl*
Ursäkta men jag vill bara slänga in en liten fråga...
Jag har sett att det finns en bok eller film om just tömkörning men jag hittar inte den nu...Någon som vet var den finns att få tag i?

menar du Anders erikssons video?
Har sett den och den kan ju ge ett hum om hur det ska se ut. Skulle hellre rekommendera att du hittar vem som helst som kan tömköra (dressyrryttare?) och som kan visa dig, det ger mer!! :)

det finns ett häfte om tömkörning, tror jag har den. Men det är inte ur böcker man hittar info om tömkörning utan genom att nöta med sin egen tömkörning och gärna inför tränare de första tre fyra gångerna.
anders böcker finns på hööks ibland.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 200
Senast: purity_666
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: Buck
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden