Tömkörning med spö

Sv: Tömkörning med spö

Jag tömlör utan för att jag kan få min häst att gå utan, men ibland använder jag den som en förlängd skänkel. (när jag ska göra öppna, skänkelvikning osv)

Alltid pisk. Annars tar jag ju bort en tredjedel av signalmöjligheterna.

LIA

Beror på. Ibland tömkör jag mest bara lösgörande, och på långa tömmar. Då använder jag aldrig pisk.
Ibland har jag korta tömmar och går precis bakom hästen. Använder då alltid pisk, då jag vill ha möjlighet att flytta i sidled och så.

På min ena häst använder jag alltid spö.

På min andra häst använder jag aldrig spö.

"Don efter person" - eller efter häst ...

Den ena hästen är otroligt signalkänslig - svarar bra på min hjälper utan spö. Den andra hästen är lite mer trög och där behövs spöet för att förstärka vissa signaler.

det beror på hästen har tömkört med spö på de som kan vara lite sega men på den hästen jag har nu skulle inte det funka då han är spörädd.

Pisk har jag alltid, för att ge hon den där extra signalen när jag jobbar med henne, ex när jag ber hon flytta sig, få hon att trampa under sig mer osv.

På unghästen använder jag ett långt dressyrspö, lite längre än vad dressyrspön i allmänhet brukar vara, just som en förlängning av armen. Då jag inte börjat tömköra på volt ännu utan att vi endast är ute och luffsar i naturen så kan det dyka upp saker som hon kan titta till på och är dressyrpöet till stor hjälp så att man kan lägga till en liten frammåtdrivande hjälp, precis som man lägger till skänkeln en aning när man rider, plus att man driver fram med rösten. Då hon i inte lyssnar 100% på rösten i alla lägen är det bra att kunna få en "hjälpande hand" om det skulle behövas, framför att behöva klatscha till henne med tömmen, vilket jag personligen tycker är ett fult sätt, och dessutom kan det ta mycket hårdare än vad som igentligen var meningen och man får en allt för framåtdrivande reaktion.

På ponnyn använder jag inte spö, han lyssnar redan jättebra på rösten och blir bara extra sprallig om jag har spö, så det är bäst för oss båda utan.

LIA skrev:
Alltid pisk. Annars tar jag ju bort en tredjedel av signalmöjligheterna.

LIA

Håller med. använder långpisken för att indikera lika mycket som med rösten. dessutom funkar ju pisken så att du kan styra ut en häst som tex trycker med bogen inåt, vilket de kan göra på volt(böjt spår ibland om det blir jobbigt.

Longer pisk. dvs den riktigt långa. den är krånglig att hålla reda på i början om man inte är van - man kan då börja med en kortare kör-pisk.

Använder ett extra långt dressyrspö.

Alltid spö vid tämkörning för att bland annat kunna förstärka hjälperna vid exempelvis sidvärtsrörelser eller då man ska trampa. Använder någon av körpiskorna beroende vad som skall göras, dvs lång eller kort snärt.

Ja, jag brukar också använda en longerpisk, men jag tycker att den handen jag håller pisken i blir så väldigt stum. Jag får liksom kramp i handen. Har provat med dressyrspö, men tycker de är alldeles för korta..,

Nej. För jag tycker det är jobbigt att hålla koll på pisk OCH tömmar. :rofl:
Och mina hästar är redan överpigga.

Samma här, använder alltid pisk, för att kunna komunicera. Min häst är en sådan som har blivit skrämd för spöet och var jätte jobbig att ha spö på, men med träning och envishet, har det gått att lära om henne, så nu förstår hon att spöet är "med" henne, inte "mot" henne!!!
Kan väl oxå tillägga att hon är en fruktansvärt pigg och energisk häst, men tömkörning är ju som ridning..bara för att hästen är pigg innebär det inte att man slutar använda hjälper, eller?

Körpisk, Tycker att det är svårt att hålla reda på tömmar och pisk så jag tar alltid med den, nångång vänjer man sig...
Pisken är också oslagbar när jag vill träna hästen att flytta sig undan. Svårt att ge olika hjälper med tömmen tycker jag.

Nej aldrig-behös inte, men jag har inget emot pisken som sådan.
Skulle jag upptäcka att jag behöver en skulle jag börja ta den med mig.

Jag tömkör Moses med spö för att han kan va rätt seg och behöver då nåt att kunna peta fram honom lite med. Dock så petas den som sagt bara med eller som tillrättavisning så snärtas den i luften aldrig på honom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I Norge är det förbjudet att använda spö under travlopp. I Sverige är det tillåtet till viss del – men banveterinären Anders Karlsson på...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur