Tömkörning/longering

C

caroline_star

Jag undrar hur ofta ni tömkör/longerar era hästar. Jag longerar eller tömkör min häst i varannat pass, har märkt att hon fungerar väldigt mkt bättre på detta sättet. Hon hinner fundera på vad det är jag ber henne om. När man rider henne så är hon stressad och lite bråkig, men när jag longerar henne eller tömkör henne så är hon kanon, hon går som en klocka.

Så hur ofta tycker ni att man borde tömköra/longera. Och hur ofta gör ni detta..

mvh carroo:bump::bump:

Sv: Tömkörning/longering

Den ena går i tömmen en gång i veckan, den andra longeras två gånger i veckan.

Longering försöker jag normalt dra ner så långt det går, jag tycker det sliter på tok för mycket på hästen.

Om hästen uppvisar tendenser som du beskriver under ryttare, hade jag nog börjat leta orsaker i form av obehag.

Tyvärr tycker min häst det är så fruktansvärt tråkigt med tömkörning, han segar sig fram som en snigel och suckar högljutt !!

Hade han gillat det hade jag gjort det flera dagar i veckan.
Longering däremot använder jag mig inte av, jag har en gammal gubbe och vill inte slita på honom!

Använder mig inte av longering då herren inte tycker det finns någon mening med det, och sen tycker jag det sliter för mycket på honom.

jag vill tömköra mer, men jag är inte så bra på det. Ibland tar vi på gjorden och går ut och går. Men han kräker bara på nacken, går lite passager, men trampar inte under sig så som jag vill, och jag vill inte använda spö förrän jag fått kläm på alla de här långa tömmarna.
Men när jag lärt mig, ska jag tömköra ofta :love:

Jag tömkör shettisen ett par ggr i veckan och longerar kanske en gång i veckan.

Min gammelgubbe tömkörs kanske en gång i månaden, han tycker det är rätt trist...longerar honom gör jag inte, han totalvägrar alltid efter en stund...det är trist tycker han plus att han känner av sitt onda knä om han går på volt för länge i trav eller galopp....:(

Tycker annars att tömkörning är toppen...longering är inte bra men ibland ett sätt att låta hästen röra på benen om man inte har så mycket tid...eller har för liten häst för att ridas på:angel:

Hej,jag tkr de hänger helt på hästen..min häst longerar jag när känner att de behövs...;)jag har liksom inge speciella dagar och så...;)men en del hästar behövs longera ofta,förut logerade jag henne varje gång innan jag red för hon hade så mkt överskott´s energi!!men nu är de inte så längre..men om man har en häst med mkt energi kan man sätta den i linan och låda den springa och bocka m.m hur mkt den vill då blir den lugn..så de beror helt på hästen..de är min åsikt!kram och ha de bäst/becca:D

:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 776
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama