Tömkörning...hur gör ni?

N

Nattalee

Ni som tömkör era hästar, använder ni samma bett som vid ridning?
och hur sätter ni tömmarna, sätter ni dom lika oavsett om ni kör i skogen rakt fram och på volt?

/N

Sv: Tömkörning...hur gör ni?

Tömkör alltid på vanligt tränsbett även om jag inte alltid rider på det.

Hur tömmaran sitter beror på vad jag vill med tömkörandet. Ska jag bara ut och miljöträna sitter dom i bettringarna och igenom däckelringarna

Ska hästen mer arbetas kan de sitta lite olika beroende på häst:
däckel -bett-hand, sida-bett-hand, bett - däckel- hand eller bett - hand.

På en ovan häst- tömmarna i lägre ringar- för att kunna styra med yttertömmen.

Tömsättningen är helt olika beroende på vilket arbete, och vilken individ det är, dvs hur man bäst åstadkommer ett ändamålsenligt främjande arbete på hästen, vilket till stor del påverkas av just tömsättningen.

jag seler alltid likadant, dvs trär tömmarna genom ringarna på selen och i vettet.. att sätta i selen, genom bettet på innertygeln känns galet, ska man ta halt och växla med 3-4minuters mellanrum? man vill ju inte träna monotomt.. sedan tycker jag inte alls om idén att sätta tömmen så på innertygeln.

När jag tömkör unghästarna har jag samma bett som vid ridning, ett tredelat tränsbett. Jag har en tömkörningsgjord med två ringar upptill, som jag alltid har tömmarna igenom. Det ska tilläggas att jag mestadels har tömkört som förberedelse för inkörning, och mestadels rakt fram- alltså inget arbete på volter några längre stunder.

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama