Sv: Tömkörning hjälp
Han är 5 år. Han har haft problem med ett snett bäckenben och därav velat avlasta baken. Nu har vi fått han rak och jobbar på att få honom att gå i rätt form. Men detta sitter kvar i huvudet på honom och han är väldigt framtung och knäpper gärna av nacken, som han gjorde när han var dålig och hade ont. Men det blir bättre och bättre. Han är väldigt vinglig med, vill inte ta stöd på tömmarna och tar man då i han så knäcker han nacken. Tips? Jag håller på mycket med bomövningar o så. Kör med en övning där ag backar ca 2 steg och sedan går fram direkt igen, då aktiveras ju ryggen och bakbenen. Detta tycker han e jobbigt, men jag tror att det är bra. Det är ju så mycket lättare att få upp honom när man rider då man kan göra upplyftande tygeltag för att visa honom vägen, detta går ju inte vid tömkörning. Jag kör på ett tredelat smalt bett som ligger jättebra i hans lilla mun, men ska testa med ett tvådelat och se om det blir skillnad. Funderar även på att kanske använda ett sidepull tills alla tänder vuxit ut. Han går ofta o kliar sig i munnen pga att han har tänder som växer ut!