Tömkörning av 2åring

Novelette

Trådstartare
Idag tömkörde jag min lilla tös ute i skogen. Vi tog en runda som innehöll 4 övergångar vid stor väg och en hage med hästar, stor grusväg, skogsstig, backar...ja allt man kan önska en unghäst under utbildning.

Hon gnäggade en del för hon kände sig nog rätt så ensam där framme i en helt ny värld där hon inte förut varit :love:

Vi var ute i en timma och skrittade, hon skötte sig utmärkt...skyggade för några småsaker och en gång för en skällande dobermann...men hon lyssnade alltid på mig o gick framåt igen...

Jag var väldigt stolt över min lille tös kan man ju lugnt säga
DSCN1482.JPG
:bump:

Men iaf, jag är lite nyfiken på hur folk jobbar i tömmar med sina unghästar. Jag ska på kurs här på lördag och då ska vi lära oss att styra och lite mera "finlir" så att säga. Kör ni mest rakt fram för tillfället eller blir det mkt kringelikrokar? Idag till exempel så passade jag på att även träna lite kondisstyrka...hur mkt sånt gör ni med era ungdomar och hur isf?

/Frågvis :angel: :p

Sv: Tömkörning av 2åring

Det låter verkligen toppen! Vilken duktig tös.

Jag har inte kommit så långt med min ettåring ännu men till hösten ska jag börja tömköra honom. Då kommer det mest bli rakt fram till en början sen kommer jag att utöka svårigheten genom att tömköra på lite mer udda ställen.

Jag skulle med vilja gå kurs.

Vilken trevlig aktivering för din häst! Tänk bara på att inte hålla på för länge, unghästarna blir fort trötta i huvudet. Var inte ute på för långa turer och inte allt för många gånger i veckan.

Själv tömkörde jag inte min unghäst alls, men var ute på promenader istället - vid 2 års ålder ungefär 2-3 gånger per vecka och max 20 minuter per gång.

:banana: vad duktiga ni är! jag tömkör min 2-åring 1 gång/vecka, ca 15 min. det blir mycket rakt fram då hon tappar så mycket fart i svängarna att det blir vingligt -tar gärna emot tips på fart! (förutom tömkörning blir det promenader, lösgalopp, longering, lite uppsuttet i sadel. aktiveras varannan dag max) hoppas kursen ni skall på blir bra och att du kommer med bra tips så att min pärla och jag får lite bättre fart i vår träning :idea: ! vilken fin bild!

Hej!

Normalt håller jag mig till den regeln att aldrig hålla på för länge men jag vill även kunna konditionsträna pållen.
Jag är nämligen en anhängare av Kenyamodellen som kommer från när Kenyanerna var(är) så otroligt framstående på löpning. De hade ju oftast lång väg till skolan och fick gå/springa när de var små. Skelettet och muskler, senor osv anpassade sig efter den belastning som kroppen utsattes för och till exempel hjärta och lungor fick bättre kapacitet att orka jobba.

Jag har läst att man har möjlighet att påverka hästens hjärt och lungkapacitet upp tills den är 3år. Det går visst sen också men det är inte alls i lika hög grad.

Men naturligtvis är inte detta något som jag gör ofta, detta var vår första tur och jag tror att det räcker med en sådan "hårdkörare" en gång i månaden.

Hon var väldigt framåt o sammarbetsvillig så det kändes inte som att jag gjorde för mkt så att säga. Men naturligtvis håller jag koll på det! :bow:

Hej!
Ja, jag är rätt stolt :D

Jag tänkte försöka få någon att filma på lördag så man kan se den och kanske till o med komma ihåg vad man har lärt sig :angel:

Ja att svänga är väldigt svårt tycker jag med så jag sätter mitt hopp till tränaren :p

Novelette skrev:
Men iaf, jag är lite nyfiken på hur folk jobbar i tömmar med sina unghästar. Jag ska på kurs här på lördag och då ska vi lära oss att styra och lite mera "finlir" så att säga. Kör ni mest rakt fram för tillfället eller blir det mkt kringelikrokar? Idag till exempel så passade jag på att även träna lite kondisstyrka...hur mkt sånt gör ni med era ungdomar och hur isf?

/Frågvis :angel: :p

Jag tömkör tvååringen. Just nu har det ju varit dåligt med det iom komvalescent. Men normalt så tömkörs hon 2-3 gånger per vecka (beror lite på vad hon gör annars den veckan med hur många gånger det blir), både på böjt spår och på rakt spår, men ffa på rakt spår, ute i skogen efter väg. Hon går fram som tåget överallt, och halterna fungerar utmärkt (å andra sidan hårddrillar jag dem i det, broms SKA funka i alla lägen).

På böjt spår är det lite vingligt än, vi har ännu inte fått till finlirsstyrningen riktigt med bett, men hon är tömkörd med bett kanske fem gånger så det kommer.

När det gäller promenad rakt fram efter väg (på töm eller för hand) i skritt så har jag inga dubier alls upp till en timme. När dte var vetorder på promenad vid hand med lilla damen så var det order på 30 min första veckan och 60 andra. Och skritta 60 minuter utan krav är inte speciellt ansträngande för de små, men väldigt bra för senor och leder.

På böjt spår däremot är jag väldigt försiktig, max 5-10 minuter och mx en gång varannan vecka ungefär.

Jag är för en allsidig träning av dem som unga, men med förnuft. Således är det tömkörning, handhäst (i skritt och trav) samt faktiskt med den här damen KORTA bitar skritt under ryttare. Samt nu och då lite longering men det är en sak jag också är väldigt försiktig med, det sliter så lätt.

Hej!

Härligt att höra fler med samma filosofi. :idea:

När satt du in din häst? Jag tror på det att man sitter in 2åringar sålänge man är försiktig och har förberett hästen ordentligt och man ser att den klarar av det.

Min dam är ju född i augusti och dessutom väldigt liten i kroppen så vi får allt vänta ett tag till. Hon ser mera ut som en åring än så länge men jag har hört att sent födda hästar inte kommer ikapp förrän runt 3-4års ålder.

Novelette skrev:
Hej!

Härligt att höra fler med samma filosofi. :idea:

När satt du in din häst? Jag tror på det att man sitter in 2åringar sålänge man är försiktig och har förberett hästen ordentligt och man ser att den klarar av det.

Min dam är ju född i augusti och dessutom väldigt liten i kroppen så vi får allt vänta ett tag till. Hon ser mera ut som en åring än så länge men jag har hört att sent födda hästar inte kommer ikapp förrän runt 3-4års ålder.

Satt in henne på våren som tvååring, första gången satt jag på henne och skrittade över stallplanen och satt av, sen har jag tre gånger skrittat henne uppsuttet typ 100 - 250 meter. Sen fick vi sätta det på paus pga sårskadan.

Damen är född mitten på april, och brukar få kommentaren att hon är ovanligt färdig överallt ifrån (även om man såklart inte får glömma att hoN ÄR två) och hon satts in och skrittades med veterinärens stöd i ryggen. Meningen var att någon gång i veckan skritta en liten bit hela sommaren, men vi får väl se hur det blir med det, har ÅB hos vet idag.

Vilken duktig tjej du har. :)

Jag har tömkört min åring 2 ggr och ska göra det ett par ggr till innan betet. Sedan får han vila hela sommaren. Till hösten fortsätter vi med tömkörning någon gång/månad och korta (15-20 min) pass.
Hittills har sambon gått brevid med grimskaft och jag bakom med tömmar. Har inte tordas släppa fram.

Hur snabbt har ni tömkört själva utan någon som gått brevid fram?

vad kul att höra från några som inte skriker högt när man säger att man sitter på sin två-åring! jag har aldrig haft någon som gått bredvid vid tömkörning, inte att rekommendera kanske men för oss gick det bra. iof kanske det hade blivit lite mer "fart" om jag haft det :crazy: ?

Hej!

Det låter som en vettig planering tycker jag!

Mitt ex gick bredvid ca 3-4 gånger innan jag vågade ge mig ut själv. Men då bodde vi på ett ställe där jag hade henne ståendes i ett stall som låg ca 500m från hagen så då passade jag på att tömköra henne den vägen för den kunde hon ju utan o innan eftersom jag gått med henne där morgon o kväll.

Vi gjorde så att exet faktiskt bara hade grimskaft första gången, de andra gångerna gick han bara bredvid och var ett stöd och då försökte jag att ibland köra hästen ifrån grabben så att hon skulle lyssna mer på mig än på honom.

Så ett tips är att tömköra henne en väg som ni kan bra! Sen kan det även vara bra att prova att nån rider före dig första gånger du tömkör själv, gärna nån häst som din gillar och vill följa efter.
Be din sambo att efter en stund lägga grimskaftet runt halsen på hästen och bara gå bredvid. Det brukar inte vara några stora problem!

Lycka till! :bump:

(visst e hon go :D )

Jag tycker att du gjorde rätt!
Din pålle ser ju så pass färdig ut i kroppen så bara man är försiktig och gör det med vett i skallen så skadar det knappast.
Det är ju värre för såna hästar som får gå o drälla i hagen tills ett par månader innan 3-års då de ska lära sig ALLT.

Jag har äntligen fått iaf 2 kort på min pålle som hoppar! undrar om jag får lägga in den här trots att tråden ursprungligen handlade om tömkörning...jag gör det ändå så får ni klaga om ni vill ha bort den :angel:
050416_027.JPG

Knapplån.. Ang medhjälpare så är jag ALLTID ensam när jag hanterar hästarna, så åde tömkörning, longering och insittning/inridning ker utan medhjälpare. Brukar aldrig vara problem om man bara lagt grunden bra och har en häst med lite bjudning i. Tömkörning och insittning/inridning görs dock efter samma väg som jag promenerat MÅNGA gånger, så den är välkänd och 'spökfri'. Sen när det fungerar ger jag mig ut i skogen. Dvs jag BÖRJAR ute i skogen och när de är mer utbildade blir det banan, och inte tvärtom, då jag tycker banan dödar för mycket bjudning för de unga.

Min tvååring är yttersp sporadiskt jobbad, men satt i vagn. Brukar bara bli ytterst korts rundor eftersom hon har väldigt mycket frammåtbjudning och blir trött fort psykiskt. Brukar bli en runda på 1km när jag tömkör eller kör. Blandat skritt och trav. vanliga promenader brukar bli längre, men inte så långa som en timme. hade hoppats att hon skulle vart mer körd nu, men hovslagaren verkade ner rätt mycket, samtidigt som de grusade vägarna, så allthar legat på is nu i 5v. Nu när hovarna växt ut lite igen så ska jag nog ta upp det lite mer igen. Dock blir det nog som mest varannan-dag arbete, man måste försöka se på hästen när den är trött. Viktigt att hålla uppe moralen så de tycker det är roligt.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 671
Senast: sandrafors
·
A
Träning Hej! För ca 1,5 månad sedan fick jag hem min lilla pålla, ett sjuårigt ardennersto :love: Hon går idag på lösdrift och verkar trivas...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: alicia89
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 879
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar