tömkörning, ålder?

G

gossyrran91

hejsan hejsan, någon som vet hur gammal unghästen måste vara för att kunna bli tömkörd??? :confused:

Sv: tömkörning, ålder?

Jag har inte tömkört innan 2 års ålder, förutom med fullblod på galoppen som började tömköras vid ca 1,5 års ålder. Det var mest för att träna på start, stopp och sväng och inte för att arbeta i form eller för att jobba hästen svettig.

hade mest tänkt som omväxling för att gå ut och gå.. men det kanske inte är nån bra ide´då?

Hur gammal är hästen? Jag är av den övertygelsen att man inte behöver gå ut och gå och aktivera hästen om den är under 2 år gammal. Okej att man kanske vill uppfostra den och lära den vad det innebär att bli ledd, men det är ju något som tar 10 minuter i veckan (typ) och inte flera timmar. Hästar som är så pass unga är oftast så lekfulla och omogna i psyket att de ändå har svårt att ta in det man försöker lära dem. De behöver jämnåriga kamrater att leka med i första hand, i sista hand behöver de en människa som aktiverar dem. Tycker jag.

Travarna kör de ofta in före betet när de är 1 år och då har man ju tömkört innan....så.
Det kan vara bra att sätta i vagn medans de är mindre o lättare att hantera också.

Har en halvblodskorsning som nu är 2 år. Började att tömköra honom för ett år sedan, dvs när han var ett år. Har absolut inte varit några problem med det!
Han är nu även inkörd o körs regelbundet 1 g/v. Allt "arbete" sker i korta stunder på hans premisser. Han har gått på lösdrift nästan hela sitt liv med jämnåriga. Fostras både av hästkompisar o människor.

Hur gammal är hästen? Jag är av den övertygelsen att man inte behöver gå ut och gå och aktivera hästen om den är under 2 år gammal. Okej att man kanske vill uppfostra den och lära den vad det innebär att bli ledd, men det är ju något som tar 10 minuter i veckan (typ) och inte flera timmar. Hästar som är så pass unga är oftast så lekfulla och omogna i psyket att de ändå har svårt att ta in det man försöker lära dem. De behöver jämnåriga kamrater att leka med i första hand, i sista hand behöver de en människa som aktiverar dem. Tycker jag.

hon är 1 år men verkar väldigt mogen och är nyfiken på allt och man får den känslan av att hon vill lära sig nya saker hela tiden..

Travarna kör de ofta in före betet när de är 1 år och då har man ju tömkört innan....så.
Det kan vara bra att sätta i vagn medans de är mindre o lättare att hantera också.

har tänkt lite i de banorna med men att inte sätta vagn före i vår innan hon blir 2 eftersom hon ska vila och så i vinter...
Dum idé?

Har en halvblodskorsning som nu är 2 år. Började att tömköra honom för ett år sedan, dvs när han var ett år. Har absolut inte varit några problem med det!
Han är nu även inkörd o körs regelbundet 1 g/v. Allt "arbete" sker i korta stunder på hans premisser. Han har gått på lösdrift nästan hela sitt liv med jämnåriga. Fostras både av hästkompisar o människor.

när var första gången du satte vagn efter?
monette är nu ett år och jag tycker som sagt att hon verkar vara väldigt mogen för sin ålder, allt är spännande.. hon går på lösdrift nu och har hästkompisar i hagen, en shettis på 2 år, fjording på 14, islänning på 16 och en gammel tant korsning på 26.. en härlig blandning av åldrar.. går små svängar med henne några dagar i veckan och lastar henne 1 gång per dag just nu efter först 4 timmars övertalning att gå in i transporten och sedan en hemsk upplevelse då hon gick över bommen i transporten igår och kom ut genom den lilla dörren på sidan fram:confused::cry:.. hon har klarat sig bra efter omständigheterna och verkar inte tänka så mycket på vad som hänt, hon är stel men haltar inte som tur är..:)

Jag tycker det är OK att börja tömköra när de är mellan 1,5-2 år. Och då KORTA (!!!) stunder.
Sen köra in efter att de fyllt 2, men även då KORTA stunder och max en person i sulkyn/rockarden!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 354
Senast: Cina B
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 399
Senast: Jahopp
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 273
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve