Tömköra westernhäst?

H

HarryBarry

Vi ska ha kurs i stallet inom tömkörning.
Det är bara jag som rider western, och vet inte därför om jag ska vara med. Är det bra för hästen att kombinera? har ändå fått för mig att det inte existerar inom western...eller e jag helt ute och cyklar?:o
Vad hade ni gjort?

Sv: Tömköra westernhäst?

kanske ska tilllägga att det kostar dryga tusenlappen för en kurs på tre tillfällen...:crazy:
Vill ju inte att det ska bli bortkastade pengar, om jag inte drar nytta av det i min träning.

nu är inte jag någon westernexpert men jag tycker att det är bra att träna så många olika saker som möjligt, omväxling.
jag tror inte att din häst tar skada av att bli tömkörd då det är en jättebra träningsform då den inte hämmar hästerns rörelser. jag tror att din häst är tillräckligt smart för att förstå att olika saker har olika "hjälper" dock är det mkt som är likt ridningen, tex bromsa, svänga osv. Om det inte var en unghäst det handlade om (de kan ju blanda ihop saker å ting å bli förvirrade) så skulle jag gå om det var en bra tränare.

i USA finns det ju tävlingar i körning för westernhästar..

Varför begränsar du dig? Är allt utom western skadligt? Jag lärde min häst nån typ av "neckreining" fast m tömmarna. Funkade bra. Gå på kursen! Lycka till!

Vill ju inte att det ska vara förvillande för hästen, därför vill jag försäkra mig om att det inte kan påverka min träning inom western.
Tycker dock inte att man ena dagen ska rida "engelskt" och andra dagen western och tredje.. det kan väl inte vara bra, eller?
(min häst är 15 år har ridit western i 2 år)

men din häst förstår skillnaderna om du är på marken eller i sadeln, det är en stor skillnad...

tror inte att hästen "dör" av att bli riden olika stilar, om man byter sadel så förstår de flesta hästar vad som ska göras "för dagen"..

oki, alltid bra att höra andras åsikter.:smirk:
Jag är en såndär :devil: som oroar mig helt i onödan.. alltid

Det är bara bra för hästen att ha varierande arbete.
Vi har tömkört våra hästar, dom har även hopptränat plus att två av dom är inkörda.
Är ju bara bra å kunna variera markarbetet.

På en ridskola här på ön så går hästarna western, dressyr å hoppning. Ingen skada för dom.

Tömkörning är bland det bästa du kan göra för din häst, speciellt om du hittar en bra tränare! Så testa du!

Tömkörning "tivngar" hästen att hitta balansen utan ryttare som hjälper till och på så vis stärker och stabiliserar hästen rikgtigt bra! Dessutom ser du din häst in action, vilket ger rätt mycket det med.
Så testa du! Jag tror inte det kan komma något negativt ur det...

Allsidig träning är ju bra för alla hästar oavsett vilken inriktning på sin träning man valt. Jag tycker absolut du ska vara med.

Nu har ni alla peppat mig så mycket att jag vill smygträna lite tömkörning innan kursen...

Tack för hjälpen bukisar!

Är det ett normalt pris? Vi är 5 pers som betalar 1080:- /pers för tre gånger. Totalsumma som tränaren får 5400:-. Varje träningstillfälle blir väl på ca 3 timmar tror jag, med teori och allt.. Hon kommer ut till oss, tror att hon varit aktiv på Flyinge, har dock inget namn då det inte är jag som håller i det..

tömköra e bra ,du kan ju stå i mitten och då får hästen vänja sig vid repet på utsidan som liksom hänger ner vid bakhasorna ,repet trär du gm stigbyglarna .

Man ska inte ge sig in på att ha nånting bakom hästen om man inte är van och vet vad man håller på med!!! :eek:
Tömmarna ska vara på ryggen för att hästen inte ska trassla in sig!!!

Jag skulle se det som ett rätt så normalt pris, ja.

Rapportera gärna om hur det går! :banana:

Jag rider western och tömkör och kör mina hästar, inga problem! Bra med variation både för mig och hästarna. :)

:smirk: Nädå, jag har riktig tömkörningsgjord, dock från 70 talet, köpte på loppis för 50:-, i london/svartläder, men den fungerar kanon.

Tömkörde honom mycket när han var unghäst för ett antal år sedan, så jag vet grunderna. Förhoppningsvis får vi lära oss mer utförligt på kursen.

Tömkörde Harry igår, och han tyckte att det var super roligt, gick i perfekt form. Dock tröttnade han lite i slutet, tappade uppmärksamheten lixom, då jag inte kom på några mer övningar.. så man får väl skylla sig själv att man inte är roligare än en hösilagebal..:crazy:

Det är jättebra med tömkörning även med westernhäst. Man kan tömköra på volt t ex. Kolla på www.ridharmoni.se och klicka på Dagbok med träningstips. Där beskrivs tömkörning på volt.

Jag kör vagn och ibland i skogen med min westernhäst. det är förvisso en island/fjording korsning, men i alla fall. Han tycker det roligt, det blir lite annorlunda träning och ger andra muskler. Du kan ju testa.

Jag både tömkör och rider lite klassiskt på mina westernhästar. Tycker att det är viktigt med variation för dem och att de får träna lite olika muskler (som redan sagts :p ). Jag tror att det kan vara kul för dem att prova lite olika saker ibland. :)

Självklart att du ska gå på kursen, det skulle jag ha gjort om jag vore du. Det är alltid roligt för både dig och hästen att prova på något nytt :rofl: Kram

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat