Tömköra pigg häst ute?

Min häst har varit skadad och ska sättas igång långsamt. Veterinären rekommenderade promenader för hand varvat med tömkörning så att hästen bygger muskler innan jag sitter upp.

Problemet är att hästen är väldigt pigg efter att ha vilat så länge. Bara att gå promenader är avancerad då hästen hela tiden försöker öka farten.
Problem nr 2 är att jag bor långt ute på landet, utan tillgång till varken ridhus eller ridbana. Närmsta ridhus man kan hyra ligger så långt bort att det inte finns möjlighet till regelbunden träning där.

Tips?
Vågar man tömköra en så här pigg häst ute i skogen?
Är det större risk att hästen sliter sig vid tömkörning än vid promenader? Eller har man mer kontroll?
Inspänd eller inte inspänd?

Hade aldrig gett mig ut och tömkört superpigg häst i skogen, jag hade även dragit mig för det på inhägnat område om hästen är så pigg/sprallig. Rehabiliteringsleda pigg häst gör jag på inhägnat område (en hage duger bra) med längre grimskaft alternativ longeringslina.
Bygga muskler från marken kan förutom tömkörning ske även genom att ex.vis leda/longera över cavalettis, promenera i skog och mark, backträning etc. För en nybörjare på tömkörning tror jag att det är absolut lättast att börja på volt med ledande innertöm (genom bettringen, fäst vid gjorden) på inhägnat område. För många skador är dock voltarbete no no.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar