Madick

Trådstartare
Jag har två stora fina tomatplantor med massor av (gröna) tomater och fortfarande blommor så det kommer fler. Det börjar bli kallt på nätterna så igår tog jag in dem på kvällen och ställde ut på morgonen. Är det vettigt, eller är det bättre att låta dem stå inne hela tiden? Hur får jag tomaterna att mogna?

Mitt första år med tomater och jag är nöjd så jag spricker över mina fina plantor :D Det vore ju kul att få nånting av dem också bara.

Sv: Tomater

Klipp bort blommor och alltför små tomater nu. Annars används kraften till att sätta nya tomater istället för att mogna de som redan finns.

Jag bor i Göteborgstrakten och jag tar aldrig in mina tomater.

Har du mycket gröna tomater som inte sitter kvar på plantan lägger du dom på en solig plats inomhus. Eller så gör du grön ketchup av dom.

Som sagt plocka bort smått, och låt dem inte vara ute när det börjar gå mot nollan då är de bara o kasta i komposten.
Vill även minnas att om de e under 10grader så stannar de i växandet/mognandet.
Så att ställa ut dem under dagen om det bara är över 10grader är en bra ide.
Gröna tomater funkar även som grönsak i wok.

Nu står de inne och jag har nypt bort alla blommor, inte de små tomaterna, det hade jag inte hjärtat till. Redan nu efter några dagar har några börjat bli orangea!

Dom växer tils dom har nått "rätt" storlek, sen mognar dom och blir röda, så du får nog kämpa med dom fram tills jul... Iof ballt med nyskördade tomater på julbordet;-)

Ah, men då låter jag dem vara kvar! Har ingen brådska om det inte är så att de kolar vippen (hela plantorna alltså) efter en viss tid. De är ju ståtliga att se på!

*kl*
Jag har några körsbärstomatplantor som fortfarande står ute, de verkar inte ha frostdött ännu ävenomvi haft någon frostnatt. Tänkte jag skulle ställa in dem nu efter trådens information! Men, vart vill de stå? Kan jag ställa dem i källaren eller vill de ha ljus?

De vill ha små mycket ljus de bara kan få o lite till:laugh:

Tyvärr märks de ganska tydligt på smaken om de fått sol eller inte

Varför ska den vara uppochner? Ramlar inte gjorden ut? Behöver de inte vatten då längre eller hur göööör man?

Första mogna (mycket goda) tomaten:
100909-024.jpg

Dom växer tils dom har nått "rätt" storlek, sen mognar dom och blir röda, så du får nog kämpa med dom fram tills jul... Iof ballt med nyskördade tomater på julbordet;-)

Men varför mognar bara mina små tomater medan de stora fortsätter vara gröna och växa? Har skördat några minitomater i år, men har massor med gröna och orangea kvar. De som inte är gröna är små.

Don efter person :)

Små röda till dig och stora gröna till Hulken.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Fritid Det känns som att hösten är här och i morse var det 4 grader ute. Jag har 2 tomatplantor på balkongen med närmare 50 gröna tomater på...
Svar
7
· Visningar
761
Senast: avslutat medlemskap
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 266
Senast: Lindsen
·
Trädgård & Växter Fler än jag som har en liten djungel hemma? :p Och vad har ni? Jag har: - Ett litet Litchie-träd från 2007, ca 70cm högt.. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: Skyggni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar