Tom hästanläggning, vad göra?

L

Lilija

Såhär ligger det till. Vår gård har tre olika stall. Varav vi hyr ut två. Till gården har vi stora bra hagar, ridbana, skog som aldrig tar slut, nära till ridhus och ridklubb m.m
Nu är det så att den herren som hyrt det ena stallet under en längre period funderar på att flytta. I det stallet finns där 10 stora boxar. Varm/kall vatten, egen gödselstack, sadelkammare, hästbuss & trailer kan man låna av oss, eget tvättrum med en tvättmaskin för hästtäcken, en stor loge med nygjuten stor uppbindningsplatta där det finns plats till 3 hästar samtidigt och om man vill, kontor i egen byggnad. Tillhörande det stora stallet har vi också ett ponnystall som står tomt på en 6-7 boxar.

Nu har jag fått frågan om jag känner för att sätta igång något och driva något där eller om jag har några funderingar på vad vi kan göra med det. Vi är inte så sugna på att hyra ut igen utan vill hellre driva något själva tillhörande företaget.

Så det jag behöver hjälp med är att få ideer! Brainstorma helt enkelt!
Tusen tack för svar!! :)
/Lilija

Sv: Tom hästanläggning, vad göra?

Spa-anläggning för häst!
verkar ju väldigt populärt just nu:idea:
Du kan köpa in massa roliga maskiner som jag läste om i Ridsport och ta emot konvalescenter.

Ah vilken kul ide!! Kan tänka mig att sånt kommer öka enormt. Ska spåna vidare i det! :)

Nä jag tyckte den första idén var så bra. Annars är det ju bara att starta en ridskola:rofl:

Jag hörde om en person som hade nån typ av medryttarverksamhet. I detta fallet rörde det sig om islandshästar, men bode funka även på annan typ av ridhäst. Alltså utlåning av välridna hästar, och en anläggning där det finns möjlighet till bra ridning/träning.

På detta ställe fanns det också möjlighet att köpa in sig på hästarna, dvs. köpa halva hästen till att börja med, och i ett senare skede hela hästen om man ville det. Alternativt att fortsätta halväga. Här verkade det fungera bra, men jag funderar på hur man gör när hästen tex. blir skadad eller sjuk... har ingen aning om hur de skrivit avtalen mellan sig... Jag har själv aldrig varit på anläggningen, det var en kompis till mig som red där ett tag. Tyckte det lät som en kul ide!

Det tycker jag låter som en bra idé. :idea:
Måste finnas många fler som jag som vill utvecklas mer i ridningen än vad man gör på en ridskola men inte har tid och råd för egen häst för tillfället. Finns det dessutom fina träningsmöjligheter och tränare och chans att rida välridna hästar låter det perfekt!
Vet en ridskola här i närheten som har någon typ av medryttarverksamhet där hästarna går lektion en del och resten av dagarna har medryttare som kan få ut och tävla m.m. efterhand, vet inte hur det funkar dock.

Du är inte intresserad av uppfödning?
Köpa in några avelsston.
Det här med medryttarverksamhet, då gäller det att anläggningen ligger väldigt centralt till, men det vet du ju redan.

Försäljningsstall?
Försäljningsstall skulle kunna kombineras med medryttare som får lov att rida till de hästar som ska säljas.

Du har alla möjligheter i världen att bjuda in duktiga tränare, och sedan göra reklam att ryttare kan komma och så får du en slant för det, tillsammans med tränaren. Kunde sälja mat/fika samtidigt.

//Jezz

Vad härligt att ha en massa boxar och mark att gör något KUL med!

Kanske vandrarhem för hästfolk? Eller semester för folk med häst? Dvs familjen som kommer bor tex på camping i närheten och har hästen hos er?

Ni ordnar med kul aktiviteter tex långritter, logdans, grillfest? och så kommer folk dit och har med hästen?

När man har egen häst brukar det ju vara så svårt att åka på semester pga av att man måste fixa djurpassning!

Ska själv bort 2 veckor snart och har fått pussla! Först dagarna kommer grannen och min mor dit och sköter djuren och sedan kommer en kompis bo hemma hos oss och passa allt...

Tänk vad bekvämt det hade varit att ha hästarna på "pensionat " under tiden man var borta... även om det hade kostat!

/KT

Något sådant skulle väl kunna fungera...Hästpensionat!

Som hund och katt pensionat att man kan lämna hästen där när man ska på semester, jobba utomlands en period m.m.

Så kan Pensionatet sköta om hästen, träna, tävla beroende på vad man vill och är villig att betala.

Roligt att ha en gård att kunna forma som man vill!

Vilka roliga och smarta grejer ni kommer med!
Tusen tack för era ideer! :) Ska spåna vidare i alla förslag.

/Lilija

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama