Lupino

Trådstartare
Har ni tänkt på att den enerverande reklamen för spelbolaget de uttalade ”Tom Bola” nu verkar ha fått sitt riktiga namn ”tombola”. Jag satt alldeles frågande förut till uttalet, hur tror ni det gått till?

Det måste varit ett helt gäng som inte vet vad en tombola är och kopplingen till tur?! Eller har de gjort en pr-kupp och kallat det Tom Bola bara för att irritera såna som jag?

Vad tror ni? Hör ni till dem som blivit irriterade?
 
Har nog varit fler än du och jag som irriterat sig och därför har de bytt.
Nu stör jag mig på det :wtf:
 
Jag stör mig nästan mer på att de bytt uttal! (har inte hört det själv men tar ditt ord på det) Alltså innan kunde jag tänka "ja, det är ju lite töntigt att de uttalar det så men de tycker väl att det är deras grej". Byter de så verkar det ju istället som om de faktiskt inte visste hur det uttalades. Eller så är de så osäkra på sin grej att de ändrar den. Eller jag vet inte. Men töntigt är det.
 
Nu googlade jag lite och insåg att det är samma ord på engelska. Uttalar engelsk-språkiga ordet TÅMM Bååla?
 
Jag tror att det helt enkelt inte är självklart på vilken stavelse tombola ska betonas. En bekant till mig har en sån där mojäng som man snurrar lotter i och hon benämner den med betoning på andra o-et.
Det är som bukefalos, där ursprunget är betoning på e, men många betonar mer på a.
 
Har ni tänkt på att den enerverande reklamen för spelbolaget de uttalade ”Tom Bola” nu verkar ha fått sitt riktiga namn ”tombola”. Jag satt alldeles frågande förut till uttalet, hur tror ni det gått till?

Det måste varit ett helt gäng som inte vet vad en tombola är och kopplingen till tur?! Eller har de gjort en pr-kupp och kallat det Tom Bola bara för att irritera såna som jag?

Vad tror ni? Hör ni till dem som blivit irriterade?
Japp. Har stört mig. Fruktansvärt irriterande. En lättnad att de bytt till rätt uttal.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick, vill inte bli igenkänd. Jag har insett att jag har problem med mig själv när det kommer till intimitet. Jag ska försöka...
Svar
17
· Visningar
2 434
Senast: Nahar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 273
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 186
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp