Tolvslaget & raketer

hej2

Trådstartare
När har era barn fått vara med ute och tittat på raketerna på nyårsafton?
Jag ska vara barn vakt till två grabbar (7 & 9 år) som vill vara med ute & titta på raketerna vid tolvslaget.
Förra nyår somnade dom innan tolvslaget.

Förra året var min dotter med ut och tittade, med hörselkåpor. Då var hon 2,5 år. Hade hon sovit hade vi inte väckt henne inför tolvslaget.

När har era barn fått vara med ute och tittat på raketerna på nyårsafton?
Jag ska vara barn vakt till två grabbar (7 & 9 år) som vill vara med ute & titta på raketerna vid tolvslaget.
Förra nyår somnade dom innan tolvslaget.
Varför skulle dom inte få vara med? Eller bor du vid Möllevångstorget? Våra har fått vara med om dom har varit vakna.
Själv tillbringade jag mitt tredje nyår (1969/70) vettskrämd i ett bilbaksäte medans min 20 år äldre bror försökte dra ut mig. Ingen hade berättat vad som skulle hända och jag blev tydligen jätterädd. Idag vet ju barn vad det är tack vare tv.

Vara barn 3,7 och 8 ar kommer fa följa med ut om dom vill och är vakna. V gar in igen om dom blir rädda, 7aringen tyckte det var obehagligt förra aret. Bebisen och katterna far stanna inne.

Vi tittar från balkongen eller inifrån lägenheten allihop. Förhoppningsvis sover han (förra året blev han ganska rädd, så skonar honom gärna från det).

Alla våra har fått vara med från början. Är dom vakna så varför inte?
Äldsta har dock hörselskydd pga väldig ljudkänslighet.

Jag ogillar fyrverkerier och har alltid gjort, minns ett tillfälle när jag var liten, satt i vagnen, blundade och höll för öronen. Idag kan jag titta på fyrverkerier men köper inga själv, dels då för att jag inte gillar dom och dels med respekt för djuren.
Med det vill jag säga att är barnen vakna så tycker jag dom ska få följa med ut, om dom vill. Tycker någon sen att det är obehagligt så ska det vara okey att gå in, tillsammans med en vuxen om det är det barnet önskar!

Håller med de andra men det naturliga är väl också att fråga föräldrarna, särskilt när du är tveksam?

Jag frågar innan barnen går i säng om de somnar innan ifall de vill att jag väcker dem. Minstingen struntar väl i vad det blir men äldsta är nog intresserad. Sen om hon är intresserad när man väcker henne är väl högst oklart :p det får vi se, hon får i alla fall chansen.

Där vi bor skjuts det förvisso knappt några raketer. Vilket är väldigt skönt, mycket djur i området. Jag hoppas lilltjejen sover vid 12 slaget, gör hon inte det får hon självklart vara med och titta. Men förra året såg vi knappt några alls, jag gissar att det är liknande i år.

Jag kan inte komma ihåg att jag inte fick vara med, men väcktes nog inte för det.
Tyckte fyrverkerier var ganska läskigt när jag var ca 7-11, men ville ändå titta. Sen när jag blev lite större insåg jag att det var bättre att vara inne i tryggheten bakom ett fönster, och jag såg dessutom bättre från min brors sovrumsfönster än utomhus :up:

Så vill barnen vara ute och titta (och föräldrarna inte sagt nej till det) tycker jag de ska få vara det :) Men självklart med vetskapen att en vuxen följer med in och att man kan välja att titta inifrån om man vill, om de tycker det är läskigt, låter för mycket etc.

Dom fyra barnen (6-12) år som var med på nyårsfesten här, Var också ute tittade på raketerna vid tolvslaget.
Alla fyra hade hörselskydd.

Vi håller inte på med såna dumheter som fyrverkerier och smällare. Borde förbjudas av så många olika anledningar!!

Tack för alla svaren.
Föräldrarna tyckte det var ok att grabbarna var ut vid tolvslaget & tittade på raketerna.
Grabbarna var rustade med hörselkåpor, eftersom dom tyckte att det lät mycket.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 210
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar