tolvåring rida ut ensam?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare shetlandsponny
  • Startdatum Startdatum
S

shetlandsponny

Hej,
Jag undrar vad ni har för åsikter om att en tolvåring skulle rida ut ensam (med mobil) på en ganska lugn häst? :confused:
Det är det som diskuteras hemma hos mig just nu :d

Tacksam för åsikter! :bow:

Sv: tolvåring rida ut ensam?

Beror väl på hur duktig och erfaren 12-åringen är? Enbart ålder säger inte mycket. Har hon/han ridit ett halvår eller i flera år?

Jag skulle låta personen rida ut själv. Ha en färdig runda/tur och beräkna hur lång tid det tar. Börja med kortare turer och förhoppningsvis kan "tryggheten" växa fram.
Jag drar mig till minnes att jag alltid ridit ut själv ända sedan ca 9-10 års ålder och på den tiden fanns ingen telefon med (det är nu mer än 20 år sedan). Brukade berätta ungefär vart jag red och hur lång tid det skulle ta.

Beror väl på vart denne ska rida ut tycker jag. Jag red ut ensam när jag var 12, men då hade vi egna marker och hade staket runt alltihop (då det mesta var betesmark) och jag red inte på trafikerade vägar ensam, hade både hjälm och säkerhetsväst + red i westernsadel, så det var mycket att hålla i.

Däremot skulle jag inte låta en 12 åring rida ut i trafiken själv (iaf inte tyngre trafik). Man måste ha väldigt gott omdöme, något som 12 åringar kanske inte har i alla lägen (inte alla vuxna heller för den delen), man måste förstå trafiken och barn har ofta en tendens att vara lite naiva och inte tänka på säkerheten hela tiden. De vet att de ska över vägen och måste vänta tills det är fritt, men att de står halvvägs ute på vägen redan missar dem totalt (för att ta ett exempel).

När jag var liten hade vi grannar med barn i den ålder ungefär. De släppte ut sina ungar vind för våg på sina ponnyer och det var inte helt ovanligt att ungarna kom galopperande förbi vårt hus, ridande mitt på vägen. Vi bodde längs en ganska slingrande väg med mycket skymda kurvor där folk gillade att köra fort. Man gick bara och väntade på den dagen då det skulle komma en bil runt ett hörn när de kom ridande mitt på vägen och inte kunna stanna i tid. Skulle inte bli mer än slarvsylta kvar av både ungarna och ponnyerna.

Sen beror det mycket på barnet i fråga tycker jag. Vissa 12 åringar har väldigt bra känsla för ansvar, andra har ingen ö.h.t.

Man får tänka på att även lugna hästar kan bli skrämda om det vill sig illa.

Jag var tolv år när jag red ut själv på min sköt/medryttarhäst. Det var en pigg men stabil och trygg ponny (R.I.P).

kl

Jag vet inte hur jag skulle resonera om det gällde ens eget barn, men jag red ut ensam hur mycket helst på lite olika hästar då jag var i nioårsåldern. Vet iofs inte vad mamma tyckte, för hon hade inget med saken att göra. Red på en ridskola vars ägare inte var speciellt ansvarsfull.

Behöver väl inte nämna att vi inte hade nån mobiltelefon :D

Oavsett ålder är det alltid mer tryggt att vara minst två när man rider ut. Om olyckan är framme och en ramlar av så kan den andra ringa efter hjälp. Om man är ensam så kan man ringa efter hjälp själv om man inte svimmat av eller telefonen gått sönder vid fallet. Jag vet att det vore maximal otur, men ska en olycka hända så...

Sedan är det lite roligare med sällskap då man kan prata och skratta ihop :laugh:

Jag tycker det bör fungera bra om den klarar av att hantera hästen. Fast att rida ut på större vägar med tyngre trafik kanske inte är det bästa. Man kan ju ramla av och skada sig oavsett om det är inhägnat eller inte. Bara man vet rundan så man kan lista ut snabbt om något har hänt eller inte.

Jag var typ 11-12 när jag började rida ut själv på min medryttarponny. Jag hade då ridit sedan jag var typ 8. Han var världens snällaste och tog verkligen hand om sin ryttare, gick inte där det kunde vara farligt, busade inte om han inte visste att ryttaren var med på noterna osv. Världens tryggaste med andra ord.
Honom red jag överallt, utom över stora vägen (80-väg med mycket tung trafik) själv. Över stora vägen var jag nog iallafall 15 innan jag fick rida på egen hand.

Är det en trygg och ärlig häst, och en någolunda sadelfast (och tillräckligt mogen) ryttare, tror jag det kan gå bra :) Men man får ju såklart tänka på att ha hjälm, säkerhetsväst, säkerhetsstigbyglar etc. och att komma överrens om vilken väg som är lämplig att rida :)

Det beror på barnets ridskicklighet och hästen, men mest det första. Ingen häst är garanterat lugn i alla oförutsägbara lägen. Men kan ni inte kompromissa och till exempel välja ut en kortare runda till att börja med, där barnet får börja prova. OM du tror att barnet rider bra nog, alltså. Du kan gå med en bit och se hur det går, sen kanske möta från andra hållet, eller cykla med en bit eller så. Sen öka ut lite. Barn ska få förtroenden men de måste kunna visa att de klarar av ansvaret också. Det är ju ett ansvar, både mot hästen och sej själv att ge sej ut.

Nej min dotter fick inte rida ut själv som tolvåring. Jag tycker egentligen inte att någon ska rida ut själv för händer det en olycka så är det inte roligt att vara ensam. Det kan också vara större risk för olyckor eftersom hästar normalt sett är lugnare när de har sällskap av en annan häst än om de är ensamma.

Håller med om att man alltid BÖR vara två som rider, som min ridlärare sa så är det svårt att ringa när man är medvetslös :crazy:
Men jag skulle kunna tänka mig att låta en ansvarsfull tonåring rida en bestämd runda medan jag mockar tex, inte när jag är på annan ort så att säga..

jag var 10 när jag fick min ponny, red alltid ut ensam.

ponnyn var snäll men stark och envis. red dock endast ut på vår åker, grus vägen eller i hagen.
och då hade jag oftast ingen sadel och om jag var riktigt lat så var det i grimma och gimmskaft. hade dock alltid hjälm (men aldrig väst då jag avskydde den :p),

jag vet dock inte hur bra koll mina föräldrar hade på mig :angel:
och detta var tiden då mobil telefon var ngt ovanligt ^_^ så jag hade ingen :p hade ridit sen jag var 4år.

Senast ändrad:

Om personen i fråga har viss erfarenhet och att det är en snäll häst, självklart! Det är ett bra sätt för barnet att få eget ansvar också. Själv cyklade jag 4 km själv till stallet i 9-årsåldern, red ut själv och cyklade hem igen. Då hade jag också mobiltelefon ifall det skulle vara något. Tegelstensmobiler var det på den tiden, så man fick ha den i magväska : ). Se till att ha bestämt var barnet ska rida först bara, så man kan uppskatta tiden och veta var man ska leta om det dröjer. Det finns ju egentligen ingenting som säger att det är mer säkert, eller osäkert, beroende på hur man ser det, att rida ut som vuxen än som barn. Man borde egentligen vara lika noga med att tala om var man ska som vuxen...

I den åldern red jag ut själv, det funkade bra, hade en rätt sjyst ponny. Men när jag blev runt 13 red jag en ganska så krävande ung d-ponny (var svår för ägaren, hon ville knappt rida, så det var inte min egen ponny) och då föredrog jag sällskap vid uteritter, mkt lugnare då. Men det gick ju bra i nio fall av tio. Det tionde fallet gick knappt alls, det var mer uppåt en nånting annat och spöken hela tiden. Den ponnyn lärde mig nog vikten av vad god balans är.

Tycker det är svårt att säga nån generell regel.
Min dotter är 9 och vår tant är stabil och schysst, däremot kan hon ibland bli lite övertänd ute så helt själv skulle hon inte få rida. +att vi måste rida vid hårt trafikerad väg en liten bit.

I inhägnat område/ridbana är det inga problem att hon rider själv. Däremot har vi en runda där man till sist kommer till en stor kohage med en stig runt om som går i en cirkel. Där brukar jag låta henne rida själv. Man ser dem inte hela tiden men nästan och jag står nere vid stigen som går till vägen så de kan inte komma ut på trafikerad väg.

På ridskolan kan hon själv hoppa upp på ponnierna men hon kommer inte själv upp på vår häst så skulle hon åka av kommer hon inte upp igen så där är ännu en anledning. Och tant går omkull ibland när hon går och drömmer så...nej. Men min dotter skulle nog reda ut att rida ut ensam om det inte var någon trafik. Mamman däremot skulle inte reda ut det. :p

Kl
Min lilla medryttare som nyss fyllt 12 rider ut själv ibland, och gjorde så även när hon var 11. Dock så är jag helst med om jag har möjlighet men vet att tjejen fixar det och har fullt förtroende att hästen inte hittar på några dumheter.

Kan tillägga att den vanligaste vägen att rida ut på är över väg, inte så trafikerad men dem bilar som finns kör fort... Väl över vägen är det en lång grusväg. Tjejen har ridit i ca 4 år.

Jag tycker det är okej. Om ryttaren kan ju prova först om hon/han klarar av hästen och sen rida ut. Jag är själv 12 år och har ridit ut på en vildhäst själv och det gick bra. Jag tänkte rida u tpå en travare ensam men jag och den passade inte så bra tsm och den hade bara ridits i två veckor i dens nya hem. Om ryttaren har ridit mindre än 5 år kanske den behöver ngn med sig men om det är en ganska lugn häst och ryttaren har mobil går det nog bra :laugh:

Är det en 12-åring som är mogen för att rida ut själv tycker inte jag att det är någon fara. Jag va 10 när jag började rida ut själv helt utan sällskap, men då bestämde vi en runda som jag skulle hålla mig till. Jag hade ju dock till en början en riktig buse till ponny också så jag tror mamma hade rätt ont i magen de första gångerna :D

Men det är ju ett ansvar man måste låta den unga ryttaren ta, visar det sig dock att hon/han inte kan ta det ansvaret tycker jag det är lika rätt att dra in uteritterna.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 805
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Roxy
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar