Sv: tolvåring rida ut ensam?
Beror väl på vart denne ska rida ut tycker jag. Jag red ut ensam när jag var 12, men då hade vi egna marker och hade staket runt alltihop (då det mesta var betesmark) och jag red inte på trafikerade vägar ensam, hade både hjälm och säkerhetsväst + red i westernsadel, så det var mycket att hålla i.
Däremot skulle jag inte låta en 12 åring rida ut i trafiken själv (iaf inte tyngre trafik). Man måste ha väldigt gott omdöme, något som 12 åringar kanske inte har i alla lägen (inte alla vuxna heller för den delen), man måste förstå trafiken och barn har ofta en tendens att vara lite naiva och inte tänka på säkerheten hela tiden. De vet att de ska över vägen och måste vänta tills det är fritt, men att de står halvvägs ute på vägen redan missar dem totalt (för att ta ett exempel).
När jag var liten hade vi grannar med barn i den ålder ungefär. De släppte ut sina ungar vind för våg på sina ponnyer och det var inte helt ovanligt att ungarna kom galopperande förbi vårt hus, ridande mitt på vägen. Vi bodde längs en ganska slingrande väg med mycket skymda kurvor där folk gillade att köra fort. Man gick bara och väntade på den dagen då det skulle komma en bil runt ett hörn när de kom ridande mitt på vägen och inte kunna stanna i tid. Skulle inte bli mer än slarvsylta kvar av både ungarna och ponnyerna.
Sen beror det mycket på barnet i fråga tycker jag. Vissa 12 åringar har väldigt bra känsla för ansvar, andra har ingen ö.h.t.
Man får tänka på att även lugna hästar kan bli skrämda om det vill sig illa.