Töltträning

Y

YellowGiraff

Min medryttarhäst har lite svårt för tölten. Hon är femgångare fast aldrig tränad i pass direkt. Hur ska jag göra för att få henne att tölta lätt och direkt. Hennes andra gångarter är jätte bra men det är just tölten. Har ni några tips på hur man ska träna :bow:

Sv: Töltträning

Tölta i nerförsbacke, då är det oftast lättare för hästen att hitta takten, det blir som ganska naturligt för dem att välja tölten då.

Försök samla honom i skritten, rid mycket lösgörande arbete och se till att hästen jobbar i rätt form och sätter bakbenen under sig innan du försöker tölta. Då blir det lättare för hästen att jobba på ett korrekt sätt i tölten.

Jag kommer med det gamla hederliga tipset: Ta hjälp av instruktör! Om du har möjlighet. De måste ju även vara i din medryttarhästs ägares intresse att du får hästen att gå rent.
Stockholm kryllar av bra islandshästinstruktörer (lite beroende på var i Sthlm du bor).

/Malin

jag har en mkt givande och effektiv övning som funka jättebra enligt mig själv då;:bump:

jag brukar jobba på volt, eller en slags "fyrkant" med en kon i varje hörn. Vid varje kon så flyttar jag undan hästen några steg, sedan rakställer. Det är bäst om hästen här har släppt om bettet och är framåt och mjuk. Sedan vid den konen som "leder ut mot spåret" flyttar jag honom i skänkelvikning ut till spåret och rider fram i tölt. Varför den här övningen är bra är för att du får samling lite gratis från din skänkelvikning! eftersom du bjuder upp i tölt från det sista steget i skänkelvikningen, alltså antingen vänster eller höger bakben är under hästen. Då du bjuder upp i tölt därifrån så är hästen redan "satt"!:rofl: det funkar för mig ivf! sen är övningen serpentiner i tölt en klassiker på femgångare, funkar på de flesta eftersom du stör honom i töltförflyttningen om han är passtaktig!:banana:

YellowGiraff skrev:
Min medryttarhäst har lite svårt för tölten. Hon är femgångare fast aldrig tränad i pass direkt. Hur ska jag göra för att få henne att tölta lätt och direkt. Hennes andra gångarter är jätte bra men det är just tölten. Har ni några tips på hur man ska träna :bow:

Vad säjer ägaren? Den borde ju känna sin häst och gångarterna och förhoppningsvis ha bra tips. Eftersom det varierar så mkt mellan olika hästar är det svårt att ge rätt tips skriftligt. Det är ju dumt att expremitera med andras hästar speciellt med tölten, det kan ju vara så att hästen kan tölta men att det är dina hjälper eller sits som ställer till det:smirk: Inte meningen att vara elak, men oftast är det ryttaren som har svårt med tölten inte hästen.

Är du van islandshästryttare ?

Jag har ridit islandshäst i 4 år. Förut så töltade hon klockrent men nu så blir det oftast passtakt eller att hon inte töltar alls.

För att få en korrekt och ren tölt krävs god muskulatur främst i bakdel och rygg.

YellowGiraff skrev:
Jag har ridit islandshäst i 4 år. Förut så töltade hon klockrent men nu så blir det oftast passtakt eller att hon inte töltar alls.

Då låter det som att du behöver rida mycket lösgörande arbetet på henne. Jag rider på islandshästridskola och sist hade vi teorilektion och tog upp det här med passtaktiga hästar. De har en häst som är extremt passtaktig och svår att få att gå i ren tölt utan blir väldigt lätt passtaktigt.

Ridskollärarens dotter som tävlar mycket islandshäst brukar ha clinic där varje vår och ta med just den här hästen, men hon sa att inför detta årets clinic så hade hästen varit extremt passtaktig. Dottern red honom några dagar innan clinicen i extremt mycket lösgörande arbete som volter, serpentiner o.s.v. så hon fick hästen lösgjord och mycket samlad. Efter två dagars arbete fick hon honom att gå i klockren tölt, men hon är en mycket duktig ryttarinna som vunnit SM-guld i fyrgång och tölt som junior och har ridit hingsten Mentor.

Som du tidigare fått tips om ta hjälp av en instruktör också, kan nog vara bra som en hjälp på vägen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar