I
islands_lover
Jag rider i Hackamore och finner det svårare att tölta med bra bärighet och rätt takt. Har ni några tips hur vi ska göra, nerförs/uppförbackar, tungt/lätt underlag osv?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Boj skrev:Ridningen skall ju ske med inriktninge från bakbenen, detta oavsett om du rider med eller utan bett. Så jag tror att du får gå tillbaka några steg i eran utbildning och träna för att hästen tar vikten i bakbenen, istället för att sjunka ihop som en punkterad ballong. Det är viktigt att hästen lär sig bära sig själv samt sin ryttare, och inte låter dig bära runt på honom.
En övning som jag har tillämpat och som är ganska effektiv, börjar från marknivå. Här lär man hästen grunden att förstå signaler, gå bredvid hästen med enhandsfattning lös tygel. När du skall göra halt använder du en spö och knackar lite på bogen, men i samma stund som hästen stannar skall kackningen upphöra. Denna övning ger en halt med tyngdpunkt på bakbenen om den utförs rätt, OBS tygeln skall ej röras i någon form under denna övning.
Sen kan man göra samma övning uppsutten, lång tygel med enhandsfattning samt spö i innerhand. Fram i skritt, och halt med lätta knackningar på bogen med spö. När hästen lärt sig detta kommer den att göra halt bara genom att spö visar sig fram vid bogen, och då kan man gå över till exempelvis tölten i samma övning.
Det är viktigt att man lägger in sina egna vikthjälper vid halten, eftersom strävan ligger i att få hästen till att svara på dessa. Är man riktigt duktig så kan man även göra denn övning i galopp också, fast dit har inte vi kommit.