I

islands_lover

Jag rider i Hackamore och finner det svårare att tölta med bra bärighet och rätt takt. Har ni några tips hur vi ska göra, nerförs/uppförbackar, tungt/lätt underlag osv?!

Sv: tölttips

Jag rider alltid i hackamore på valacken, gör halvhalter, håller om hästen ordentligt med benen. Gör halvhalter till jag känner hästen bär sig med baken o får resning. Tölten fungerar utmärkt.

Små små nedförslutningar kan ge skjuts på vägen. Tar lite tid o träning. Min var innan upplärd på sluta o öppna, även det kan du jobba på.

Jag tycker att när jag försöker tölta så fäljer inte baken med, men det är nog en teknik detta med hackamore.. men jag ska ut och testa så jag se, tack så mycke.

Var noga att hackamoret är rätt placerat, inte för långt ner. Man får jobba ganska mycket med ändan o benen. Min valack är fenomenal "smita" med baken, har jobbat ganska länge o haft honom i träning ett tag. Tids nog kommer resultatet!! Ta ev lite hjälp om du finner någon bra person som kan ta en titt o hjälap lite.

Kanske det passar dej bättre med side-pull (=lindell), ridkapson eller annat bettlöst träns? Finns ju en del.

Jag fick den inställd, men för den delen kan den ju sitta fel. hur långt upp ska densitta?

Ridningen skall ju ske med inriktninge från bakbenen, detta oavsett om du rider med eller utan bett. Så jag tror att du får gå tillbaka några steg i eran utbildning och träna för att hästen tar vikten i bakbenen, istället för att sjunka ihop som en punkterad ballong. Det är viktigt att hästen lär sig bära sig själv samt sin ryttare, och inte låter dig bära runt på honom.

En övning som jag har tillämpat och som är ganska effektiv, börjar från marknivå. Här lär man hästen grunden att förstå signaler, gå bredvid hästen med enhandsfattning lös tygel. När du skall göra halt använder du en spö och knackar lite på bogen, men i samma stund som hästen stannar skall kackningen upphöra. Denna övning ger en halt med tyngdpunkt på bakbenen om den utförs rätt, OBS tygeln skall ej röras i någon form under denna övning.

Sen kan man göra samma övning uppsutten, lång tygel med enhandsfattning samt spö i innerhand. Fram i skritt, och halt med lätta knackningar på bogen med spö. När hästen lärt sig detta kommer den att göra halt bara genom att spö visar sig fram vid bogen, och då kan man gå över till exempelvis tölten i samma övning.
Det är viktigt att man lägger in sina egna vikthjälper vid halten, eftersom strävan ligger i att få hästen till att svara på dessa. Är man riktigt duktig så kan man även göra denn övning i galopp också, fast dit har inte vi kommit. :o

Ungefär mitt på nosen. Inte för långt ner o inte uppåt mot ögonen, svårt här. men mitt på nosen, alltså. Om du ser ditt eget ansikte o så ska hacket vara där du har näsan o tänka över det till hästen :-)

Boj skrev:
Ridningen skall ju ske med inriktninge från bakbenen, detta oavsett om du rider med eller utan bett. Så jag tror att du får gå tillbaka några steg i eran utbildning och träna för att hästen tar vikten i bakbenen, istället för att sjunka ihop som en punkterad ballong. Det är viktigt att hästen lär sig bära sig själv samt sin ryttare, och inte låter dig bära runt på honom.

En övning som jag har tillämpat och som är ganska effektiv, börjar från marknivå. Här lär man hästen grunden att förstå signaler, gå bredvid hästen med enhandsfattning lös tygel. När du skall göra halt använder du en spö och knackar lite på bogen, men i samma stund som hästen stannar skall kackningen upphöra. Denna övning ger en halt med tyngdpunkt på bakbenen om den utförs rätt, OBS tygeln skall ej röras i någon form under denna övning.

Sen kan man göra samma övning uppsutten, lång tygel med enhandsfattning samt spö i innerhand. Fram i skritt, och halt med lätta knackningar på bogen med spö. När hästen lärt sig detta kommer den att göra halt bara genom att spö visar sig fram vid bogen, och då kan man gå över till exempelvis tölten i samma övning.
Det är viktigt att man lägger in sina egna vikthjälper vid halten, eftersom strävan ligger i att få hästen till att svara på dessa. Är man riktigt duktig så kan man även göra denn övning i galopp också, fast dit har inte vi kommit. :o

Och om han är spörädd?! finns det ett annat sett, för annars lät detta välidgt nyttigt, en perfekt övning som man kan börja och avsluta ridpasset med... Fast jag ska nog ut och testa få se vad han säger om spöet, sist jag hade det så vart det skänkelvikning i sken :devil: nog för att vi skulle ha skänkelvikning... men jah tycker han har lugnat ner sig sän jag bytte till bettlöst, funderar på ett sidepull eller dyl. för hacket sitter inte så bra tycker jag, utan finns risk för skavning.. tur att den inte är min, utan lånad. :D

Liknande trådar

Relationer Min mamma fyller år snart och jag har i n g e n aning om vad jag ska ge henne i present. Hon jobbar heltid, kommer hem och hushållsfixar...
Svar
8
· Visningar
430
Senast: tgd
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 704
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 399
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar