Töltsättning

A

AMNG

Jag har en valack som är fyra år och fyr-gångare, men han töltar inte. Jag vet att han ska töltsättas och så, men kan någon förklara för mig hur det går till? Jag tänkte låta någon annan kunnig göra det så att det blir rätt.

Tack på förhand! :)

Sv: Töltsättning

Ja, eller jag har nog aldrig tänkt på hur man gör utan jag bara gör, men det är på min gamle gubbe som jag haft i fem år :)... Men de måste väl sätta under sig mycket eller är jag helt ute och cyklar? :confused:

Det är en fråga det inte går att svara på. Alla hästar töltsätts olika beroende på hur lätt/svårt det är för dem.
Men grunden är att hästen förstår drivande och förhållande hjälper och kan börja samla sig. Sedan jobbar man ofta från skritt till skrölt och nöjer sig med en yttepytte rörelse mot tölt. Och då gäller det att man känner vad hästen gör. Sen bygger man vidare från det. Och får panik inemellan när man i de två ostabila steg hästen tog ska avgöra om det var bara en svag trav eller på väg mot tölt.

Men roligt är det. Det låter bra att du lämnar bort hästen till någon som kan. Ta sen några lektioner på den hästen när den är töltsatt så att du vet hur du ska fortsätta med den.

Eftersom du i princip vet hur man töltar så tror jag att du hade kunnat fixa det själv.
Sen beror det på hur mycket tid och tålamod du har för det går inte fort.

Jag har töltsatt mina 2 hästar. Jag var först på en kurs och fick till mej att min häst måste vara mer musklad så det gällde korta rundor med varierande fart, helst mycket galopp.

Sen när han hade fått upp flåset började jag så smått att försöka få fram några töltsteg. Var bakom en töltsäker häst. Sakta men säkert kom tölten. Visst tog det tid men jag stressade inte. Till slut behövde jag inte göra mycket förrän han töltade och då på långa tyglar!

Min nuvarande häst gjorde jag ungefär likadant med men tölten kom snabbare där. Det är väl olika från häst till häst och sen det att jag var lite vanare andra gången.

Jag är då rakt inte duktig på något sätt men jag ville bara inte lämna bort mina hästar utan jag ville fixa det själv.

Eftersom du i princip vet hur man töltar så tror jag att du hade kunnat fixa det själv.

Om man ska töltsätta en häst som inte självmant bjuder till tölt räcker det inte med att "i princip" veta hur man töltar. Man måste verkligen känna vad hästen gör med sina ben.

Men visst, samtidigt måste man ju börja någonstans för att lära sig. Men jag skulle inte börja med att töltsätta en unghäst innan man har mycket erfarenhet av inridna islandshästar i olika stadier. Jag tycker TS ska se till att försöka rida så mycket olika hästar hen kan under tiden som denna unghäst lämnas bort på träning.

Jag är då absolut ingen duktig ryttare men har ändå lyckats att töltsätta två hästar.
Den ena var 6 år och den andra 7. Många sa att tötlade dom inte vid 7 så skulle det vara svårt att få dom i tölt sedan.
Jag bevisade motsattsen....

Jag är då absolut ingen duktig ryttare men har ändå lyckats att töltsätta två hästar.
Den ena var 6 år och den andra 7. Många sa att tötlade dom inte vid 7 så skulle det vara svårt att få dom i tölt sedan.

Min åsna i stallet är 7 år och töltar inte, men hon är knappt inriden och inte töltsatt ännu men det kommer när hon är redo för det.

Att du lyckats töltsätta 2 hästar innebär inte att alla andra också klarar av det eller att du ens klarar av att töltsätta en svårtöltande häst. Du kanske har naturtöltare hemma?

Att hävda att bara för att man själv har klarat av att töltsätta två hästar så ska alla klara av det håller inte, alla ryttare och alla hästar är inte likadana.

Det är olika från häst till häst, beroende på hur lätt dem har för tölten.
Men det som man ska tänka på när man töltsätter alla hästar är att sakta av och berömma på en gång då hästen bjudit emot tölt/töltat ett steg.
Innan jag töltsätter en häst så ser jag till att hästen förstår förhållande hjälper, framåt drivande och kan samla sig lite.

Många tror att man måste vänta och träna upp hästens muskler osv först.. Men har hästen gått i flock, stora och bra hagar så har hästen tillräckligt med muskler när man börjar rida in den. Sen är det faktiskt ingen häst som dött utav lite svett.
Unghästar brukar inte jag rida på mer än max 10-15min i början, så de hinner inte bli så trötta.
Och alla hästar orkar faktiskt tölta 2-3 steg!

Angående töltsättning, jag köpte min islandshäst i somras, han var inte tölt satt och de som skulle kallas "tölt" var snarare fyrtaktig trav. :o

Jag har jobbat fram tölten på min isis själv, Med hjälp av duktig tränare!! Jag tror helt klart inte att det är omöjlig att töltasätta som "nybörjare" men det måste vara svårt om man inte kan ta till hjälp.
Sen finns det ju som någon skrivit innan olika hästar och olika ryttare. Vissa hästar har lättare för tölt än andra osv... men har man ingen kunskap eller/ och erfarenhet av att rida en häst i tölt så kan det ju vara nog så svårt att få in ren och bra tölt även på en häst som är töltsatt, '

Sen är det ofta svårare att tölt sätta en islandshäst som "inte har" det laturala..

Om man ska töltsätta en häst som inte självmant bjuder till tölt räcker det inte med att "i princip" veta hur man töltar. Man måste verkligen känna vad hästen gör med sina ben.

Men visst, samtidigt måste man ju börja någonstans för att lära sig. Men jag skulle inte börja med att töltsätta en unghäst innan man har mycket erfarenhet av inridna islandshästar i olika stadier. Jag tycker TS ska se till att försöka rida så mycket olika hästar hen kan under tiden som denna unghäst lämnas bort på träning.

Sedan är de väl de att ha man en unghäst som man inte har så höga förväntningar på och man kan säga med stor säkerhet att de gör inget om de tar 3 år att töltsätta hästen och de gör inget om de inte blir perfekt så då kan man väl leka hemma för de dör juh inte hästen av och som ryttare lär man sig ton vis men har man en unghäst med lite värde i som man vill satsa med på tävlingbanorna så är de viktigt att hästen har en riktigt bra grund och då är de kanske inte läge att börja exprementera hemma och sedan komma på att oj de här var juh inte någon riktigt bra grund.

Jag hade turen (eller oturen berände på från vilket håll man kollar men i detta ämne kan vi kalla de tur) att komma över en renrasig islandshäst som ej va regisrerad och som aldrig kommer att gå registrera, ägaren till hästen köpte honom av medlidande så hon hade knappt ridit honom och hon hade aldrig ridit islandshästar förut så för henne spelade de ingen roll om hästen tölta eller ej bara han gick att rida. Jag hade honom i tre år ( inte på inridning utan mer rehablitering mot folkrädsla, så ridningen fick hon som bonus) och han plockade jag fram tölten på. De vart aldrig någon supertölt och jag tog inte någon hjälp då jag inte tyckte de va värt att lägga ner de pengarna på en häst som inte kommer ut på tävlingsbanorna men ändå tillräckligt bra tölt för att jag kunde ta med han på inoffeciella tävlingar och åtminstone få betyg. inga jätte poäng men vi 0 inga moment.

Så om man ska prova själv eller ej är väl berände på vad man har för mål med sig själv och hästen.

Som svar på TS fråga kan jag väl bara säga va jag gjorde och de är precis de många har skrivit redan, jag lärde hästen att samla sig och sedan jobba jag från skritt. De var till en stor fördel att han hade ett tydligt skriölt läge innan han ramlade in i riktig trav.
30279541.jpg

Senast ändrad:

Egentligen är det ju ingen raket-vetenskap men det beror ju alldeles på hästens förutsättningar - vad som behövs.
För en del är det ju plätt-lätt och för en del tar det lite mer tid och behöver lite mer fix och trix.

Jag skickade iväg min unghäst när hon var 5år, till en tränare jag då ansåg som duktig. Jag fick hem en häst som visserligen töltade men hade huvudet långt upp i vädret och hade slutat lyssna på tygeltag. Jag var givetvis så lycklig över att hon töltade(med lyft dessutom)! Men i efterhand har jag ångrat det då jag fortfarande, 3år senare har en häst som slänger upp huvudet vid tygeltag i tölt. Så hade det inte behövt vara om tölten hade fått ta tid och gjorts rätt!

Välj din tränare med omsorg, besök gärna flera alternativ och be att få se/få kontakt med andra hästar denne har tränat. Betala hellre mer o få en bättre tränare. Åk gärna o ta ridlektioner under tiden så du hänger med själv på hur de jobbar.

Om jag skulle göra om proceduren idag, så hade jag tagit hjälp av tränare och gjort det själv! Jag hade ridit det som ridlektioner och jobbat själv hemma. Dels för att det skulle få ta den tid det behöver och dels för att själv lära mig. Alternativt så hade jag skickat hästen till en tränare jag litar på(fast jag litade ju på den tränaren jag valde då så det är ju oxå knepigt!) Mitt problem på den tiden var att jag själv inte hade töltat på några år då mina andra ridhäst inte kunde tölta. Jag visste inte exakt vad jag letade efter så att säga.

Liknande trådar

Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
823
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 078
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
694
Senast: Glimra
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
620
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka