Töltsättning - tips

Sv: Töltsättning - tips

Väntar spänt på film! hur går det?

Hon är avställd nu, 3 månader kvar till fölning. Hann tyvärr inte filma innan jag ställde av henne då jag ställde av tidigare än jag hade planerat. Men jag återkommer! ;)

Skulle bara säga att tösen har fölat nu, en liten gulbrun kille som i dagsläget ser ut att ha ärvt mammas fyrgångsanlag.

Självklart!

blandat09%20082.jpg

blandat09%20080.jpg

blandat09%20079.jpg

blandat09%20078.jpg

Grabben växer till sig. Jag misstänker starkt att han också är fyrgångare. Alla föl "töltar" ju när de är små och inte fått koll på benen än men den här är 1,5 månad och får till det med benen ibland. ;)
Han ser nästan svart ut på rumpan där han fällt av, men man anar en guldaktig ton.

ceaz9.jpg

ceaz4.jpg

ceaz11.jpg

ceazarriks09.JPG

Snart dags att sätta igång hans mamma lite igen. Hon har ju tappat muskler så det blir projekt uppbyggnad. I vinter är målet att sätta tölten ordentligt och utveckla alla gångarter under sadel, sen ska det tävlas nästa år.

Av det jag ser på filmen så förstår jag att du vill ta det lugnt. Men.. Tänk på att rida tölten bakifrån och inte "lyfta upp" hästen ur traven utan med hjälp av skänkeln driva in bakbenen under henne och fånga upp med handen. Bärigheten tränas genom att hästen lär sig att vinkla sitt bäcken och aktivera bakbenen. Slut om mjukt med skänkeln och tryck vid behov för att få styr på bakbenen.

Risken om du fortsätter länge som du gör nu är att du tappar ryggmuskler på hästen och hon får problem. Tänk på att överlinjen inte ska gå förlorad i tölten, just nu bir det lite mkt underhals.

Försök få hästen att "sätta sig" mer i skritten och öka sedan drivningen och gå fram i tölt. Kom ihåg att även om det bara skulle bli ett steg bra tölt så är det mer värt än 10 som är si så där!:)

Absolut och jag är väl medveten om det du beskriver. Hon var väldigt het just det passet och är väldigt överambitiös överhuvudtaget och vill göra allt rätt utan att riktigt lyssna efter vad som begärs så just nu jobbar vi med att få henne att förstå vad man är ute efter och ge henne beröm så att hon inte blir stressad utan kopplar av. När hon väl kopplar av kommer en mer ärlig bjudning och därmed ryggverkan. Jag tänkte bara att jag lägger upp filmen fast det inte är super så att ni iaf får se att hon kan. fler filmer kommer efterhand som hon utvecklas och blir mer harmonisk med uppgiften - hon tycker det är väldigt jobbigt.

Tänkte just på dig häromdagen, jag har nämligen en bekant som köpt ett morganföl som visar tölt och hon är intresserad av att ta fram tölten i henne så småningom.

För övrigt är din fölis helt otroligt vacker:love:

Åh vad spännande! Vilket föl är det? Pappan till mitt sto är det som nedärver så det kanske är ett syskon?

Och jag tackar för komplimangen, han ser ut som ett troll för tillfället men är väldigt charmig och snäll att hantera.

Ett brunt stoföl är det (och hon köpte det i Skåne) men jag har glömt bort namnet för tillfället.
Jag har lovat att hjälpa henne med töltsättningen sen, jag tycker att det ska bli jättespännande fast det är ju några år kvar....

Tullesbo Lizzie D tror jag det är då, de har samma pappa och liknande linjer på mödernet också - så det blir en trevlig häst. ;)

Åhh vad häftigt. pröva med att starta tölten i hörnerna att när du kommer in i hördet flytta undan baken lite och samtidigt komma fram i tölt...Då "tvingar" msn hästen att trampa under sig.

Jag sar samma problem som du har just nu att få in denna förbenade röv under sig:) Och jag som nybörjare på tölt kan säga att jag har betydligt lättare att jobba hästen bra på volt, där jag helatiden flyttar in /ut baken rider lite skänkelvikningar .Då jobbar iallafall min häst riktigt bra0)

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka