Töltsättning - tips

bright_sara

Trådstartare
Nu har jag ju inte en isis men hoppas att jag får vara i detta forum ändå. ;)

Har nu börjat töltsätta min morgan tjej som är 4,5 år och undrar om ni har lite tips att komma med. Hon tycker naturligtvis det är jättejobbigt eftersom hon inte använt kroppen på detta vis tidigare. Vi tar ett par steg i taget och vilar i skritt ett par minuter. Hon kräver att jag ger henne mycket hjälp och stöd men har nu börjat förstå vad det hela går ut på och vi lyckades idag tölta ca 10 meter i ren tölt, avslappnat med framåtanda men då hade jag också varit rätt bestämd i halvhalten ett par steg tidigare och lyckats sätta henne på rumpan så att hon inte hade så bråttom. Hon vill hemskt gärna göra rätt men har lite bråttom. Hur mycket vågar/får jag ta? Hon vill gärna gå uppåt om jag tar för mycket, och tar jag för lite blir hon passaktig, dessutom "kringlar" hon sig lite om inte halsen är helt rakställd.

Specifika tips på vad jag bör tänka på?

Tack för hjälp!

Sv: Töltsättning - tips

Aldrig hört talas om att en morgan häst har tölt i sig!

Från svenska morganhästföreningens hemsida:

" Har Morgans fler gångarter än tre?

Morgans är inte sedda som fyrgångare eller femgångare, men det finns några Morgans med flera gångarter inom rasen. På 1800-talet var Morgans värdefulla för sin snabbhet framför vagn, och både travande och passande Morgans hade högt pris. Idag kan man finna ett fåtal Morgans som kan tölta eller gå passgång. Det finns inga specifika familjer eller blodslinjer som är dominanta för att avla fram dessa gångarter på Morgans idag."

Källa:http://www.swedish-morganhorse.com/Fragor & Svar.htm

Finns många raser som har tölt i sig, men inte så många i Europa. Såg en video när jag var på islandshästläger sist som visade massa olika raser som gick i tölt t.ex. Jag blev jätteförvånad, visste inte detta.

Till TS: har tyvärr inga bra råd till dig, har ej töltsatt någon häst.

Jag vill tillägga att jag tror att det finns många fler "flergångare" i rasen än vad det hittills verkat som då min häst aldrig töltar i hagen utan jag har upptäckt det genom ridningen (eftersom jag ridit lite isisar så vet jag hur det känns men det finns nog många ryttare i vår ras som inte fattar vad hästen gör och/eller väljer att inte låtsas om det då vissa uppfödare anser det vara "fult" - oftast är detta showfolk + att jag hade vissa misstankar då hennes syster är 5-gångare) och valt att inte ta fram det förrän nu då hon inte känts redo förut.

Jättekul!

En Gaited Morgan står på m in önskelista till framtiden, underbara hästar!

Har funderat en stund på när/om det kommer att bli så att även andra raser kommer att tävla med mot islänningarna i gångartsklasserna?

Till din fråga tycker jag det låter som om du gör alldeles rätt, för att hjälpa passaktigheten kan du förbereda med lite skänelvikningar och serpentiner för att mjuka upp henne i sidorna. Lycka till!

Har funderat en stund på när/om det kommer att bli så att även andra raser kommer att tävla med mot islänningarna i gångartsklasserna?

Min klubb hade faktiskt en inofficiell tävling förra sommaren där ett töltande varmblod var med i fyrgångsklassen! Kan tänka mig att det som domare är lite svårt att döma något som trots allt ser så pass "annorlunda" ut när man är van vid islänningarna. Som medtävlare var det faktiskt lite jobbigt att vara på banan samtidigt som en så STOR häst - var lite läskigt att rida om! Men det är säkert en vanesak för både ryttare och domare! Varmblodet klarade sig sådär i konkurrensen - fick riktigt bra poäng för trav (6,5-7), en något sämre töltpoäng (kring 4, vill jag minnas) och en obefintlig galopp....

Förutsatt att hästen är väl grundriden och förstår det du försöker göra (dvs samla henne för att "få med" rumpan när ni skall börja tölta), så tycker jag att du ska ta de förhållningar du behöver. Behöver du ta i lite, så gör det, men var noga med eftergift när hästen gör rätt. Jag tycker att det låter som om du börjat på ett bra sätt - några steg i tölt, sedan vila i skritt, några steg till i tölt osv.

Ofta är det också så att galoppen och galoppfattningar kan hjälpa tölten - dels verkar galoppen i sig lösgörande (särskilt om man som jag har en häst som lätt blir passtaktig), och dels hjälper galoppfattningen till med samlingen och att få under sig rumpan. Om du och hästen klarar en avsaktning från galopp till tölt, så kan du testa det som omväxling till skritt-tölt-arbetet.

Kanon, tack så mycket för alla svar!! Uppskattas! Jag ska tvinga ngn att filma sen när vi börjat få mer haj på det. ;) Så slänger jag in det här.

Det verkar som att amerikanarna har krånglat till det här med tölt och delar in det i flera olika sorter som man nog som islandsryttare inte skulle kalla ren tölt, utan travtaktig, passtaktig osv. De anser att de alla är olika gångarter, och vissa sitter bara och grisepassar och tycker de är så duktiga så, så jag föredrar nog att hålla mig till islandstänket. Men iaf, det kan nog också göra lite att det känns som att det blir skillnad. För mig så är ju tölt tölt. Hursomhelst är det en väldigt spännande värld vi ger oss in i, hoppas på att man i framtiden kan anordna töltklasser a la "Allbreeds". Det kommer dyka upp fler och fler tölttränade Morgans, det är jag helt säker på. :)

Den där uppdelningen av tölt i olika sub-grupper fanns även för islänningarna i deras svenska barndom, tror tom det fanns en artikel i en gammal islandshästen där man redde ut skillnaderna.

Jag väntar med spänning på filmen!:bump: Som du säger de flesta bilder jag sett på gaited morgans har varit just grisepass...

Imorgon hoppas jag att jag kan filma lite. Hon är väldigt duktig nu, hittar takten jättebra. Det går inte fort men det är iaf rent i takten 90% av tiden. Hon tycker det är väldigt roligt, den här nya grejen som hon kommit på att hon kan göra så plötsligt har hon börjat blanda i tölt i traven - den som alltid var klockren tidigare... ;) De är för roliga...

Det där är inte alls ovanligt! Min häst kunde som unghäst "tappa" traven i perioder när vi tränade mkt tölt.

Ja, men vad bra. Jag oroar mig inte. Fnissar mest och låtsas som det regnar. ;) Ska iväg till stallet om ett par timmar. Får se om jag kan ragga upp någon som vill filma.

Hej hallå, en lite uppdatering från oss är att vädret varit skit, folk har varit sjuka och sen har det tagits några bilder men inget som är att hänga i julgranen. Jag ska försöka få fram nu inom kort eftersom hon kommer att ställas av om ett par veckor då hon är 6 månader dräktig nu.

Det har gått fram och tillbaka, hon har haft problem med att hitta takten igen och därför grisepassat relativt mycket samt blivit spänd, men i förrgår kände jag att nu har polletten verkligen börjat trilla ner. Lugnt och fint och taktmässigt. Vi kunde till och med öka på farten en ½km/h. ;) Så det är jag väldigt nöjd med.

Jag återkommer med bild/alt film "bevis"!

Vad kul det är när andra raser som töltar dyker upp IRL här i lilla Sverige, jag har haft en passande travare och isisar och nyligen faktiskt upptäckt att det finns och har funnits araber som töltar, visserligen 'intränat' men till viss del är det ju så på många andra töltande raser också.
Finns tydligen araber som 'amble', nån slags passaktig gångart (grisepass?) går sakta, som dom gör helt naturligt av sig själva, dock som du sa så ignoreras detta elelr inte ens märks så är ju sällan man hör om det.
Coolast är att jag har bilder.
Egentligen borde man ju ha nån slags "gaited club" här i sverige som är öppen för alla raser/ korsningar!

Aja, vilket fall som helst så låter det ju som att du gör helt rätt, speciellt med att inte se grisepass etc. som andra gångarter och tar det lugnt och bra med henne.
Ser fram emot film!

Du har nog fått lida av samma som vi andra, halka, gör hästar mycket spända och passaktiga. Jag vill ha vår!!!

Hoppas att allt går bra med fölis!

Tack, tack. Ska bli intressant att se om den nedärver fyrgången (pappan är inte fyrgångare).

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka