Sv: Töltsättning av travtaktig?
Jag har ju en rätt gammal häst som fortfarande inte töltar, han har visserligen haft mycket problem i livet o det är först nu han gått att rida som en normal häst. Men iaf med honom så har vi tränat mycket på samling och på att använda den där rumpan som hänger o slänger bakom
Han har dessutom inte haft sin fysik till fördel, stor o tung o alldeles för fet. Vi är ännsålänge bara på förberedande stadie!
Vår tränare har gett framförallt en övning som gör stor skillnad-
bakdelvändning! Vi rider på en fyrkant och i varje hörn får hästen göra en bakdelsvändning och ur bakdelsvändningen så ökar vi takten lite. Då kommer något som liknar skritt-tölt! Samling där rumpan verkligen är med utan att vi stressat fram det och oxå i en då automatiskt bra form!
Vi har oxå tränat galoppfattningar från skritt, det för att han skall "sätta sig" och ta i. Bara själva fattningen alltså- inte galopperat nån lång sträcka utan fatta galopp och sakta av. Men det kanske är mer passande för just honom än generellt och det är bara något vi själva kommit på borde vara bra.
O sen har vi ju knepet att samla och öka takten (korta stegen) i nedförslut. Vi har valt att använda 240gr boots bak för att underlätta, men bara tränat vid hand. Och om 8v så får han nya skor o då skall han få tyngre skor bak. När vi väl fått på de nya skorna och vi borde ha bättre koll på galoppen och samlingen så kommer vi helt att välja bort traven och endast skritta, "skritt-tölta" och galoppera. Ingen trav alls den perioden. Skall bli spännande hur det går!
Jag har dessutom hitintills morotstränat lite vid hand. Jag har alltså haft grimma på honom, morotsbitar i fickan och tunga boots bak. Sen har vi promenerat ut i skogen! I alla nedförslut så har jag pressat honom till att takta o när han gör rätt så får han beröm o morot. Och detta funkar bättre än vad man kan tro! Det är ju lite stressigt för dom när de inte fattar vad man vill o pressar hästen till något den inte kan -där kommer moroten in! Hästen söker efter att göra rätt på ett helt annat sätt och vill vara med o göra övningarna även om den inte fattar. Men så är ju min pålle väldigt speciell i psyket morötterna kanske inte behövs för en häst som är mindre benägen att stressa upp sig.
Kan berätta oxå att min häst aldrig visat något anlag för tölt innan, helt klockren tregångare. Men den här våren har det kommit av sig själv när han lärt sig samla sig och kanske framförallt viktminskningen!
Här är första tillfället han verkligen visade att tölten finns där nånstans. Enda gången vi pressat honom under ryttare. Den här formen kommer vi försöka undvika när vi väl sätter igång med töltsättningen ordentligt. Om det går...