Töltsättning av travtaktig?

skuggi

Trådstartare
Jag har en islandskorsning med en stark och stabil trav, han har någon gång visat tölt i hagen, så därför är jag sugen på att försöka ta fram den.

Så, hur går man till väga?
Han är grundriden idag i repgrimma, samlar sig fint under ryttare i trav och galopp, är väldigt bärig. Har mycket schvung i traven, tar långa luftiga steg.
Någon som har några heta tips som jag kan testa?

Sv: Töltsättning av travtaktig?

Samla ihop honom ordentligt i skritten och försök att driva in honom i någon sorts skritt-tölt.
Min kompis hade en ponny som hade liiite islandshäst i sig och han lät de andra hästarna galoppera iväg för att sedan hålla in sin sprängfärdiga ponny. Då började stackarn tölta. Det är inte direkt att rekommendera, men jag antar att han fick till någon form av samling då?
Jag är inte expert, men ta hjälp av en tränare så löser det sig nog. :)

Ja... man kan ju alltid prova.. har försökt samla honom i trav i svagt nedförslut, någon gång har det känts lite åt tölt-hållet.. men kanske är det bättre att starta från skritten.

Ska se om jag hittar en tränare som kan hjälpa oss, han är lite annorlunda inriden så jag kan liksom inte bara kasta upp en tillridare och be dem fixa honom ;)

eftersom tölt kan jämföras med tölt så är det givetvis bättre att ta tölten ifrån skritten..
Traven är något helt annat.

Jag har ju en rätt gammal häst som fortfarande inte töltar, han har visserligen haft mycket problem i livet o det är först nu han gått att rida som en normal häst. Men iaf med honom så har vi tränat mycket på samling och på att använda den där rumpan som hänger o slänger bakom ;) Han har dessutom inte haft sin fysik till fördel, stor o tung o alldeles för fet. Vi är ännsålänge bara på förberedande stadie!

Vår tränare har gett framförallt en övning som gör stor skillnad- bakdelvändning! Vi rider på en fyrkant och i varje hörn får hästen göra en bakdelsvändning och ur bakdelsvändningen så ökar vi takten lite. Då kommer något som liknar skritt-tölt! Samling där rumpan verkligen är med utan att vi stressat fram det och oxå i en då automatiskt bra form!

Vi har oxå tränat galoppfattningar från skritt, det för att han skall "sätta sig" och ta i. Bara själva fattningen alltså- inte galopperat nån lång sträcka utan fatta galopp och sakta av. Men det kanske är mer passande för just honom än generellt och det är bara något vi själva kommit på borde vara bra.

O sen har vi ju knepet att samla och öka takten (korta stegen) i nedförslut. Vi har valt att använda 240gr boots bak för att underlätta, men bara tränat vid hand. Och om 8v så får han nya skor o då skall han få tyngre skor bak. När vi väl fått på de nya skorna och vi borde ha bättre koll på galoppen och samlingen så kommer vi helt att välja bort traven och endast skritta, "skritt-tölta" och galoppera. Ingen trav alls den perioden. Skall bli spännande hur det går!

Jag har dessutom hitintills morotstränat lite vid hand. Jag har alltså haft grimma på honom, morotsbitar i fickan och tunga boots bak. Sen har vi promenerat ut i skogen! I alla nedförslut så har jag pressat honom till att takta o när han gör rätt så får han beröm o morot. Och detta funkar bättre än vad man kan tro! Det är ju lite stressigt för dom när de inte fattar vad man vill o pressar hästen till något den inte kan -där kommer moroten in! Hästen söker efter att göra rätt på ett helt annat sätt och vill vara med o göra övningarna även om den inte fattar. Men så är ju min pålle väldigt speciell i psyket morötterna kanske inte behövs för en häst som är mindre benägen att stressa upp sig.

Kan berätta oxå att min häst aldrig visat något anlag för tölt innan, helt klockren tregångare. Men den här våren har det kommit av sig själv när han lärt sig samla sig och kanske framförallt viktminskningen!

Här är första tillfället han verkligen visade att tölten finns där nånstans. Enda gången vi pressat honom under ryttare. Den här formen kommer vi försöka undvika när vi väl sätter igång med töltsättningen ordentligt. Om det går...
anditolt2.jpg

Tack för omfattande svar! :bow:

Vet inte HUR jag tänkte när jag trodde vi skulle kunna ta tölt från trav, såklart måste vi ta den ur skritten.. :o

Bra tips du har där, bakdelsvändningen ska vi testa. Han har väldigt lätt för sig med samlingen och kan trava hur samlat och långsamt som helst som det verkar ;) Igår lät jag kompisen tölta igång lite innan jag lät min lille kille sätta igång, och då hann det bli lite tölt-sprattel innan han hittade traven. :idea:

Tror du att man alltså bör ha ett travuppehåll medan man letar tölten? Då kommer han ju vara gryyymt vältränad tillslut om han bara får galoppera överallt ;) lär han gilla, så mycket gas som han har.. ;)

Lite tips! Det kan hjälpa att hålla 4-g hästen rak i bakdelsvändningarna. På en femgångare hade jag böjt/ställt lite mer. Om du ska jobba med töltsättning så kan du tänka på att inte låta honom falla ner i trav från tölt, utan sparera gångarterna genom att ta skritt-tölt-skritt eller skritt -tölt-galopp. (passa så det inte blir korsgalopp)

Ett tips är också att låta båda skänklarna ligga om (ha en statisk skänkel) och "spänna" sidorna lite. Se om du kan hitta lite passtakt i skritten.

Jag antar att jag egentligen inte behöver skriva hur viktigt det är att allt det här varvas med att hästen får söka sig frammåt neråt och slappna av, mycket härlig beröm osv!

Lycka till!:laugh:

Jag håller inte riktigt med föregående skrivare...

Har erfarenhet av att ha ridit in ett par riktigt starka "travare", och har märkt att dom gärna tar lite stöd i bettet. Kan lägga sig lite på det, bli lite väl låga, tunga och ändå bara pinna på.

Tölten är en hårfin gång art mellan stopp och framåt, så det viktigaste är att ha en fullständigt lös häst som svarar blixtsnabbt på både framåt signal så som det minsta tygeltaget. Detta är extra viktigt hos en häst med mycket trav. Och för mig som vill gärna att hästarna har framåt anda i alla gångarterna är det också superviktigt att komma fram i tölten med, annars fastnar man lätt. Man får alltså lätt en häst som töltar i skritt tempo och thats it.

Jag skulle börja med att rida loss hästen i lite cirklar och serpentiner, lära den flytta för skänklar och bli snabb i reaktionerna. Sen låta den galoppera på hemvägen och bara "vingla" ner den från galopp (ska gå blixtsnabbt), då brukar en islandshäst takta lite, skitsamma vad den taktar så länge det inte är trav, bara ngt enstaka steg och sen låta den komma fram i galopp igen. Ofta kommer tölten av sig själv då, dock ligger det mycket grundarbete med mun, skänkel och säte på en häst som är travstark.

Vissa hästar är lättare att lära tölta från skritt, men för mig är det hästar med fart framåt och med starkare töltgrund.

Sv: Jag håller inte riktigt med föregående skrivare...

Är du en van ryttare av islandshästens gångarter?

Att från trav starta tölt med en travtaktig häst är inte speciellt smart. Om du har haft problem att förstå det nyss nämnda så kanske du inte ens har kunskap att få din häst i form!? (inte elakt menat). Jag föreslår främst att du tar hjälp av en instruktör. Att hästen är lösgjord är basic för att få ren tölt.

Övningar innan du försöker starta i tölt är att se till att den är lösgjord.
"Flytta bogarna" ett par steg i sidled, från halt böja hästens hals (stretching), öppna och galopp är utmärkta övningar till en början. Att galoppera en långsida i paddocken ett par gånger stärker hästens bakdel samt lösgör - en fyrgångshäst brukar har normalt lättare att galoppera i paddock än en 5:gångare.

I början kan du inte förvänta dig mer än ett par steg tölt, din häst kanske inte ens har tölt - eller är obegåvad (behöver inte bero på felridning). Gör en halvhalt samla hästen i kort skritt. Skritta riktigt långsamt och samla all energi. Hästen skall höja ryggen och trampa under sig. Enkelt förklarat så skall Hästen kännas som den går på tårna av lust att gå framåt. När du känner dig redo så driv hästen framåt med skänkeln och ta lätt stöd på tygeln, men samtidigt släppa efter- Tappa inte formen!. Dra absolut inte upp huvudet på hästen!
Börjar hästen trava sakta av och samla på nytt. Töltar hästen - sakta av INNAN den börjar trava, vilket kan bli efter 2-10 steg. Du måste alltså spara på tölten. Belöna!

Fler frågor? Vill du ha någon övning djupare förklarad??

//Mathilda

Jag förstår hur du menar med att de kan bli tunga och på framdelen, så blir min äldre häst, liksom travlokomotiv framtåt. Samlar man honom och ber om fart så blir det tölt.

Men den här sexåringen är otroligt lätt i framdelen och travar nästan hur samlad som helst :crazy: Han blir heller inte tung i handen utan svarar på mycket små signaler.

Fattar inte riktigt hur du menar med att vingla ner honom från galopp? Hmm..

Antar att detta var till mig och inte till Ninel?

Jodå, jag är ganska van vid tölt, har haft en femgångare i sju år :angel: Däremot har jag aldrig töltsatt en häst förut, och denna har liksom inte tölten så nära till hands som min 3-åring har tex.

Som sagt tidigare vet jag inte vad jag tänkte på när jag försökte ta tölten ur traven, såklart är det bättre från skritten. Problemet är väl att "hetsar" jag honom lite i skritten så blir det ganska lätt piaff/passage(vilket är det där de typ travar fint med schwung på stället?)

Nå, nu träffade jag Haffi Gislason på en kurs häromdagen och han lovade att ta sig an oss :bow: det ska bli spännande :bump:

Med vingla till menar jag att man med säte och skänkel flyttar hästen lite hastigt åt sidan/sidorna, får den nästan lite ur balans för att tappa galoppen.

Oftast är det också bra att göra mycket öppna övningar som alla redan sagt, men för mig i min ridning av unghäst är det viktigt att inte nöta för länge. Först lite öppnor på en unghäst i korallen ngr minuter, lös och alert, sen ut och rida på lite mer i tempo. Och allt det där tekniska kan man ju öva på ute med. =)

Ok, men är det inte obehagligt för dem om ryttaren vinglar till dem ur balans?

Nej det verkar inte så ,inte på min i alla fall. Han bara balanserade om sig sas och töltade på.

Min isis när jag började med töltenskickade så klart iväg henne då jag är inte så bra på att tölta) men när jag fick tillbaks henne så vart det mestadels passaktig tölt och et vart bara värre och värre.
Så då åkte honiväg igen på träning och som 4-gångare som hon är så är nu problemet att hon kan bli travtaktig med ovana ryttare(pekar på mig:D)

Jag har provat lite olika saker jag testar mig fram och ser vad som funakr bäst eftersom jag ja inte kan nått=)

Tölt från trav visst får man farten då men det är här lättaste att få travtakt så det har jag slutat med..Tror att ska man ta tölt från trav på en häst så ska man kunna liiite mer än vad jag kan idag:)

När vi kör från skritt så brukar jag böjja henne mkt köra skänkelvikningar, fram och bakdelsvändningar.. rida runt en korn och träna på att putta ut och in baken putta in och ut framdelen öka volten och minska volten utan att hästen rasar in eller ut.

Tränar på att gå på volt med halsen böjd utåt,innåt eller rakställd tränar mkt galopp-skritt-galopp övningar

När jag sedan efter allt detta skall till att tölta så sätter jag mig ner i sadeln börjar ta en massa halvhalter samlar upp hästen driver på och baken ska ju då här med.... lättare än gjort:D sen kommer tölten om man har tur hahaha..

Gör INTE de misstag jag gjorde att trode man skulle GUNGA fram tölten.. ja pannkaka vart de ial...
:o

Om du är den jag tror att du är ;) och står på h***y så är mitt tips att ta hjälp av E*a, jag har precis fått exakt den hjälpen jag behövt för att töltsätta en riktig liten travare plus att jag läst denna tråd en himla massor: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=944415
Flipa har aldrig visat ett enda lateralt steg av sig själv, men hon har lärt sig fort tycker jag! Och när jag läser din beskrivning om hur han går i de övriga gångarterna så ligger du nog steget före mig fråns där vi började ;) När vi väl hade fått till en bra samling så var det "bara" att driva ännu mer och ta förhållande tygeltag uppåt så hon började arbeta mer med benen (eller hur man nu kan förklara det...)

Ok, men är det inte obehagligt för dem om ryttaren vinglar till dem ur balans?

Man vinglar inte till, man tar med hästen åt sidan.
:idea:

Har du tillgång till Eyolfurs 2 dvdfilmer så kan du se det där i praktiken :)
Det är för att lossa hästen i sidorna och bättra på takten.

Man gör en snabb sidoförflyttning och tar med hästen, och blir snabbt neutral när hästen flyttat sig en bit rakt ut åt sidan från det tidigare spåret.
Det ser ut som att man 'tippar' rakt ut från hästen, vilket får den att snabbt tappa balansen, och när den återfår den så bättras takten.

Ah, som en pytte-skänkelvikning typ? Så har jag gjort med min femgångare när han styvat upp sig och blivit passtaktig, då har en liten sidvärtsrörelse löst upp spänningen så att säga. Då tror jag att jag fattar :bow:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka