Töltar bättre uppför?

tl00

Trådstartare
Rider en häst som har väldigt lätt att bli passig i tölten. Har alltid fått höra att man ska testa i svag nedförsbacke för att hästen ska få med sig bakdelen bättre och också förbättra takten. Men det funkar inte alls för oss, det blir ännu orenare och kanske beror det på att hon inte är stark nog att hålla emot nedför?

Igår däremot testade vi att tölta på plan mark och sedan svagt uppför som blev lite brantare efter hand. Det gick hur bra som helst, hon bar sig mycket bättre, blev lätt i munnen och takten var så mycket bättre. Hur kommer det sig? Rent fysiskt, varför har hon lättare uppför?

Sv: Töltar bättre uppför?

En passtaktig häst kan aldrig bli bärig i uppförsbacke, det är den krassa sanningen. Däremot blir hovnedslaget snabbare genom att backen möter hoven, men hästen är oavkortat på framdelen.

I nedförsbacke kan hästen däremot bli mer bärig, men för att det ska vara möjligt måste man kunna utnyttja backen genom att sätta stopp för tempot och utnyttja energi till baken. Här kan hästen i stället för att fösa in bakbenen under sig som en passtaktig häst gör, istället vinkla lite mer i hasen och på så sätt kan takten bli lite renare.

Min erfarenhet från passtaktig hästar är dock mer omfattande, ofta krävs arbete med lösgörande. Överlinjen behöver tränas, samt som sagt stärka bakbenen, öka enrgin för att takten ska bli mer bestående.

Som Boy säger är det svårt att få en ärlig bärighet i uppför, däremot kan det också vara så att hästen tvingades ta i med bakbenen mer och på så sätt fick en renare tölt. Har också varit med om hästar som varit passtaktiga och rensat sig uppför men då har det framförallt varit styva hästar som är en del på framdelen. och ja, den hästen jag nämner blev helt passtaktig utför, troligen balansproblem...! (men försök fånga upp tempo med halvhalter, risk är dock att hästen då börjar vixla om den inte klarar balansen)

Intressant!

Håller med dig om det där med att femgångarna verkar "skyffla in" bakbenen under sig.

Funderar lite kring det här med gångarter och lutning på underlaget.

Det verkar vara ett vanligt råd att söka traven i uppförsbacke/uppförslut på femgångarna med svårt för trav. Beror det enbart på att man lurar dem att bli mer framtunga?
Kan annars tänka mig att om man nu har lättare att få dem mer diagonala i svagt uppförslut så borde det kunna rensa en passtaktig tölt lite också?

Likadant med nerför: det verkar vara ett vanligt råd att försöka locka fram tölt i nerförsbacke på de hästar som har lite svårt för tölten. Varför, liksom?'

Någon bra tanke?

Det verkar vara ett vanligt råd att söka traven i uppförsbacke/uppförslut på femgångarna med svårt för trav. Beror det enbart på att man lurar dem att bli mer framtunga?
Kan annars tänka mig att om man nu har lättare att få dem mer diagonala i svagt uppförslut så borde det kunna rensa en passtaktig tölt lite också?

Ja de blir ju självklart lite mer framtunga i uppförs backar, målet med och när man söker traven på det sättet är mer för att hästen ska hitta diagonalen. Ändamålet är inte att bli kvar att endast trava i uppförsbackar, utan bara en liten start. Och visst kan den rensa tölten från passtakt, men som sagt på framdelen vilket hästen förmodligen redan är innan.

Likadant med nerför: det verkar vara ett vanligt råd att försöka locka fram tölt i nerförsbacke på de hästar som har lite svårt för tölten. Varför, liksom?'

Det vanligaste problemet ryttare har är att de rider med för lite energi i bakbenen, och nu kvittar det om hästen är pass eller travtaktig för i bägge fallen saknas energi. Många tolkar energi som ett högre tempo, så är icke fallet utan som ett mer bestämt steg/nedslag.

Här kan en lite slack nedförsbacke vara behjälplig, men då krävs av ryttaren att denne ser till så att tempot håller sig lågt då hästen bakben liksom skjuts på lite pga nedförslutet. Ett litet sätt att öka energin i bakbenen, jag nyttjar denna möjlighet även med taktrena hästar då denna övning även blir stärkande för dessa genom att de måste hålla i sina bakben också.

Här kan en lite slack nedförsbacke vara behjälplig, men då krävs av ryttaren att denne ser till så att tempot håller sig lågt då hästen bakben liksom skjuts på lite pga nedförslutet. Ett litet sätt att öka energin i bakbenen, jag nyttjar denna möjlighet även med taktrena hästar då denna övning även blir stärkande för dessa genom att de måste hålla i sina bakben också.

Tack för resonemang. Att nerförsbackar styrektränar är ju välkänt... under förutsättning att man rider hästen rätt, förstås.
Det är alltid intressant att höra hur folk resonerar.

Själv har jag just "hittat på" att mycket passtaktighet sitter i bristande lösgjordhet.

Vi kan ta min Barmi som exempel.
Jag köpte honom som oinriden femåring (inte insutten utan bara gått fritt i stor hage).
När jag började rida honom, hade han skritt-grisepass-tölt-passtaktig tölt-pass möjligen med inslag av korsgalopp.
Ingen värst kul gångartskonstellation.

Jag har ridit honom mycket lösgörande i skritt och tölt. Mycket öppna, olika grader av sidvärtsrörelser där jag gradvis pressat fram mer och mer separation mellan bakbenen (från lätt skänkelvikning till side-pass).
Resultatet har blivit en häst helt utan grisepass - den försvann fort även om tölten kunde bli passtaktig i början av ett ridpass.
Han kan bli lite passtaktig i tölten när jag länger ut honom, men ändå skaplig.
Han tar numera trav direkt från skritt utan mellanliggande tölt, eller han kan gå ner från galopp direkt i trav eller han går till trav från tölt.

Jag har nu en fungerande fyrgångare (låt vara att högergaloppen är dålig och gärna blir i kors) som enligt tränare är klar för lätt fyrgångsklass, färdig för T2 och någon av de lite lättare töltgrenarna. Han har inte så fin ökad tölt och orkar inte så samlat att han skulle klara en öppen töltklass.

Traven är stadig och taktren, går att variera formen lite, går att samla lite, går att försiktigt skänkelvika (men då får jag vara väldigt försiktig). Klarar tolvmetersvolter i paddock i trav, klarar åttavolter på ca 15 meter inklusive omställningarna utan att tappa den trevliga diagonala tvåtakten.

Det har tagit 1½ år av lösgörande ridning för att uppnå detta. Det tog honom ett drygt års ridning innan han hittade trav på riktigt, men jag kan ju tycka att det är rätt OK med tanke på gångartskombinationen när vi började, och med tanke på att han då också var smällfet.

Min bakgrund är huvudsakligen western och en del dressyr, och så lite islandshästridning då och då men jag har ingen "läromästare" bland islandshästarna. Dock har jag uppenbarligen en ganska bra instruktör.
Barmi har gått för instruktör fem gånger tror jag under den här tiden.

Jo, det är nog en rätt bra häst jag har - ingen riktig tävlingshäst men samarbetsvillig som få och faktiskt inte så svårt för sig när han väl lyckats lossna i ryggen.

Ja som jag skrev i ett tidigare inlägg, så är min erfarenhet att passtakten kräver lite mer arbete än bara rida i nedförsbackar.

Många dock inte alla hästar med passtakt har problem med sig själva, i en del fall är problemet ryttaren som inte har hittat de kompatibla knapparna för tölten och genom det rider runt i fel takt. Med rätt ridning så kommer tölten klockrent som ett brev på posten, men som sagt detta är inte så många hästar eftersom även felaktig ridning är det som starkt bidrar till att hästen blir stel/styv och genom det pass taktig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 227
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar