hljomalind
Trådstartare
Jag har börjat att rida en ganska otränad 4,5gångare som tidigare varit turhäst med mycket nybörjare på ryggen... Han är inte dummare än att han "lärt sig" gå emot ryttarens hjälper, och detta ställer till problem när man ska jobba med honom. Han blir extremt passig, stel och grinig när jag försöker samla ihop honom i tölt. De "knappar" jag lärt mig från ridning av andra grisepassare funkar inget vidare ... Dock KAN han tölta riktigt lätt och fint, när han bjuder ordentligt framåt och själv väljer att börja tölta, tex när vi vänt hemåt och närmar oss den där galoppbacken... (blev förvånad första gången det hände, när han plötsligt bara tickade igång!)
Jag vet ju att sånt här tar tid, men min strategi tillsvidare är att jobba lösgörande i skritt, men inte "försöka få honom i tölt", utan när jag vill rida fortare än skritt men känner att han "bjuder mot grisepass" lägger jag honom i trav i stället. Och så utnyttjar jag tillfällena när han börjar tölta av sig själv till att rida framåt med lätt hand och berömma mycket. överhuvudtaget rida honom mjukt och se till att han har kul, för att få igång framåtandan ännu mer.
Vad tror ni om det? Tacksam för tips!
Jag vet ju att sånt här tar tid, men min strategi tillsvidare är att jobba lösgörande i skritt, men inte "försöka få honom i tölt", utan när jag vill rida fortare än skritt men känner att han "bjuder mot grisepass" lägger jag honom i trav i stället. Och så utnyttjar jag tillfällena när han börjar tölta av sig själv till att rida framåt med lätt hand och berömma mycket. överhuvudtaget rida honom mjukt och se till att han har kul, för att få igång framåtandan ännu mer.
Vad tror ni om det? Tacksam för tips!