töltar bara på eget initiativ

hljomalind

Trådstartare
Jag har börjat att rida en ganska otränad 4,5gångare som tidigare varit turhäst med mycket nybörjare på ryggen... Han är inte dummare än att han "lärt sig" gå emot ryttarens hjälper, och detta ställer till problem när man ska jobba med honom. Han blir extremt passig, stel och grinig när jag försöker samla ihop honom i tölt. De "knappar" jag lärt mig från ridning av andra grisepassare funkar inget vidare ... Dock KAN han tölta riktigt lätt och fint, när han bjuder ordentligt framåt och själv väljer att börja tölta, tex när vi vänt hemåt och närmar oss den där galoppbacken... (blev förvånad första gången det hände, när han plötsligt bara tickade igång!)

Jag vet ju att sånt här tar tid, men min strategi tillsvidare är att jobba lösgörande i skritt, men inte "försöka få honom i tölt", utan när jag vill rida fortare än skritt men känner att han "bjuder mot grisepass" lägger jag honom i trav i stället. Och så utnyttjar jag tillfällena när han börjar tölta av sig själv till att rida framåt med lätt hand och berömma mycket. överhuvudtaget rida honom mjukt och se till att han har kul, för att få igång framåtandan ännu mer.
Vad tror ni om det? Tacksam för tips!

Sv: töltar bara på eget initiativ

Kul att nån tar tag i gamla turhästar och försöker rida dem rätt. Det är inte lätt vet jag av egen erfarenhet. Oftast fattas ju en hel del dressyrarbete och lydnad så det är viktigt att bryta gamla mönster. MEN... Rid inte för mycket trav och framför allt inte rakt fram på väg. Då är risken att han blir styv och framtung. Trava i terräng med knöligt underlag och ibland kortare sträckor på andra ställen. Variera tempo och form så han inte bara knäcker av i nacken och pinnar på utan schwung. Använd när du jobbar mycket skritt och GALOPP. Det lösgör och bättrar på framåtandan. Lägg gärna in dressyrövningar ute i bushen, rid inte för mycket på bana om han har lite dålig samarbetsvilja alt framåtanda. Sen kan du göra växlingar mellan galopp och tölt, tölt och galopp. Börja med att utnyttja hans självständiga tölt innan galoppbacken, det är bra men var före hästen så du ger hjälper för tölt när han själv är inställd på tölt. Sen kan du använda samma hjälp/sätt för att få tölt även på andra ställen. Försök växla till tölt efter galoppen om så bara några steg i början. Växlar han in i grisepass bryter du genast till annan gångart men välj olika varje gång. Bryter du alltid till skritt lär han sig nog snabbt att grisepass = paus. De är ju smarta, de små hårbollarna :D Lycka till!

Jag tycker det låter som att han bara spänner sig, blir styv och lat och grisepassar därför?

Jag skulle, precis som du, börja jobba i skritt och känna att han är helt mjuk i skritten och arbetar genom hela kroppen innan du ger dig in på någon annan gångart. Är han lat öht, även när du inte sk tölta?
Sen, när du känner att han är helt mjuk och arbetar med hela överlinjen och hela kroppen i skritten kan du börja träna på att samla honom, utan att han börjar spänna sig eller bli styv, och när det fubgerar även börja jobba lite smått i tölt. Var NOGA med formen (börja i en ganska lång, låg, och allt eftersom att han blir mjukare i kroppen och mer taktsäker samla upp honom till en mer samlad form) arbeta gärna på volter och ha honom böjd och ställd, och flytta honom för skänkeln när han börjar styva sig. Det är viktigt att han hel tiden är mjuk och inte spänner sig, utan jobbar genom hela kroppen, men jag tycker att du verkar som att du verkar veta ganska bra vad du håller på med och tänka klokt :D
Lycka till! :)

Kul att nån tar tag i gamla turhästar och försöker rida dem rätt. Det är inte lätt vet jag av egen erfarenhet. Oftast fattas ju en hel del dressyrarbete och lydnad så det är viktigt att bryta gamla mönster.

Men lydnad är en av de absolut viktigaste egenskaperna för en turhäst! Och dressyrträning är viktigt för sk turhästar eftersom det är en förutsättning för långsiktig hållbarhet.

Sedan beror allt på vad man jämför med, men våra hästar (verksamhetshästar) håller en bra mycket högre lydnadsdisciplin än många privathästar. Och gör de inte det får de utgå ur verksamheten tills man ordnat till det.

Hela citatet "Kul att nån tar tag i gamla turhästar och försöker rida dem rätt" är tokigt tycker jag. Ägaren dvs turridningsfirman måste ju se till att hästarna får en bra träning, även om man går med olika typer av ryttare i verksamheten. Det betyder att man måste ordna ordentlig träning av kunniga ryttare till alla sina hästar regelbundet NÄR hästarna är i verksamheten.

Denna "nån" du hänvisar till måste alltså vara turridningsfirman själv.

Kan bara instämma, jag köpte en ung turridningshäst (9 år) och han är väldigt lydig än idag, 9 år senare, utan att jag behöver kräva det i varje moment. Det är liksom inbyggt. Men han kan ha egna åsikter emellanåt och det har han ju rätt till.

Jag har själv verksamhet med ridskola/turer (med hyfsat välridna hästar som kan grunderna i dressyr och är tävlade med hyfsade placeringar i lätt klass på klubbtävlingar) så det var inte menat att vara nedvärderande mot verksamhetshästar i sig. Många verksamheter håller mycket bra kvalitet på både utbildning och hästar. Men jag vet oxå att långt ifrån alla rider igenom och underhåller hästarna en och en så när de ska jobba enskilt kan de ibland bli lite tjuriga och testiga. De funkar superbra på sin plats i ledet och ifrågasätter ingenting förrän man plötsligt rycker ut dem från sin invanda plats och rider iväg ensam. Har de då också lärt sig fuska mot grisepass, fallit på framdelen och lagt dövörat till pga för många obestämda ryttarhjälper behövs en hel del träning för att det ska bli bra igen.

Sakfrågan i tråden var ju dessutom att den specifika hästen det gäller hade töltproblem, var en lite otränad fd turhäst som pga mkt nybörjare lärt sig gå emot och fuska, eller??? Mitt inlägg var menat som stöd och uppmuntran till trådskaparen. Inte som kritik till all världens verksamhetshästar som ju i stället borde få nobelpris eller nåt för sitt ofta enorma tålamod. Ber om ursäkt om det uppfattades på ett negativt sätt.

Tyvärr har jag erfarenheten från flera stall jag varit på att det inte finns så mycket tid för tillridning av turhästarna. speciellt inte när det gäller de de där lugna, snälla, okomlicerade hästarna, som alltid lunkar på och sköter sig och dessutom nästan jämt får bära den ovanaste ryttaren på turerna... det är synd. Sen finns det nog en massa bra stall där det funkar annorlunda också.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Boj
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 734
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2