tölta med unghäst

S

sofia_92

Hej!

Jag har tidigare varit med och ridit in, och även ridit in själv, en del hästar av olika raser, bland annat islandshäst. Men med islandshästarna var det inte jag som huvudsakligen red in utan jag hjälpte bara till. Men nu så har jag en islandshäst som är jätte snäll och duktig men jag har ett litet problem... Jag får honom inte att tölta! Har mestadels erfarenhet av andra raser och vet inte hur jag ska göra.. Vill inte göra fel och förstöra en så underbar liten häst. Allt annat går jätte bra förutom detta. Någon som har några tips? :)

Sv: tölta med unghäst

Nu är jag tråkig, men det bästa du kan göra är att ta hjälp av en instruktör/tränare :idea:

Sen är jag inte så insnöad på islandshästar och deras gångarter men det finns säkert fler tips också, men det får någon mer insatt ge dig :D

Sv: tölta med unghäst

Ger samma tips som tidigare TA HJÄLP AV TRÄNARE.

Men annars så ska man ju tänka samling, driva hästen framåt och uppåt fast den ska ändå vara lös och fin "på tygeln", sedan "bara" addera energi. Dock ska man ju endast kräva ett par steg i taget då det ofta är jobbigt för hästen att sätta in under sig och tölta.

Sen tänk på att alla har olika lätt för det. Byggning påverkar mycket. Men somsagt, ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig, det är så lätt att det blir fel annars.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 376
Senast: Sesca
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama