_moa_

Trådstartare
Jag har ett shettis sto som töltar. Kom på den briljanta idén att börja töltträna henne, sagt och gjort så tränade vi kort tölt idag. Kom sedan på att det kanske inte är så bra. Sliter tölt mer på en vanlig ponny än vad det gör på en islandshäst?
Är det värt att träna tölten alls? Blir det jobbigare med traven sen?

Så vad tror ni? Kanske ska jag ge upp mina planer om min shettis i ökad tölt:angel:

Sv: Tölt

Jag kan inte tänka mig att tölten skulle slita mer bara för att det är en annan ras.
Se bara till att hon använder sig på rätt sätt, inte någon spänd sänkt rygg.

Har hon reda på skillnaden mellan gångarterna så hon inte blandar hej vilt så ska det väl inte vara några problem med att tölta henne tycker jag.

Kul med en töltande shettis! :)

Borkan skrev:
Jag kan inte tänka mig att tölten skulle slita mer bara för att det är en annan ras.
Se bara till att hon använder sig på rätt sätt, inte någon spänd sänkt rygg.

Har hon reda på skillnaden mellan gångarterna så hon inte blandar hej vilt så ska det väl inte vara några problem med att tölta henne tycker jag.

Kul med en töltande shettis! :)

Okej, men vad bra!
Då är det dags att börja träna ordentligt på det då:)

Hon har skillnad i korta tempot, vill man öka så travar hon. Men om man håller jätte kort tempo en kort sträcka så funkar det. Hoppas på att bygga upp det bättre när hon får en starkare överlinje och så.

Tack för svaret:)

bettysmatte skrev:
Varför töltar hon? Är det något som förekommer hos shettisar ibland?

Hon töltar när man kräver samling av henne i traven. Det är ju från början inget önskvärt beteende som jag vill ha. Men nu har hon börjat slappna av i tölten mer och mer.
Jag vet inte om det kan förekomma. Mitt föl töltade när han var några dagar.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama