S

SaRa82

Hej hopp!! NU ska ja fråga lite av mina dumma frågor igen...:confused: För att få bättre tölt fick ja tips om att tölta i nerförs backar... har gjort det nu i snart tre veckor. Tycker inte att det blir nå bättre,det är bara skummpigt! Gör ja nått fel? hur brant ska backen vara? hur länge ska man träna innan det ger lite resultat? Finns det nått mer ja kan göra som ska vara bra för tölten? Kan vissa hästar ha summpig tölt bara av sig själva o det går inte att göra nått åt?? Kan någon hjälpa mig så ja kan få allt lite från början med träning. Tror verkligen att den här hästen har fått göra lite som han har velat. Jag har bara tagit honom på foder men märker mer o mer att det finns mycket att träna o ja vet inte vart man ska börja!!?? Han har gått som turhäst i många år... tacksam för svar!:)

Sv: Tölt??

Är hästen musklad? Går den på framdelen mkt? Hur funkar de andra gångarterna? Rena? Får du igenom dina halvhalter? Driver du med sätet? Är hästen tillräckligt samlad?

Många frågor blev det ;)

Börja med skritt i serpentiner, rid på volt, skänkelvikningar, öppna & sluta, få hästen att riktigt trampa under sig och samla sig i rätt form.

Tänk på hur du sitter och hur du fördelar din vikt över hästens rygg (isisar är ofta ordentligt viktkänsliga och känner direkt om du sitter framåtlutad), eftergifter så fort hästen gör rätt etc.

Hur sitter sadeln? Sitter den med en handsbredd bakom bogbladet? Om inte så kan sadeln ligga för långt fram och hindra bogen från att arbeta korrekt.

Jag brukar sedan alltid trava innan jag töltar, tycker det blir mkt lättare med tölten sen. Börjar med att samla ihop hästen, kortar tyglarna (här ska hästen relativt villigt korta sig), förbereder för tölt, driver med säte och halvhaltar.

Lycka till! :)

Jag tycker att han har ganska bra kondis o muskler... är jätte fin i skritt o galopp,traven är lite så där. vill gärna börja galoppera när ja vill ha trav. jag driver inte så mycket med sätet,mest med rösten. är det fel? Jag tycket att han är fit samlad i skritten men verkar spänna sig o blir mer framm tung när dete dax att tölta. känns inte som han lyffter fram o får baken under sig... gud va svårt att förklara i att skriva, men det blir mer skummp. sadeln glider fram hela tiden trots svanskappa o han e lite vit på ryggen så sadeln e ju uppenbarligen inte bra men det har jag sakt till ägaren om så en sadelprovare o ny sadel e på gång! har sadeln mycket med dålig tölt att göra?

SaRa82 skrev:
men hur e det med tölt i nedförsbacke???

Hur förbereder du honom för tölten? Det är ju inte bara att driva i nedförsbacke och sen tro att tölten ska komma. Förstår du vad jag menar? På vissa hästar upplever jag att det funkar bäst att tölta i nedförsbackar vissa är det bäst att tölta i en liten uppförsbacke.

Nu gissar jag bara men jag tror att man oftast töltar i nedförsbacke med passaktiga hästar och uppför med travtaktiga... Är jag helt fel ute?

SaRa82 skrev:

Jag har både femgångare och en 4,5 gångare. Endast en av dem blir taktren i en svagt lutande nedförsbacke. De andra blir passtaktiga om man inte ser upp. Och då blir det som du upplever det...... stötigt.

Om hästen inte är lös i nacke och jobbar bakifrån så hjälper det inte att tölta i nedförsbacke. Ta hjälp av instruktör eller någon erfaren islandshästryttare.

/Åsa

Idén med tölt i nedförsbacke är att den blir bättre för att hästen trampar in bakbenen längre under sig per automatik. Men det här är verkligen en sanning med modifikation. Min femgångare får absolut bättre tölt i uppförsbacke, och ren skär grisepassvarning i nedförsbacke. Så det är verkligen ingen regel att bara köpa rätt av.

Träna istället på lösgjordhet, rörlighet, STYRKA i bak, buk och rygg, att känna in tölten med ditt säte osv. Jäkligt svårt på många hästar.
Tölttakten i sätet är en förlängning på skritttakten (det här jobbar jag just nu med, att hästen inte ska gå in i samlad trav utan i tölt). Det är ett jäkligt finlir på vissa hästar. Man får jobba ihop sina signaler.

Kan du ta hjälp av någon vettig instruktör?

OlleAtlas

Tack för alla svar... jag tror det bästa är att ta hjälp av en instruktör så jag inte trixar för mycket med honom. det har ni helt rätt i!! sen tränar jag vidare i badocken så han blir mer lösgjord. bra tips på sånna övningar då? hur börjar man träna ex öppna o sluta med en häst som inte ridits så på jätte länge? skänkelvikning har han inte heller gjort på jätte länge för hon som har honom har bara haft han på turer och inte gjort nått mer typ.

Hej hopp! Det är väldigt bra träning för tölten att göra det i nedförsbackar..Och det tar sin tid. Men om du ska träna i nedförsbackar så ska du bara träna igångsättningen på tölten så att hästen sätter rumpan under sig...Sen får du va lite mer bestämd med han ;)

Linneeaaa skrev:
Hej hopp! Det är väldigt bra träning för tölten att göra det i nedförsbackar..Och det tar sin tid. Men om du ska träna i nedförsbackar så ska du bara träna igångsättningen på tölten så att hästen sätter rumpan under sig...Sen får du va lite mer bestämd med han ;) Hoppas att det går till sig ;)

Jag tror på att det bästa sättet att träna hästen är att varera träningen mycket, eftersom att många problem sitter i hästens hjärna och inte i kroppen. Så ena dagen kanske man tränar på att tölta nerför och trava uppför ( som jag tycker är mycket bra ). Nästa dag kanske man tränar att tölta mycket långsamt och lösgjordt på volter. Det gäller att vara kreativ och försöka hitta vad som funkar på just den hästen. Min häst har blivit mycket bättre i takten sen jag köpte honom, och det "enda" jag gjort är att rida varierat. Och nu är han mycket mjuk i tölten, det var inte så himla bekvämt i början när han var mycket passtaktig.

SaRa82 skrev:

Jag har testat och jag tycker inte att det blir så bättre, hästen blir så springig.. ;/ Men tölta väldigt sakta, driv och driv, lägg din sadel långt bak och använd dina ben, gör sepentiner och DRIV men det ska gå sakta.
Tänk inte på formen till en början, först är det takten, när den siter kommer formen ovs.. Rid i backar, sidleds ovs och träna ryggen :)

Hej hopp!
Fick ingen riktig bild av ifall det är en travtaktsproblem el passtaktsproblem du har, men jag får en känsla av att det är passtakt... Bästa sättet att få bort passtaktighet är att lossa hästen ordentligt i sidorna. Rid inte bara rakt fram utan flytta hästen undan för skänkeln från sida till sida. Då får du automatiskt bakdelen aktiverad samtidigt som det blir väldigt svårt för hästen att grisepassa .
Känner du att hästen inte kan el vill flytta sig i sidled får du börja i skritt. Funkar inte det heller är det ett bra tips att plocka fram tömmarna. Det bästa är att ha ganska korta tömmar så att du inte får så mycket att hålla ordning på (tex ponnytömmar) När du tömkör har du möjlighet att gå precis invid det bakben du vill flytta in under kroppen på hästen o då brukar det gå lättare. Du kan också ta hjälp av en vägg eller ett staket om du har svårt att få till det. När hästen väl har lärt sig att sätta in bakbenen under kroppen på kommando blir det lättare att "rida ihop" den.

Att rida i utförssluttning tycker jag funkar bättre på den typiskt felridna fyrgångaren som vill köra upp näsan i skyn o gå i travtaktig tölt utan ryggaktivitet. Är det en sån häst du har så är ett tips att rida tölt i serpentiner el öppna (både höger o vänster!) Då kan hästen inte spänna underhalsen o kommer snart att hitta en bättre form att gå i. Då kan en backe vara till hjälp för hästen att orka få med sig baken (genom ryggen), men man måste vara noga med att inte lyfta upp näsan på hästen. Det är mankpartiet på hästen man vill ska kännas som att det lyfter o det kommer bara upp om näsan pekar nedåt.

Ligger hästens vikt redan på bogarna förvärras detta oftast när det går utför, framförallt om man låter den öka takten. Kan man bromsa upp farten så fungerar det oftast bättre.

Tack för alla svar! vi tränar på för fullt med alla tips vi fått!! Har tränat mycket lösgörande o fick faktiskt härom dan honom i underbar tölt nerför!!!:) Den fortsatte efter backen tills ja gick över till skritt. Provade på plant efter en stund men då var de borta men nu vet jag att han har o kan tölta fint!!!:banana: Vi tränar vidare o de känndes som en liten morot till mig! Undrar med de där om sadeln långt bak?? hur långt menar du då?

jag kan nästan garanterat säga att det su känner som skumpigt i nerförbackarna är travtaktighet möjligen passtaktighet....att det kanske går för fort , hästen är på framdelen och inte samlad med baken under sig så det bara gå forttare o fortare nerför backen så om den inte tar till trav eller taktighet så fallen den på näsan...detta låter kanske lite överdrivet men det låter som åt det hållet.

jag tycker du bara ska tölta i jättesvag lutning till att börja med sakta sakta mkt driv mkt halvhalter.

En förutsättning för att tölt i nerförslut skall fungera är att hästen tar halvhalterna (och att ryttaren gör dom).

/Malin

SaRa82 skrev:
sadeln glider fram hela tiden trots svanskappa o han e lite vit på ryggen så sadeln e ju uppenbarligen inte bra men det har jag sakt till ägaren om så en sadelprovare o ny sadel e på gång! har sadeln mycket med dålig tölt att göra?

Men stopp!!! använder du den här sadeln fast du ser att den ger problem. Rid barbacka tills du får en ny sadel som passar!

Om jag får rekommendera så föreslår jag wintec dressyr, den passar de allra flesta hästar!!

En del passaktiga hästar kan överaska bara man plockar av sadeln och rider barbacka. Och vi ryttare får ibland en bättre sits också.

Bygg upp ryggmuskler genom att klättra mycket - i skritt.

hoppas du får ordning på utrustning och häst!
/Marijaa

Jag har inte ridit honom med den sadeln nu på slutet utan mycket barbacka tills sadelprovaren har kommit och tittat! Men tack ändå. :D Och jag har märkt att av det o att jag har tränat på med alla tips så verkar han gå mycket bättre o jag fick honom i riktigt fin tölt i en lätt nedförs backe för nån dag sen!:) Ska träna vidare med allt när pollen fått sig en ny sko nästa vecka för han har tappat en!! Är jätte tacksamm för all hjälp,tur de finns sånna här sidor när man inte kan nån råd själv!!:bow:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
715
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka